Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Jag försökte läsa LLs bok, men lade den ifrån mig när hon mördade honom i en karusell med en morot.
Finns det några andra seriösa böcker om MOP som inte är i fantasygenren?
Om seriöst menad fråga så är alla Gunnar Wall bra.
Lars Borgnäs "En iskall vind drog igenom Sverige" är mycket bra, "Olof Palmes sista steg" blir väl spekulativ.
Anders Jallais Landsförrädaren pekar ut SE som GM i en sammansvärjning, men är värd att läsa för en väldigt intressant inblick i dåtida underrättelsevärld, valfri term på kretsarna ("Stay Behind"). Glöm inte att Jallai faktiskt hittade DC3:an, så visst tillgodo måste han och hans källor ha. "Barbrogruppen" är troligtvis fel begrepp men det han beskriver kan ha existerat under ett annat namn och kan vara kopplat till MOP.
Jon Jordås "Den sista boken om mordet på Olof Palme" är en bra, neutral genomgång av CA. Inget nytt men det behövdes en på svenska ändå. Föredömligt kort och utan fett.
Filters "Den osannolika mördaren" är en gissningsvis felaktig men kreativ
hypotes, problemet är att dem brutaliserar sin egen analys genom en fullständig "översäljning" av spåret. Boken är språkligt bra och värd att läsa för debatten.
För den som verkligen vill förkovra sig och är beredd med en nypa salt: Hans Holmér "Olof Palme är skjuten", Börje Wingrens "Han sköt Olof Palme" och alla Sven Anér. En riktigt udda fågel är Jan Bondessons "Blood on the snow" som skildrar Boforsspåret. Spelet i svensk vapenexport är givande läsning historiskt men det är oklart boken igenom vad det är författaren menar faktiskt ska ha hänt och var kopplingen till MOP de facto uppstår.
Skippa helt Jan Stocklassa, i mina ögon inte en seriös aktör inom MOP. Skippa även helt Robert Barestrand och Ole Dammegård, vanliga rättshaverister och UFO-människor.