2026-08-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
???

Vad stödjer du den missuppfattningen på?

https://wpu.nu/images/3/3d/Pol-1986-06-10_EA9982-04_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Anna-Lisa_Gahn_.pdf

G. Nej, över 8. 20.10. Förlåt. 20.10 ungefär. Det är vad jag tror va'.
Jag kan inte exakt säga, men då kom han in och sa att jag ska arbeta
för att jag ska ha semester.
F. Såg du honom något mer den kvällen?
G. Ja när han hade gått, jag såg inte när han gick ut, han hade gått
ungefär 20 över 12 men då var jag fortfarande på rond. Men sen såg
jag, för då hade dom sett när han gick ut ser du, Henry och Anette,
för det berättade dom för jag frågade väl kanske har Engström gått
nu .
F. När du talade men Engström i receptionen vid 20.10 tiden, berättade
han någonting så här var han hade varit?
G. Ja, han skulle åka bort och åka ski .. nej, han bara sa att han hade
ätit. Jag har varit och ätit och nu går jag och. fortsätter och arbetar.
Men inte var han hade varit, oh nej.
Citera
2026-08-10, 17:59
Medlem
Citat:
Att OP blev skjuten med en revolver verkar stämma, men var kommer efterspelsvittnet SE in i bilden?

Nedan: en bok som kom ut 2 år före Filters bok :-)

NINNA
NINNA
NINNANNANINNAAA
...
Veckaaannnss Boooktips

https://www.adlibris.com/sv/bok/nationens-fiende-9789176991053?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm _campaign=AR-SE%3A+BOK+-+Search+-+Generic+-+DSA&dema_id=60725283&gad_source=1&gad_campaignid= 60725283&gbraid=0AAAAAD_BAOc_M1kD6QzHelb-SutALrCJb&gclid=EAIaIQobChMI5or0iqGWlgMVV1yRBR2rqS BpEAAYASAAEgJ1hfD_BwE

Niinnannna nnaannna aaa
Citera
2026-08-10, 18:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
https://wpu.nu/images/3/3d/Pol-1986-06-10_EA9982-04_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Anna-Lisa_Gahn_.pdf

G. Nej, över 8. 20.10. Förlåt. 20.10 ungefär. Det är vad jag tror va'.
Jag kan inte exakt säga, men då kom han in och sa att jag ska arbeta
för att jag ska ha semester.
F. Såg du honom något mer den kvällen?
G. Ja när han hade gått, jag såg inte när han gick ut, han hade gått
ungefär 20 över 12 men då var jag fortfarande på rond. Men sen såg
jag, för då hade dom sett när han gick ut ser du, Henry och Anette,
för det berättade dom för jag frågade väl kanske har Engström gått
nu .
F. När du talade men Engström i receptionen vid 20.10 tiden, berättade
han någonting så här var han hade varit?
G. Ja, han skulle åka bort och åka ski .. nej, han bara sa att han hade
ätit. Jag har varit och ätit och nu går jag och. fortsätter och arbetar.
Men inte var han hade varit, oh nej.
Väktaren som bytt pass med ALG vittnar om att ALG började 16.45.

I loggboken där väktarna skriver in sig när de börjar jobba har ALG skrivit 16.45

Knepigt för dig att förstå, men för normalbegåvade är det inte så komplicerat.

För övrig framgår inte i ditt utdrag att någon påstår att SE hade druckit, är det något du själv har hittat på?
Citera
2026-08-10, 18:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nedan: en bok som kom ut 2 år före Filters bok :-)

NINNA
NINNA
NINNANNANINNAAA
...
Veckaaannnss Boooktips

https://www.adlibris.com/sv/bok/nationens-fiende-9789176991053?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm _campaign=AR-SE%3A+BOK+-+Search+-+Generic+-+DSA&dema_id=60725283&gad_source=1&gad_campaignid= 60725283&gbraid=0AAAAAD_BAOc_M1kD6QzHelb-SutALrCJb&gclid=EAIaIQobChMI5or0iqGWlgMVV1yRBR2rqS BpEAAYASAAEgJ1hfD_BwE

Niinnannna nnaannna aaa
Jag har aldrig hört talats om den där boken.

