2026-08-11, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag uppfattar att din tolkning är färgad av din ideologiska uppfattning. Nej, man kommer inte plötsligt på efter 18 år att man blivit illa behandlad.
Två saker:
1) Lär dig om normaliseringsprocessen.
2) Det farligaste en kvinna som är utsatt för relationsvåld kan göra är att försöka lämna relationen. Det är oftast då våldet övergår från våld till dödligt våld. Inget man gör i en handvändning alltså.

Att lämna tar inte arton år. Under det mesta av denna tid bryts man ner av normaliseringsprocessen. Men även att lämna hyfsat tryggt kan ta lång tid, särskilt om barn är involverade.
Citera
2026-08-11, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nu är det väl ändå en extremt liten del av kvinnligheten som kan jämföras med Sanna Hill. Att däremot fler än en upptäcker att ett gäng superkonservativa herrar är just superkonservativa, gissar jag beror på att de är extremt superkonservativa.

Sanna har haft det dåliga omdömet att hooka upp sig med en person som är beskriven av Per Björklund som "hospitaltokig" .

Som någon skrev tidigare så är det är inte det förmenta "kvinnohatet" eller "superkonservatismen" som är problemet.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-08-11 kl. 08:16.
Citera
2026-08-11, 08:10
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Bedömer du hur intressant en människa är på deras utseende?

Nja läste nåt om att hon hade varit tillsammans med en massa dårar också. En liten detalj.
Citera
2026-08-11, 08:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Bidra med något vettigt då?

Att bara slänga bögarmarna i vädret och bli upprörd för att andra inte gör vad du vill ha gjort är inte något du åstadkommit.

Det enda jag försökt göra är att nyansera bilden en aning. Det KANSKE är så att Sanna faktiskt har blivit illa behandlad och det är därför hon lämnat denna rörelse. För många i denna tråd är denna tanke en omöjlighet och det är det jag kallar låg nivå.
Citera
2026-08-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Sanna har haft det dåliga omdömet att hooka upp sig med en person som är beskriven av Per Björklund som "hospitaltokig" .

Som någon skrev tidigare så är det är inte det förmenta "kvinnohatet" eller "superkonservatismen" som är problemet.
Fast är det inte då också så att det funnits och finns, ett antal personer i denna rörelse som kan beskrivas på det sättet, speciellt när det kommer till synen på kvinnor? Här på Flashback fick man väl t ex läsa en del mindre smickrande domar etc som rörde en nyligen avliden herre som var känd inom den del av rörelsen som pysslar med musik. Eftermälet blev ju där att han var helt underbar. Enligt domar så borde det finnas en del kvinnor som inte höll med.

Och om vi då ändå utgår från att Sanna Hill råkade plocka det enda ruttna ägget i korgen, varför menar hon då att även andra män inom rörelsen har en unken kvinnosyn och varför har andra kvinnor innan henne sagt samma sak?

Är det inte mer logiskt att dessa män (ofta vapenintresserade, ofta beredda att ta till våld för att försvara typ nationen, ofta konfrontationssökande vid demonstrationer osv) kanske har en skev kvinnosyn, än att anta att det är ett antal extremt konspiratoriska kvinnor som sökt sig till dessa män för att undergräva deras trovärdighet?
Citera
2026-08-11, 08:52
Medlem
Citat:
Fast är det inte då också så att det funnits och finns, ett antal personer i denna rörelse som kan beskrivas på det sättet, speciellt när det kommer till synen på kvinnor? Här på Flashback fick man väl t ex läsa en del mindre smickrande domar etc som rörde en nyligen avliden herre som var känd inom den del av rörelsen som pysslar med musik. Eftermälet blev ju där att han var helt underbar. Enligt domar så borde det finnas en del kvinnor som inte höll med.

Och om vi då ändå utgår från att Sanna Hill råkade plocka det enda ruttna ägget i korgen, varför menar hon då att även andra män inom rörelsen har en unken kvinnosyn och varför har andra kvinnor innan henne sagt samma sak?

Är det inte mer logiskt att dessa män (ofta vapenintresserade, ofta beredda att ta till våld för att försvara typ nationen, ofta konfrontationssökande vid demonstrationer osv) kanske har en skev kvinnosyn, än att anta att det är ett antal extremt konspiratoriska kvinnor som sökt sig till dessa män för att undergräva deras trovärdighet?

Det är givetvis inte en konspiration att nationella har en konservativ syn på relationer inklusive nationella kvinnor själva. Angående personen som Sanna verkar ha haft någon relation med så tror inte denna persons så kallade "kvinnosyn" inte skulle vara ett problem om han för övrigt var normal och inte spritt språngande galen.
Citera
2026-08-11, 08:58
Medlem
Citat:
Det är givetvis inte en konspiration att nationella har en konservativ syn på relationer inklusive nationella kvinnor själva. Angående personen som Sanna verkar ha haft någon relation med så tror inte denna persons så kallade "kvinnosyn" inte skulle vara ett problem om han för övrigt var normal och inte spritt språngande galen.
Så, det handlar alltså till stor del om att nationella har en konservativ kvinnosyn?

Som givetvis då endast i ytterst få fall leder till ytterligheter såsom misshandel och annat, liksom att vissa individer i rörelsen precis som i resten av landet/världen är som du skriver, spritt språngande galna. Men som är så pass framträdande att även om man inte har sådan otur som Sanna H, kan leda till att man en dag tänker "vad är det för jävla ideal jag promotar?".
Citera
2026-08-11, 09:05
Medlem
Citat:
Så, det handlar alltså till stor del om att nationella har en konservativ kvinnosyn?

