2026-08-05, 16:14
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Om du går från motvind till medvind borde väl stallrisken visst öka? Det är väl det som är hela grejen med wind shear?
Wind shear är Wind shear, att svänga ett flygplan från mot till medvind är något helt annat då flygplanet rör sig i ett "luftpaket".
Citera
2026-08-05, 16:16
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja, det är inte det jag menar.

Kärran låg i ungefär 52 kt GS under starten, vilket är fullt rimligt med variabel vind snett från höger i snitt.

Sedan började kärran tappa fart och svängde vänster. Om den hade haft konstant IAS och svänger upp i medvind bör GS öka men GS minskade.

På bilden har kärran 41 knop GS och markvinden var 11knop växlande mellan snett bakifrån höger och rakt bakifrån. Kärran har slutat stiga men har inte hunnit tappa någon höjd.
https://i.postimg.cc/RZXqYnck/IMG-4012.jpg

Vad tror du om flygläget på bilden? Groundspeed minskar gaska fort där och kärran har havererat ungefär rakt ned där, som det verkar. Jag skulle säga att det är ett UAS (Undesired Aircraft State).

Segelflygkärrans position i förhållande till Pawneen är växlande framför och bakom, vilket gör att den relativa positionen inte känns tillförlitlig. Om man kan lita på de inbördes positionerna så skulle det peka på att det blivit oreda i starten och att segelflygkärran kan ha ställt till med detta. Men det är relativt osäkert. Segelkärran ser ut att flyga om bogserkärran tidigt i starten på ungefär samma höjd vilket inte känns rimligt.

Jag tror att det är svårt att dra några riktiga slutsatser alls från data från flight radar.
Jag tror att vi får invänta KSAKs utredning för att få någon klarhet i vad som hände.
Citera
2026-08-05, 17:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag tror att det är svårt att dra några riktiga slutsatser alls från data från flight radar.
Jag tror att vi får invänta KSAKs utredning för att få någon klarhet i vad som hände.

Det jag har hört skulle visa att FR24 tvärtom stämmer bättre än man kunde tro. Jag är lite för osäker på om det går lita på för att skriva så mycket om det i tråden.
Jag trodde någon annan skulle ha den infon härvidlag, faktiskt.
Citera
2026-08-06, 09:02
Medlem
brunnsangs avatar
Är ingen flygare men kan tänka mig att det är mycket att hålla koll på när man ska bogsera upp ett flyg. Tiden går fort när man får ett problem som man försöker räta upp samtidigt som man tappar fokus på basala grejjer?
Citera
2026-08-06, 09:22
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
I lördags drabbades vi av en tragisk olycka där vår käre bogserpilot och vän Richard omkom när flygplanet han flög havererade strax efter start. Det lämnar klubbens medlemmar och hans många vänner i stor saknad och sorg. Richard var en viktig del av klubben och mycket omtyckt av medlemmarna. Hans glada humör höjde alltid stämningen när han var på plats. Han var en sann flygentusiast och en mycket skicklig och erfaren pilot. Hans mångåriga insatser för klubben, bland annat som instruktör, har varit ovärderliga.

Många undrar naturligtvis hur detta kunde hända. Vad vi vet hittills är att bogserflygplanet under bogsering av ett segelflygplan hamnade i ett okontrollerbart läge strax efter start. Segelflygplanet kopplade loss sig från bogserplanet och kunde landa säkert, vilket vi är mycket tacksamma för. Händelsen tycks ha föregåtts av kraftig turbulens men varför det resulterade i ett haveri vill vi inte spekulera i nu. Vi avvaktar vidare haveriutredning för att förhoppningsvis få svar den frågan. Det är genom noggranna utredningar av olyckor som flygsäkerheten ständigt utvecklas och förbättras.
Trots att vi fortfarande bearbetar sorgen och chocken blickar vi framåt och ämnar komma upp i luften igen så snart som möjligt.

Vi vill passa på att tacka för insatsen från våra medlemmar, personalen på Karlstad Airport, räddningstjänsten och alla andra som hjälpt till direkt på plats och efteråt. Vi tackar också för de kondoleanser vi emottagit.
https://www.facebook.com/sfkik
Citera
2026-08-06, 12:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
https://www.facebook.com/sfkik

METAR:n från ~10 minuter före olyckan:

Citat:
METAR ESOK 010950Z AUTO 24011KT 210V280 9999 FEW048/// 19/07 Q1012=

Det var riktigt fint sommarväder.
Vinden var växlande från 210-280 grader och inte speciellt stark.