Är den bra? Vad handlar den om?
Citera
2026-08-10, 18:03
Medlem
Citat:
Väktaren som bytt pass med ALG vittnar om att ALG började 16.45.

I loggboken där väktarna skriver in sig när de börjar jobba har ALG skrivit 16.45

Knepigt för dig att förstå, men för normalbegåvade är det inte så komplicerat.

För övrig framgår inte i ditt utdrag att någon påstår att SE hade druckit, är det något du själv har hittat på?

Det var hans rutin att dricka när han var ute och åt.

Läs TPs bok!
Citera
2026-08-10, 18:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var hans rutin att dricka när han var ute och åt.

Läs TPs bok!

Du kallar hörsägen från TPs bok om SEs "rutiner" för en källa?

Herre jösses!

Edit: Varför inte gå 'all in' och hänvisa till 'trådkällan de lux', Dalulven, som är den okrönta experten på fria fantasier om den påhittade GM-SE?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-10 kl. 18:13.
Citera
2026-08-10, 18:07
Medlem
Citat:
Att OP blev skjuten med en revolver verkar stämma, men var kommer efterspelsvittnet SE in i bilden?

Olika vittnesuppgifter ihop med hans udda förklaringar, signalemente och avsaknad av alibi pekar faktiskt mot att SE kan vara GM. Många tror det.
Citera
2026-08-10, 18:17
Medlem
Citat:
Många tror på Påskharen, tandfen och jultomten också.

Själv tycker jag Proletären är en bra början:

https://proletaren.se/artikel/vad-gjorde-skandiamannen-pa-mordplatsen/

Sedan kan du fortsätta med "Nationens fiende"... om du kan läsa skriven text.
Citera
2026-08-10, 18:44
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Jag försökte läsa LLs bok, men lade den ifrån mig när hon mördade honom i en karusell med en morot.

Finns det några andra seriösa böcker om MOP som inte är i fantasygenren?

Om seriöst menad fråga så är alla Gunnar Wall bra.

Lars Borgnäs "En iskall vind drog igenom Sverige" är mycket bra, "Olof Palmes sista steg" blir väl spekulativ.

Anders Jallais Landsförrädaren pekar ut SE som GM i en sammansvärjning, men är värd att läsa för en väldigt intressant inblick i dåtida underrättelsevärld, valfri term på kretsarna ("Stay Behind"). Glöm inte att Jallai faktiskt hittade DC3:an, så visst tillgodo måste han och hans källor ha. "Barbrogruppen" är troligtvis fel begrepp men det han beskriver kan ha existerat under ett annat namn och kan vara kopplat till MOP.

Jon Jordås "Den sista boken om mordet på Olof Palme" är en bra, neutral genomgång av CA. Inget nytt men det behövdes en på svenska ändå. Föredömligt kort och utan fett.

Filters "Den osannolika mördaren" är en gissningsvis felaktig men kreativ hypotes, problemet är att dem brutaliserar sin egen analys genom en fullständig "översäljning" av spåret. Boken är språkligt bra och värd att läsa för debatten.

För den som verkligen vill förkovra sig och är beredd med en nypa salt: Hans Holmér "Olof Palme är skjuten", Börje Wingrens "Han sköt Olof Palme" och alla Sven Anér. En riktigt udda fågel är Jan Bondessons "Blood on the snow" som skildrar Boforsspåret. Spelet i svensk vapenexport är givande läsning historiskt men det är oklart boken igenom vad det är författaren menar faktiskt ska ha hänt och var kopplingen till MOP de facto uppstår.

Skippa helt Jan Stocklassa, i mina ögon inte en seriös aktör inom MOP. Skippa även helt Robert Barestrand och Ole Dammegård, vanliga rättshaverister och UFO-människor.
Citera
2026-08-10, 19:50
Medlem
Citat:
Många tror på Påskharen, tandfen och jultomten också.

CP, CA och Bohemia säg! Pappslöjd kan tro på sånt hela livet.

