2026-08-08, 17:51
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vulfgar
Nja, jag skulle inte lita för mycket på fartuppgifterna från flightradar. I den appen har jag sett PA28 i 680 kts. Även lite mer "måttliga" farter som 340 kts. Inte jätteofta men då och då. Det blir lite svårt att bedöma ev felvisning av farter som verkar rimliga, särskilt vid låg flyghöjd.

Farter, kurser och positioner brukar stämma väldigt bra när det är ADS-B-data och inte triangulering av vanlig transponder.
Det som såg skumt ut var de inbördes positionerna vilket man kanske inte kan lita till 100% på.
Citera
2026-08-10, 12:51
Medlem
vulfgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Farter, kurser och positioner brukar stämma väldigt bra när det är ADS-B-data och inte triangulering av vanlig transponder.
Det som såg skumt ut var de inbördes positionerna vilket man kanske inte kan lita till 100% på.
Hur vet du vilka data som använts vid presentationen? Jag hittar inget alternativ i appen för att kolla det eller är det någon speciell inställning? Tips om hur jag kontrollerar hur tillförlitliga data är vid olika tillfällen mottages tacksamt.
Vår erfarenhet är att kvaliteten på upogifter i appen, särskilt avseende fart, är minst sagt varierande vid låg höjd.
Citera
2026-08-10, 13:14
Medlem
israelisinnocents avatar
vila i frid

offtopic
kan någon förklara hur en häst drar upp ett segelflyg?
är tanken att segelflyget fångar vinden och fortsätter uppåt och vad är minst höjden för att uppnå detta?

mer offtopic
stridspilot testar segelflyg
https://www.youtube.com/watch?v=9nWA4FwIbsM
Citera
2026-08-10, 23:31
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Hur vet du vilka data som använts vid presentationen?

Det står om du kikar under datasource.
Det var nog tydligare förr, men det står där.

Citat:
Vår erfarenhet är att kvaliteten på upogifter i appen, särskilt avseende fart, är minst sagt varierande vid låg höjd.

Om man har koll på vilken typ av tracking det är (MLAT blir allt ovanligare då samtliga luftfartyg snart har ADS-B)
Vill man kan man leta militära luftfartyg som inte använder ADS-B, så kan man se hur det ser ut.

Med ADS-B är det flygplanet själv som sänder ut position och fart och kurs skulle jag säga (groundspeed är i princip alltid med i datat).

De flesta förstår hur exakt GPS normalt är, så det går oftast använda till att bedöma ungefär vad som hänt.
Ibland är datat av diverse anledningar inte tillförlitligt, men oftast är det det. Man brukar kunna avgöra när det är ”buggigt”.
När det gäller ADS-B så spelar inte flyghöjden någon roll för att datat ska vara korrekt - fart, höjd och kurs mäts på samma sätt av kärran själv och skickas ut.
Däremot kan det bli tunt mellan de data som FR24 faktiskt tar emot och sparar. En enskild FR24-mottagare kan missa att fånga upp alla utskick från ett flygplan, speciellt på låg höjd.
Dock är de data som faktiskt fångas upp inte påverkade av höjden

Utan att jag har kollat alltför mycket skulle jag säga att bogserkärrans rörelses, fart och höjd troligen går lita på i detta fall. Samma gäller troligen segelkärran också.
Men de relativa positionerna är lite tveksamma till och från.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2026-08-10 kl. 23:46.
Citera
2026-08-11, 02:52
Medlem
vulfgars avatar
Citat:
Det står om du kikar under datasource.
Det var nog tydligare förr, men det står där.

Om man har koll på vilken typ av tracking det är (MLAT blir allt ovanligare då samtliga luftfartyg snart har ADS-B)
Vill man kan man leta militära luftfartyg som inte använder ADS-B, så kan man se hur det ser ut.

Med ADS-B är det flygplanet själv som sänder ut position och fart och kurs skulle jag säga (groundspeed är i princip alltid med i datat).

De flesta förstår hur exakt GPS normalt är, så det går oftast använda till att bedöma ungefär vad som hänt.
Ibland är datat av diverse anledningar inte tillförlitligt, men oftast är det det. Man brukar kunna avgöra när det är ”buggigt”.
När det gäller ADS-B så spelar inte flyghöjden någon roll för att datat ska vara korrekt - fart, höjd och kurs mäts på samma sätt av kärran själv och skickas ut.
Däremot kan det bli tunt mellan de data som FR24 faktiskt tar emot och sparar. En enskild FR24-mottagare kan missa att fånga upp alla utskick från ett flygplan, speciellt på låg höjd.
Dock är de data som faktiskt fångas upp inte påverkade av höjden

Utan att jag har kollat alltför mycket skulle jag säga att bogserkärrans rörelses, fart och höjd troligen går lita på i detta fall. Samma gäller troligen segelkärran också.
Men de relativa positionerna är lite tveksamma till och från.
Tack för infon! Jag hittade det och ska kolla hur det ser ut för några olika kärror.