Som givetvis då endast i ytterst få fall leder till ytterligheter såsom misshandel och annat, liksom att vissa individer i rörelsen precis som i resten av landet/världen är som du skriver, spritt språngande galna. Men som är så pass framträdande att även om man inte har sådan otur som Sanna H, kan leda till att man en dag tänker "vad är det för jävla ideal jag promotar?".
Vem som helst kan vara "framträdande" eftersom det nästan är inga människor som bryr sig om att organisera sig och delta i liknande aktiviteter.

Om jag möter tokiga människor som har samma politiska ideal som jag, så gör det inte att jag tvivlar på ideerna. Men för hennes del så har hon nog blivit känslomässigt mycket trött av att umgås och behöva ha att göra med en tokig människa som ständigt är en som en plåga på olika vis.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-08-11 kl. 09:17.
Citera
2026-08-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Två saker:
1) Lär dig om normaliseringsprocessen.
2) Det farligaste en kvinna som är utsatt för relationsvåld kan göra är att försöka lämna relationen. Det är oftast då våldet övergår från våld till dödligt våld. Inget man gör i en handvändning alltså.

Att lämna tar inte arton år. Under det mesta av denna tid bryts man ner av normaliseringsprocessen. Men även att lämna hyfsat tryggt kan ta lång tid, särskilt om barn är involverade.

Finns det öht några bevis för att hon blivit slagen av sina före detta pojkvänner inom rörelsen eller kan det vara så att hon bara hittat på allting för att få vårdnaden om barnet?
Citera
2026-08-11, 09:42
Medlem
YP4XQs avatar
Här vart det bensin på elden

Själv har jag alltid respekterat folk inom "höger" rörelsen. Ser dem som mer normala, öppna, skiljer på man och kvinnor, inget hat eller demoner eller våld.

Klart vita vill föda vita och svenska barn och se om sig själva, vad är konstigt med det? Eller är det bara konstigt när vita/svenskar vill det i vanlig ordning?
Citera
2026-08-11, 09:47
Medlem
Citat:
Vem som helst kan vara "framträdande" eftersom det nästan är inga människor som bryr sig om att organisera sig och delta i liknande aktiviteter.

Om jag möter tokiga människor som har samma politiska ideal som jag, så gör det inte att jag tvivlar på ideerna. Men för hennes del så har hon nog blivit känslomässigt mycket trött av att umgås och behöva ha att göra med en tokig människa som ständigt är en som en plåga på olika vis.
Jo, hennes personliga upplevelse är såklart präglad av hennes privata relation. Likväl så är jag rätt övertygad om att den nationella rörelsen inte bara har en konservativ syn på familjerelationer, utan en syn som är direkt kvinnofientlig.
Citera
2026-08-11, 10:54
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
ja det blir lite bakvänt men vad jag inte fattar är varför hon lämnat nationalismen bara för att hon behandlats dåligt/kvinnofientligt. Jag är troligen lika starkt nationalistisk men jag skulle aldrig röra en kvinna på något dåligt sätt. Det är ju hon privat som har umgåtts med fel killar men det kan ju verkligen hända alla, det är knappast något systematiskt för just nationalister.

Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Ja, vi vill se vita barn födas. Eller nja... själva födelseprocessen är nog inte så intressant i sig att observera, men faktum kvarstår: födelsetalen bland vita är för låga. Men vill vi kontrollera kvinnor? Jag känner inte igen mig i den beskrivning.

Jag vet inte Sanna Hills personliga historia även om jag under åren har läst en del av hennes alster, men nog är en avhoppares psykologi ofta ett mysterium: menar hon nu att vita barn, som hon förut kämpade för, inte skall födas och skall ersättas med negrer?

Skriver lite till er båda samtidigt, utgick dock från needAlifes inlägg.

Samtidigt så har hon ju enligt TS varit med i 18 år. Tänker att det är tillräckligt lång tid för att bilda sig en relativt generaliserbar uppfattning om en grupps beteende. Det lät ju hoppfullt att du verkar reko mot kvinnor. Dessvärre finns det många konservativa tankar och inslag inom nationalismen. Det kan eventuellt vara så att jag har fel och att det är min hjärna som spelar mig ett spratt med lite gammal hederlig bekräftelsebias men tror tyvärr att du har fel i detta. Finns ganska mycket väldokumenterat att kvinnosynen bland högerextrema är ganska usel överlag, även om man får leta lite extra för att komma bort från vänsterartiklar och genusforskare som många nationalister inte ser som trovärdig källa. Inte så många som forskar i frågan på andra sidan så att säga vilket inte är så underligt.

Vidare kanske hon har lämnat nationalismen för att det kanske inte är det hon står för längre. Min bild av det hela är att byte av ideologi från extremhögern är relativt vanligt, sen kanske vissa saker sitter kvar. Tror inte att hon helt övergett alla värderingar hon har men uppenbarligen har hon väl ledsnat på hur hon blivit behandlad.

Det är inte ovanligt att personer som är utanför i ung ålder söker sig till extremhögern, extremvänstern eller subkulturer. När saker och ting börjar gå bättre och man hittar nya sociala sammanhang så kan det ibland falla av. Kanske fick hon ett nytt perspektiv i livet, vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in