När det är sagt är inte Bohemia något alibi för Engström även OM han var där. Han kan ha gått in dit påväg tillbaka från springmarschen uppe på DBG. Det kan ha varit på hans väg tillbaka till Skandia.
Det har inte pappslöjden tänkt på.

Kan ha stannat upp på mordplatsen efter mordet också, fått med sig både det ena och det andra. Pappslöjd ba: uänghhee boeemiaa ahhlibbibi supevittne ääh.
Citera
2026-08-10, 20:15
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Om seriöst menad fråga så är alla Gunnar Wall bra.

Lars Borgnäs "En iskall vind drog igenom Sverige" är mycket bra, "Olof Palmes sista steg" blir väl spekulativ.

Anders Jallais Landsförrädaren pekar ut SE som GM i en sammansvärjning, men är värd att läsa för en väldigt intressant inblick i dåtida underrättelsevärld, valfri term på kretsarna ("Stay Behind"). Glöm inte att Jallai faktiskt hittade DC3:an, så visst tillgodo måste han och hans källor ha. "Barbrogruppen" är troligtvis fel begrepp men det han beskriver kan ha existerat under ett annat namn och kan vara kopplat till MOP.

Jon Jordås "Den sista boken om mordet på Olof Palme" är en bra, neutral genomgång av CA. Inget nytt men det behövdes en på svenska ändå. Föredömligt kort och utan fett.

Filters "Den osannolika mördaren" är en gissningsvis felaktig men kreativ hypotes, problemet är att dem brutaliserar sin egen analys genom en fullständig "översäljning" av spåret. Boken är språkligt bra och värd att läsa för debatten.

För den som verkligen vill förkovra sig och är beredd med en nypa salt: Hans Holmér "Olof Palme är skjuten", Börje Wingrens "Han sköt Olof Palme" och alla Sven Anér. En riktigt udda fågel är Jan Bondessons "Blood on the snow" som skildrar Boforsspåret. Spelet i svensk vapenexport är givande läsning historiskt men det är oklart boken igenom vad det är författaren menar faktiskt ska ha hänt och var kopplingen till MOP de facto uppstår.

Skippa helt Jan Stocklassa, i mina ögon inte en seriös aktör inom MOP. Skippa även helt Robert Barestrand och Ole Dammegård, vanliga rättshaverister och UFO-människor.

En förbisedd bok är Elving Gruvedals "Den slutgiltiga sanningen om Palmemordet: en annorlunda utredning, nygamla indicier"

Gruvedal var närvarande vid obduktionen av Palme, närmare mordet än så är svårt att komma. Tjänstgjorde både som kriminalare och kriminaltekniker och var även tidvis närvarande i Palmerummet.

Förhållningsättet till utredningen är av kritisk natur och Gruvedal understödjer allt med dokumentation och källor innifrån utredningen, samt en hel del övrigt material.

Alltså är boken inte att rekomendera för sekteristerna, då de uppenbarligen avskyr just dokumentation och verkliga källor. Sådant kan slå sönder deras villfarelser om att deras tyckande, spekulerande och rena fantiserandet är att betraktas som fakta.

Men övriga kan troligtvis få god behållning av att läsa boken.
Senast redigerad av Thurizas-09 2026-08-10 kl. 20:41.
Citera
2026-08-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
En förbisedd bok är Elving Gruvedals "Den slutgiltiga sanningen om Palmemordet: en annorlunda utredning, nygamla indicier"

Gruvedal var närvarande vid obduktionen av Palme, närmare mordet än så är svårt att komma.

Förhållningsättet till utredningen är kritisk och Gruvedal understödjer allt med dokumentation och källor innifrån utredningen, samt en hel del övrigt material.

Alltså är boken inte att rekomendera för sekteristerna, då de uppenbarligen avskyr just dokumentation och verkliga källor. Sådant kan slå sönder deras villfarelser om att deras tyckande, spekulerande och rena fantiserandet är fakta.

Men övriga kan troligtvis få god behållning av att läsa boken.

Okej, vad är det som dokumenteras av den verkliga källan då? Att Palme är död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in