Vi brukar kolla på sonens flygningar och det är ofta lite märkliga farter på PA28n men det kan ju bero på att all data inte alltid tas emot. Vi frågar hur han lyckas få den att gå i över 300 kts. 😁 De märkligheterna är iofs ofta i samma områden på låg höjd så det är nog mottagningen som är dålig där.
Citera
2026-08-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
vila i frid

offtopic
kan någon förklara hur en häst drar upp ett segelflyg?
är tanken att segelflyget fångar vinden och fortsätter uppåt och vad är minst höjden för att uppnå detta?

mer offtopic
stridspilot testar segelflyg
https://www.youtube.com/watch?v=9nWA4FwIbsM

Tack för Ditt inlägg!
Tycker inte att youtubeinslaget var offtopic.

Visar hur det går till i bogsering, även innan hur linan kopplas mm.
I denna starten ser vi hur det var segelflygväder (med cumulus på himlen), inga problem i starten trots det.

Ps För länge sedan i mina kretsar var det lite skämtsamt att kalla piloter utan segelflygerfarenhet för busschaufförer (som flög charter).
Under mina utlandsresor har jag alltid sagt att jag hoppas att det är en pilot som har segelflyg till bakgrund, som inte blir skräckslagen om de blir utan motor/behöver göra en "utelandning". Ds
Citera
2026-08-11, 14:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Tack för infon! Jag hittade det och ska kolla hur det ser ut för några olika kärror.

Vi brukar kolla på sonens flygningar och det är ofta lite märkliga farter på PA28n men det kan ju bero på att all data inte alltid tas emot. Vi frågar hur han lyckas få den att gå i över 300 kts. 😁 De märkligheterna är iofs ofta i samma områden på låg höjd så det är nog mottagningen som är dålig där.

Har den Pa-28:an ADS-B/modern transponder?
I något enstaka fall kan kanske datat från resp maskin vara buggigt, men när maskinen själv sänder ut informationen spelar som sagt inte höjden någon roll för hastighetsangivelsen.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2026-08-11 kl. 14:52.
Citera
2026-08-11, 15:27
Medlem
vulfgars avatar
Citat:
Har den Pa-28:an ADS-B/modern transponder?
I något enstaka fall kan kanske datat från resp maskin vara buggigt, men när maskinen själv sänder ut informationen spelar som sagt inte höjden någon roll för hastighetsangivelsen.
Jag kollade orecis eftersom han är uppe just nu. Den har MLAT och det glrklarar nog saken. De flesta kärror jag kollar på, mest klubbkärror, tycks fortfarande ha det.
Väldigt intressant. Det tycks iaf saknas mottagare här och var eftersom flera kärror ofta inte syns alls på FR här.
Citera
2026-08-11, 15:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag kollade orecis eftersom han är uppe just nu. Den har MLAT och det glrklarar nog saken. De flesta kärror jag kollar på, mest klubbkärror, tycks fortfarande ha det.
Väldigt intressant. Det tycks iaf saknas mottagare här och var eftersom flera kärror ofta inte syns alls på FR här.

MLAT är alltså Flightradar24’s sätt att tracka maskiner som inte har ADS-B.

För att MLAT ska kunna tracka en maskin krävs att tre FR24-mottagare tar emot vanlig transpondersignal från maskinen i fråga.
Det kräver att det finns tillräckligt många intresserade i närområdet som har en FR24-mottagare uppkopplad mot nätet.
Citera
2026-08-11, 16:46
Medlem
vulfgars avatar
Citat:
MLAT är alltså Flightradar24’s sätt att tracka maskiner som inte har ADS-B.

För att MLAT ska kunna tracka en maskin krävs att tre FR24-mottagare tar emot vanlig transpondersignal från maskinen i fråga.
Det kräver att det finns tillräckligt många intresserade i närområdet som har en FR24-mottagare uppkopplad mot nätet.
Anade att det var något sådant.
Tack för all info! 🙏
Citera
2026-08-21, 09:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Havkoms text om olyckan se utreder:

Citat:
Under utbildning av segelflygplanspilot bogserade flygplanet, med registreringsbeteckning SE-GBF, ett segelflygplan. När bogseringen hade nått cirka 100 meters höjd hamnade segelflygplanet vid sidan av bogserflygplanet. Kort därefter gick bogserflygplanet in i en vikning/spinn och havererade på landningsbanan. Piloten omkom vid olyckan. Segelflygplanet kopplade loss bogserlinan och genomförde en normal landning på Karlstad flygplats.

Texten tyder på att det FR24-datat stämmer ganska bra och att segelkärrans rörelser kan vara inblandade i förloppet.

https://shk.se/sok-utredningar/luftfart/2026-08-07-olycka-med-ett-flygplan-av-typen-pa-25-pawnee-vid-karlstad-flygplats-den-1-augusti-2026
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in