Det har säkerligen vart lite turbulent precis efter lättningen men på ~ 300 fot/100m har det mest sannolikt vart väldigt normalt sommarväder. Det fina flygvädret med lite växlande vind rådde både före och efter olyckan.
Det vill säga, det rådde inget väder som ska påverka flygningen speciellt mycket.
Citera
2026-08-06, 20:03
Medlem
Octarests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Hans far dog tydligen i en liknande flygolycka en gång i tiden.

Ja, Sven ’Fakiren’ Jonsson omkom i juni 1988 i en flygolycka när han skulle göra en spektakulär flyguppvisning och låta en häst dra upp honom i ett egenbyggt segelflyg av den tyska modellen ULF-1. Då lossar duken från ramen och han slår i backen så hårt att han omkommer.
Citera
2026-08-06, 21:49
Medlem
Octarests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octarest
Ja, Sven ’Fakiren’ Jonsson omkom i juni 1988 i en flygolycka när han skulle göra en spektakulär flyguppvisning och låta en häst dra upp honom i ett egenbyggt segelflyg av den tyska modellen ULF-1. Då lossar duken från ramen och han slår i backen så hårt att han omkommer.

Uppgifterna ovan kommer ifrån: https://torsbyflygklubb.se/klubben/torsby-fran-ovan/

Hittar nu att det gick till så här, vilket låter mer troligt:
Olycksförloppet
Uppstigning: Flygplanet bogserades upp från en gräsyta vid sidan av banan av en häst.
Haveriet: Strax efter urkoppling från lina gjorde föraren en kraftig sväng som ledde till en okontrollerad störtspiral.
Nedslag: Luftfartyget slog i marken i en brant vinkel och föraren omkom omedelbart.

(Enligt Statens haverikommission föranleddes olyckan av en okontrollerad manöver i låg höjd snarare än att duken rent faktiskt slitits av ramverket under luften, även om detaljer kring händelsen omgärdats av lokala legender).
Citera
2026-08-06, 22:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Uppgifterna ovan kommer ifrån: https://torsbyflygklubb.se/klubben/torsby-fran-ovan/

Hittar nu att det gick till så här, vilket låter mer troligt:
Olycksförloppet
Uppstigning: Flygplanet bogserades upp från en gräsyta vid sidan av banan av en häst.
Haveriet: Strax efter urkoppling från lina gjorde föraren en kraftig sväng som ledde till en okontrollerad störtspiral.
Nedslag: Luftfartyget slog i marken i en brant vinkel och föraren omkom omedelbart.

(Enligt Statens haverikommission föranleddes olyckan av en okontrollerad manöver i låg höjd snarare än att duken rent faktiskt slitits av ramverket under luften, även om detaljer kring händelsen omgärdats av lokala legender).

Haveriutredningen:
https://shk.se/download/18.2d6f089b18faca29dc817561/1698926955389/RL-C-1989_47-SE-XSG.pdf
Citera
2026-08-07, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Hans far dog tydligen i en liknande flygolycka en gång i tiden.

Om hans fars olycka hade varit helt liknande hade det varit den bogserande hästen som hade dött efter en kortare flygtur. En sån olycka hade knappast i stort sett glömts bort med tiden.
Citera
2026-08-07, 06:02
Medlem
Citat:

Enligt haveriutredningen lossnade faktiskt duken p g a fel lim hade använts, samt att ett felaktigt utförande av skevroderkontrollerna bidrog till att situationen (föranledd av den lossnade duken) blev svårare att hantera.
Citera
2026-08-08, 17:41
Medlem
vulfgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det jag har hört skulle visa att FR24 tvärtom stämmer bättre än man kunde tro. Jag är lite för osäker på om det går lita på för att skriva så mycket om det i tråden.
Jag trodde någon annan skulle ha den infon härvidlag, faktiskt.
Nja, jag skulle inte lita för mycket på fartuppgifterna från flightradar. I den appen har jag sett PA28 i 680 kts. Även lite mer "måttliga" farter som 340 kts. Inte jätteofta men då och då. Det blir lite svårt att bedöma ev felvisning av farter som verkar rimliga, särskilt vid låg flyghöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in