Citat:
Ursprungligen postat av
vulfgar
Hur vet du vilka data som använts vid presentationen?
Det står om du kikar under datasource.
Det var nog tydligare förr, men det står där.
Citat:
Ursprungligen postat av
vulfgar
Vår erfarenhet är att kvaliteten på upogifter i appen, särskilt avseende fart, är minst sagt varierande vid låg höjd.
Om man har koll på vilken typ av tracking det är (MLAT blir allt ovanligare då samtliga luftfartyg snart har ADS-B)
Vill man kan man leta militära luftfartyg som inte använder ADS-B, så kan man se hur det ser ut.
Med ADS-B är det flygplanet själv som sänder ut position och fart och kurs skulle jag säga (groundspeed är i princip alltid med i datat).
De flesta förstår hur exakt GPS normalt är, så det går oftast använda till att bedöma ungefär vad som hänt.
Ibland är datat av diverse anledningar inte tillförlitligt, men oftast är det det. Man brukar kunna avgöra när det är ”buggigt”.
När det gäller ADS-B så spelar inte flyghöjden någon roll för att datat ska vara korrekt - fart, höjd och kurs mäts på samma sätt av kärran själv och skickas ut.
Däremot kan det bli tunt mellan de data som FR24 faktiskt tar emot och sparar. En enskild FR24-mottagare kan missa att fånga upp alla utskick från ett flygplan, speciellt på låg höjd.
Dock är de data som faktiskt fångas upp inte påverkade av höjden
Utan att jag har kollat alltför mycket skulle jag säga att bogserkärrans rörelses, fart och höjd troligen går lita på i detta fall. Samma gäller troligen segelkärran också.
Men de relativa positionerna är lite tveksamma till och från.