2026-08-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
De kanske har seglat i en cirkel på vår platta jord?
Jorden är fyrkantig inte rund.
Citera
2026-08-10, 18:03
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag har ingen aning om solen har nån reflektor faktiskt. Men jag kan garantera dig att ett lyse inte lyser hur långt som helst.

Det var ju precis det som jag försökte förklara... Men analogin gick inte hem, tydligen?
Citera
2026-08-10, 18:04
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Tack jag väntar med spänning på din uppdaterade version som korrigerar klåparen.

Jag har inte tid med sådant just nu. Men jag får säkert anledning att återkomma till det (någon gång).
Citera
2026-08-10, 18:10
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag har ingen aning om solen har nån reflektor faktiskt. Men jag kan garantera dig att ett lyse inte lyser hur långt som helst.
Solens ljus verkar räcka för att belysa detta solsystems planeter.
Hur långt når solens ljus egentligen?
Citera
2026-08-10, 18:13
Medlem
J orden
Ä r
P latt
P latt
Allt lutar mot det men är det så igentligen?

Dom säger också att jorden ibland lutar 45 grader mot solen så dom har i princip avslöjat sig själva, för en rund boll kan ju inte luta 🤔
Senast redigerad av troligengud 2026-08-10 kl. 18:17.
Citera
2026-08-10, 18:54
Medlem
Citat:
Tack Wille, uppskattar att du bidrog till diskussionen utan att spotta förolämpningar för en gångs skull. Däremot är jag lite osäker på vad du vill säga med din flygrutt, så jag har svårt att kommentera nåt närmare. ...

Ok... så du har lite svårt att förstå. Men det är lungt, jag kan försöka förklara lite mer.

Vad du ser är är storcirkelrutt som är den närmaste vägen på en boll.
Citera
2026-08-10, 18:57
Medlem
Citat:
... Jag tycker nog att en sån här "skum" nödlandning utgör ett relativt starkt bevis för att jorden är platt ...

Jag tycker nog det faktum att vi navigerar mha WGS84 är ett betydligt starkare bevis.

Citat:
... Men när vi ändå pratar om flygrutter, låt oss titta på Air France AF 116 som flög från Paris till Shangai, men som tvingades nödlanda i Sibirien. Här är en länk till en bild med flygrutten plottad på både jordgloben och Gleason's karta (FE kartan): https://imgur.com/a/sO5LVsP ...

Planet landade i Ikutsk vilken ligger utefter storcirkel rutten mellan Shangai och Paris.
https://www.greatcirclemap.com/?routes=SHA-PAR
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-10 kl. 19:10.
Citera
2026-08-10, 18:58
Medlem
Citat:
Det framgick inte vad du ville diskutera, ditt spån. Så jag tackade dig för ditt bidrag, men ok skit i det då
Jag presenterade bevis för att avstånden runt jorden blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer från ekvatorn. Det är det definitiva beviset för att jorden är rund. Allt jag skrev är fakta. Om du inte håller med, förklara åtminstone varför.
Citera
2026-08-10, 19:12
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag presenterade bevis för att avstånden runt jorden blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer från ekvatorn. Det är det definitiva beviset för att jorden är rund. Allt jag skrev är fakta. Om du inte håller med, förklara åtminstone varför.
Han håller inte med för att han 'kan' inte verifiera det själv. Samma sak med södra stjärnhimlen - det förkastar han med ett 'jag har inte varit söder om ekvatorn'. Då blir det liksom svårt att komma med godkända bevis.
Citera
2026-08-10, 19:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Tja, vi ser ju ljuset från stjärnorna. Åker solen ännu längre bort på natten?
Citera
2026-08-10, 19:35
Medlem
Citat:
... Kolla gärna och säg vad du tycker om de olika flygrutterna. Vilken karta tycker du verkar stämma bäst med hur planen flyger i verklighet? ...

Jag hittar inte något verktyg för planering av flygrutter över en platt jord. Hittar inte heller någon elektronisk karta över FE.

Har du någon koll på hur de planerar flygrutter och navigerar? Jag menar om de här vanliga verktygen är fejk så måste det ju någonstans finnas riktiga kartor och riktiga navigeringsverktyg.

Citat:
... Vilken karta tycker du verkar stämma bäst med hur planen flyger i verklighet? ...

Här kan vi se rutten för QF63
https://www.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20260804/2345Z/YSSY/FAOR

Tycker nog den passar väldigt bra med en sydlig storcirkel. Och den passar definitivt inte med Gleason - har du någon bättre karta?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-10 kl. 20:26.
Citera
2026-08-10, 21:43
Medlem
Citat:
Nja. På jordgloben går flygrutten helt och hållet över stilla havet, och man skulle behöva ta en sjukt stor omväg norrut för att hamna i Alaska. Rimligast borde ha varit att istället landa strax söderut, på Hawaii istället.

Avståndet mellan Tokyo och Los Angeles är 8831 km. Skulle man flyga Tokyo-Hawaii-Los Angeles blir det 6202+4113 = 10315 vilket verkar vara en enorm omväg på nästan 2 h.

Flyger man via Alaska blir det 3876+5100 km = 8976 km, vilket visar hur fel din FE-karta över flygrutten nära Hawaii är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in