2026-08-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Och "fri vilja" är en meningslös detalj av allting, utan finnas i en kontext av allting annat.

Och det finns smartare folk än de på Flashback som diskuterar dessa frågorna.

https://www.youtube.com/watch?v=5m7LnLgvMnM

Epistemologi

https://www.filosofer.se/epistemologi.html

Filosofi innebär att förstå världen samt att lära sig en metod som går att använda på massor av olika situationer. Debatter likt vad som vi försöker föra här är ett väldigt bra sätt att fördjupa sin egen förståelse samtidigt som man öppnar dörren för nya perspektiv.

Jag hävdar att i dagens samhälle behöver vi fler som studerar filosofi, vet inte ens om det forfarande sker i tekniska utbildningar som det gjorde på min tid.

Skälen är många, tex:

Många känner maktlöshet då kan Stoicismens kontrollfokus ge verktyg.

Många unga upplever en press att leva upp till en perfekt bild av framgång, vilket skapar existentiell ångest.Här har Existentialismens frihet vägar till balans.

Vetenskapsteori och logik, ett piller mot fake news och information overload.
Filosofisk skepticism och argumentationsanalys lär oss hur vi värderar information objektivt.

Bara några exempel, som sagt debatten är ett sätt att nå insikt och nya kunskaper.
Att tänka att någon annan säkert har bättre koll hjälper dig inte framåt i din egen resa.
Citera
2026-08-10, 20:03
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Filosofi innebär att förstå världen samt att lära sig en metod som går att använda på massor av olika situationer. Debatter likt vad som vi försöker föra här är ett väldigt bra sätt att fördjupa sin egen förståelse samtidigt som man öppnar dörren för nya perspektiv.

Jag hävdar att i dagens samhälle behöver vi fler som studerar filosofi, vet inte ens om det forfarande sker i tekniska utbildningar som det gjorde på min tid.

Skälen är många, tex:

Många känner maktlöshet då kan Stoicismens kontrollfokus ge verktyg.

Många unga upplever en press att leva upp till en perfekt bild av framgång, vilket skapar existentiell ångest.Här har Existentialismens frihet vägar till balans.

Vetenskapsteori och logik, ett piller mot fake news och information overload.
Filosofisk skepticism och argumentationsanalys lär oss hur vi värderar information objektivt.

Bara några exempel, som sagt debatten är ett sätt att nå insikt och nya kunskaper.
Att tänka att någon annan säkert har bättre koll hjälper dig inte framåt i din egen resa.

Debatten kan behöva en reboot ibland, jag hör vad du säger och jag säger inget emot.

Ps. inlägg nummer

Även med Kalla Anka effekter så finns det enkla kanaler som säger mer än just endast denna tråden.

Physicists Say They’ve Found The Origin Of Causality
https://www.youtube.com/watch?v=SMXq68UeeXU&list=WL&index=1
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-08-10 kl. 20:20.
Citera
2026-08-10, 21:53
Medlem
Citat:
Debatten kan behöva en reboot ibland, jag hör vad du säger och jag säger inget emot.

Ps. inlägg nummer

Även med Kalla Anka effekter så finns det enkla kanaler som säger mer än just endast denna tråden.

Physicists Say They’ve Found The Origin Of Causality
https://www.youtube.com/watch?v=SMXq68UeeXU&list=WL&index=1

Tror inte ett ögonblick att kvantmekaniken kommer hjälpa oss avgöra om vi har fri vilja.
Själv tror jag inte världen är helt deterministisk utan att det handlar om sannolikhet.
Korta händelsekedjor har hög sannolikhet, vid väldigt långa händelsekedjor närmar sig sannolikheten 0.
Efter big Bang i universums barndom kommer man inte kunna räkna ut vad du skall äta till lunch imorgon oavsett hur mycket information eller datorkraft man har.

