2026-08-10, 21:00
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Okej, vad är det som dokumenteras av den verkliga källan då? Att Palme är död?

Får svara som den gode Xuken gjort vid något enstaka tillfälle, läs boken 🤠
Citera
2026-08-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Om seriöst menad fråga så är alla Gunnar Wall bra.

Lars Borgnäs "En iskall vind drog igenom Sverige" är mycket bra, "Olof Palmes sista steg" blir väl spekulativ.

Anders Jallais Landsförrädaren pekar ut SE som GM i en sammansvärjning, men är värd att läsa för en väldigt intressant inblick i dåtida underrättelsevärld, valfri term på kretsarna ("Stay Behind"). Glöm inte att Jallai faktiskt hittade DC3:an, så visst tillgodo måste han och hans källor ha. "Barbrogruppen" är troligtvis fel begrepp men det han beskriver kan ha existerat under ett annat namn och kan vara kopplat till MOP.

Jon Jordås "Den sista boken om mordet på Olof Palme" är en bra, neutral genomgång av CA. Inget nytt men det behövdes en på svenska ändå. Föredömligt kort och utan fett.

Filters "Den osannolika mördaren" är en gissningsvis felaktig men kreativ hypotes, problemet är att dem brutaliserar sin egen analys genom en fullständig "översäljning" av spåret. Boken är språkligt bra och värd att läsa för debatten.

För den som verkligen vill förkovra sig och är beredd med en nypa salt: Hans Holmér "Olof Palme är skjuten", Börje Wingrens "Han sköt Olof Palme" och alla Sven Anér. En riktigt udda fågel är Jan Bondessons "Blood on the snow" som skildrar Boforsspåret. Spelet i svensk vapenexport är givande läsning historiskt men det är oklart boken igenom vad det är författaren menar faktiskt ska ha hänt och var kopplingen till MOP de facto uppstår.

Skippa helt Jan Stocklassa, i mina ögon inte en seriös aktör inom MOP. Skippa även helt Robert Barestrand och Ole Dammegård, vanliga rättshaverister och UFO-människor.

Jag rekommenderar LLs bok Nationens Fiende. Den har enkel grundstruktur.
Citera
2026-08-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
En förbisedd bok är Elving Gruvedals "Den slutgiltiga sanningen om Palmemordet: en annorlunda utredning, nygamla indicier"

Gruvedal var närvarande vid obduktionen av Palme, närmare mordet än så är svårt att komma. Tjänstgjorde både som kriminalare och kriminaltekniker och var även tidvis närvarande i Palmerummet.

Förhållningsättet till utredningen är av kritisk natur och Gruvedal understödjer allt med dokumentation och källor innifrån utredningen, samt en hel del övrigt material.

Alltså är boken inte att rekomendera för sekteristerna, då de uppenbarligen avskyr just dokumentation och verkliga källor. Sådant kan slå sönder deras villfarelser om att deras tyckande, spekulerande och rena fantiserandet är att betraktas som fakta.

Men övriga kan troligtvis få god behållning av att läsa boken.

Finns det nån takeaway från den boken? Nåt du tar med dig efter att ha läst den?
Citera
2026-08-11, 00:06
Medlem
Citat:
Olika vittnesuppgifter ihop med hans udda förklaringar, signalemente och avsaknad av alibi pekar faktiskt mot att SE kan vara GM. Många tror det.

Detta är ju förstås ”bara” en tolkning beroende på vilka brillor man har på sig, men hans förklaringar låter ju just som en form av damage control - även om det i sig är väldigt märkligt och iskallt att han som gm söker uppmärksamhet. Nästan för bra för att vara sant. Men hans historier är teoretiskt ändå logiska om man ser det så.

Samtidigt är det lika konstigt åt andra håller, alltså i egenskap av vittne som kraftigt överdriver sina egen roll på mordplatsen.
Citera
2026-08-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Detta är ju förstås ”bara” en tolkning beroende på vilka brillor man har på sig, men hans förklaringar låter ju just som en form av damage control - även om det i sig är väldigt märkligt och iskallt att han som gm söker uppmärksamhet. Nästan för bra för att vara sant. Men hans historier är teoretiskt ändå logiska om man ser det så.

Samtidigt är det lika konstigt åt andra håller, alltså i egenskap av vittne som kraftigt överdriver sina egen roll på mordplatsen.

Jo, det här är kärnan i «Skandiamannen» tycker jag. Det är så udda altihopa. Det är logiskt, men endå inte. Det är lögner, men varför liksom. Ingen logik i lögnerna, svårt att hitta logiken iallafall.

I grund och botten får jag känslan av att studera ett bedrägeri. Som jag inte begriper.

Om då inte Engström är skyldig.

Men även då fattar jag egentligen inte varför han gör som han gör.
Citera
2026-08-11, 01:18
Medlem
Citat:
Jo, det här är kärnan i «Skandiamannen» tycker jag. Det är så udda altihopa. Det är logiskt, men endå inte. Det är lögner, men varför liksom. Ingen logik i lögnerna, svårt att hitta logiken iallafall.

I grund och botten får jag känslan av att studera ett bedrägeri. Som jag inte begriper.

I ensam gm-scenariet är väl en ”rimlig” tolkning att han får panik efter att de första signalementena på gm offentliggörs och får för sig att det är bättre att spinna på det. Genialiskt eller fullkomligt osannolikt?

Alternativet är väl att han helt enkelt liknade gm.

Det som förbryllar är varför han i så fall var tvungen att dra in i gränden som vittne (jag vet hans förklaring).