För den filosofiska debatten spelar det dock ingen roll, man kan med gott samvete utgå ifrån att världen är deterministisk.
Citera
2026-08-10, 23:53
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Tror inte ett ögonblick att kvantmekaniken kommer hjälpa oss avgöra om vi har fri vilja.

Determinism är en intellektuell återvändsgränd.

Där hoppas jag att du förstår att att jag är överens med dig. Bland många andra medlemmar i tråden.

Och jag är även en Skåning som du antagligen redan förstått. Men vill tala om det för alla andra. 👍
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-08-11 kl. 00:07.
Citera
2026-08-11, 04:47
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
För den filosofiska debatten spelar det dock ingen roll, man kan med gott samvete utgå ifrån att världen är deterministisk.

Får jag fråga dig, tror du att vi har fri vilja? Om inte, skulle du vilja skriva dina starkaste argument för att vi inte har det? Kan börja med 2-3 stycken.
Citera
2026-08-11, 05:34
Medlem
RandomNPCs avatar
Fri vilja och determinism är dumheter . En motsägelse som bara är en illusion.

Varje individ är en kausal nod under indeterminism.
Citera
2026-08-11, 07:45
Medlem
Citat:
Determinism är en intellektuell återvändsgränd.

Där hoppas jag att du förstår att att jag är överens med dig. Bland många andra medlemmar i tråden.

Och jag är även en Skåning som du antagligen redan förstått. Men vill tala om det för alla andra. 👍

Ja, det är jag medveten om.
Min invändning var bara att kvantmekanik inte kommer ge något svar på frågan.

Vetenskapen kan förklara hur saker fungerar, vad detta innebär är en fråga för filosoferna.
Två olika nivåer, båda viktiga.
Citera
2026-08-11, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeForBarnen
Får jag fråga dig, tror du att vi har fri vilja? Om inte, skulle du vilja skriva dina starkaste argument för att vi inte har det? Kan börja med 2-3 stycken.

Jag anser vi har fri vilja, jag är kompatibilist.
Det vill säga att fri vilja och determinism (att allt är förutbestämt av naturlagar och tidigare händelser) kan existera samtidigt utan att motsäga varandra.

Skriver en massa inlägg i tråden där jag argumenterar för denna linjen.
Citera
2026-08-11, 09:23
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Jag anser vi har fri vilja, jag är kompatibilist.
Det vill säga att fri vilja och determinism (att allt är förutbestämt av naturlagar och tidigare händelser) kan existera samtidigt utan att motsäga varandra.

Skriver en massa inlägg i tråden där jag argumenterar för denna linjen.
Du anser inte att man kausalt kan ändra sina orsaker för att ödet ska få annan riktning?
Citera
2026-08-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Du anser inte att man kausalt kan ändra sina orsaker för att ödet ska få annan riktning?

Vi kan ju inte ändra historien så det som hänt kommer påverka oss oavsett om vi valt det eller inte.

Däremot kan vi påverka framtiden, genom självreflektion, vår förmåga att agera utifrån erfarenhet och kunskap så kan vi påverka vår framtid.

Vi är en aktiv del i en kausal händelsekedja.
Ödet tror jag inte på.
Citera
2026-08-11, 15:01
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Vi kan ju inte ändra historien så det som hänt kommer påverka oss oavsett om vi valt det eller inte.

Däremot kan vi påverka framtiden, genom självreflektion, vår förmåga att agera utifrån erfarenhet och kunskap så kan vi påverka vår framtid.

Vi är en aktiv del i en kausal händelsekedja.
Ödet tror jag inte på.
Tidsaspekten kan du ta bort. Genom reflektion ändrar man orsaker. Det som tidigare var förutbestämt (ödet) tar annan riktning.
Citera
2026-08-11, 15:06
Medlem
Bilderberg78s avatar
Vågar ni gissa utan att först ta reda på vilka valmöjligheter som ligger i korgen att vi kan använda oss av?

https://www.youtube.com/watch?v=LJ_l_DQ1AnU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in