Vad jag menar är att hans berättelse sammanfaller för mkt med mgm:s förmodade rörelser för att jag ska köpa hans oskuld rakt av. Det låter helt enkelt som en lögn för att dölja ett brott.
Citera
2026-08-11, 02:03
Medlem
Citat:
I ensam gm-scenariet är väl en ”rimlig” tolkning att han får panik efter att de första signalementena på gm offentliggörs och får för sig att det är bättre att spinna på det. Genialiskt eller fullkomligt osannolikt?

Det som förbryllar är varför han i så fall var tvungen att dra in i gränden som vittne (jag vet hans förklaring).

Vad jag menar är att hans berättelse sammanfaller för mkt med mgm:s förmodade rörelser för att jag ska köpa hans oskuld rakt av. Det låter helt enkelt som en lögn för att dölja ett brott.

Ja, och om han ÄR skyldig så kan man ju liksom inte argue with success. Då vann han ju.

Men endå, det är isåfall en lite störd människa som vinner. Det är något stört över hela figuren. Hela historien. Han är galen liksom, det är madness.

Alla letar efter logik där det kanske inte finns någon logik.
Citera
2026-08-11, 06:15
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
En förbisedd bok är Elving Gruvedals "Den slutgiltiga sanningen om Palmemordet: en annorlunda utredning, nygamla indicier"

Gruvedal var närvarande vid obduktionen av Palme, närmare mordet än så är svårt att komma. Tjänstgjorde både som kriminalare och kriminaltekniker och var även tidvis närvarande i Palmerummet.

Förhållningsättet till utredningen är av kritisk natur och Gruvedal understödjer allt med dokumentation och källor innifrån utredningen, samt en hel del övrigt material.

Alltså är boken inte att rekomendera för sekteristerna, då de uppenbarligen avskyr just dokumentation och verkliga källor. Sådant kan slå sönder deras villfarelser om att deras tyckande, spekulerande och rena fantiserandet är att betraktas som fakta.

Men övriga kan troligtvis få god behållning av att läsa boken.

Fast om man utgår ifrån mordplatsen osv så är fallet mer eller mindre uppklarat, dvs det finns en GM och det går inte att radera honom från mordplatsen eller flyktvägen och hans lögner och hans agerande syftade till att hålla honom utanför fängelse och skammen (Palme var tydligen mer älskad än hatad)
Citera
2026-08-11, 06:32
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Om seriöst menad fråga så är alla Gunnar Wall bra.

Lars Borgnäs "En iskall vind drog igenom Sverige" är mycket bra, "Olof Palmes sista steg" blir väl spekulativ.

Anders Jallais Landsförrädaren pekar ut SE som GM i en sammansvärjning, men är värd att läsa för en väldigt intressant inblick i dåtida underrättelsevärld, valfri term på kretsarna ("Stay Behind"). Glöm inte att Jallai faktiskt hittade DC3:an, så visst tillgodo måste han och hans källor ha. "Barbrogruppen" är troligtvis fel begrepp men det han beskriver kan ha existerat under ett annat namn och kan vara kopplat till MOP.

Jon Jordås "Den sista boken om mordet på Olof Palme" är en bra, neutral genomgång av CA. Inget nytt men det behövdes en på svenska ändå. Föredömligt kort och utan fett.

Filters "Den osannolika mördaren" är en gissningsvis felaktig men kreativ hypotes, problemet är att dem brutaliserar sin egen analys genom en fullständig "översäljning" av spåret. Boken är språkligt bra och värd att läsa för debatten.

För den som verkligen vill förkovra sig och är beredd med en nypa salt: Hans Holmér "Olof Palme är skjuten", Börje Wingrens "Han sköt Olof Palme" och alla Sven Anér. En riktigt udda fågel är Jan Bondessons "Blood on the snow" som skildrar Boforsspåret. Spelet i svensk vapenexport är givande läsning historiskt men det är oklart boken igenom vad det är författaren menar faktiskt ska ha hänt och var kopplingen till MOP de facto uppstår.

Skippa helt Jan Stocklassa, i mina ögon inte en seriös aktör inom MOP. Skippa även helt Robert Barestrand och Ole Dammegård, vanliga rättshaverister och UFO-människor.

Gunnar Wall har ju haft fel och verkar inte förstå hur GM agerat/hur mordet är ett impulsdåd osv https://podcasts.apple.com/se/podcast/palmemordet/id1086387447?i=1000433551022

Borgnäs är dåren som bla förtalade (utmålade som seriemördare osv) Teet Härm (som alltså inte mördat någon) i en bok och dessutom via Uppdrag Granskning (!).
Senast redigerad av Kjamfossftw 2026-08-11 kl. 06:35.
Citera
2026-08-11, 08:16
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Finns det nån takeaway från den boken? Nåt du tar med dig efter att ha läst den?

Spannet i boken rör utredningen under 20 år, så någon särskild "takeaway" låter sig inte göras så lätt.

Öppenheten för en komplott kan möjligtvis utgöra en sådan, dock är fokus att påvisa bristerna i utredningen, med ett brett källmaterial som grund.
Senast redigerad av Thurizas-09 2026-08-11 kl. 09:06.
Citera
2026-08-11, 08:19
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:

Det fanns en tid då spekulation förekom om att han var utplacerad för att ställa till det Valfri uppdragsgivare. Jag kommer att tänka på epileptikern i JFK-mordet.

Stig var mer spännande när man inte hade hela hans bakgrund, han var något av ett mysterium tidigt 00-tal. Det fanns en bild samt teorin om att han ritat EAPs hat-karikatyr.

Hederlig mytomani duger gott.
Citera
2026-08-11, 08:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Problemet med den tolkningen är ju att de första signalementsuppgifterna inte träffar honom. Det är mörkblå täckjacka, mörkt hår och en betydligt yngre man som beskrivs. Varför skulle han få panik över det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in