2026-08-10, 22:51
Medlem
När jag vet vad han är misstänkt för och sedan ser vad för staty han har I fupen ger mig en obehaglig känsla av personen.
Citera
2026-08-10, 22:55
Medlem
En gammal regel i polisiära sammanhang lyder: utgå från mordplatsen !

Den ENDA person förutom offren vi VET varit på mordplatsen är den åtalade. Vi kan misstänka att Gerd går ut i ladugården efter ngn typ av "händelse" ev Tors skrik under konfrontationen. Det finns uppgifter om att han ev bjöd visst motstånd och ej sänktes helt av första slaget. Vi vet att Gerd talade i telefon vid kl 11.00. Röda bilen kl 09.00, dvs mer än 2 timmar innan, har ej med detta att göra ! Det är med stor sannolikhet ett villospår som kostat mkt tid och kraft helt i onödan. Absolut troligast är att gärningsmannen kom till fots annars skulle inte arkiv och Gerds väska vara slängda en bit upp i backen i skogen. Den platsen är också en perfekt uppsikts plats om man planerar ett dåd. Varje officer som planerade en militär operation mot Brattås gården skulle vilja kontrollera den höjden. Det är inte troligt gärningsmannen kommer på det i uppjagat tillstånd efter dådet. Han återvänder till "basen/utgångspunkten" för dådet. En plats han känner och är relativt lugn på.

Se de sista 10 min av "svenska fall för FBI" TV4 play så förstår Ni. Dom förstår hur central den platsen är.

Jag har ju respekt för StockholmHolmes, lyssnade på intervjun han lade upp, vilken dialekt har den anonyme uppgiftslämnaren ? Är han verkligen från Sundsvall/Härnösand/Höga Kusten ? Vet det vore en sensation om det är den åtalade så tror inte det. Men håller med StockholmHolmes, intervjun ger märkligt intryck.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-10 kl. 23:04.
Citera
2026-08-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
tack intressant den här personen nu är åtalad för dubbelmord, ett synnerligen brutalt sådant.

Är det bekräftat att MGM har ställt ut dessa statyer? Finns någon bra sammanfattnings inlägg i tråden om statyer då och nu?

För övrigt, bra sammanfattning på https://kallafallsverige.se/ som en annan användare länkade till.
Citera
2026-08-10, 23:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
Är det bekräftat att MGM har ställt ut dessa statyer? Finns någon bra sammanfattnings inlägg i tråden om statyer då och nu?

För övrigt, bra sammanfattning på https://kallafallsverige.se/ som en annan användare länkade till.
Tack för tipset!
Citera
2026-08-10, 23:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Kan du sluta tjata om ditt jävla släpspår sida in och sida ut, vi fattar okej?
Fått nog?
Citera
Medlem
Håller inte alls med. StockholmHolmes 5:e bild är synnerligen intressant, ja direkt avgörande. Är inte det en trappavsats ? Är det alltså nivåskillnad mellan inre rummet där Tor ligger och där den åtalade drar in Gerd ? Den åtalade är rökt ! Tror inte ens jag behöver förklara varför !

Citat:
Citera
Medlem
lol - sorry alla

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Fått nog?
Citera
2026-08-10, 23:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Ser att andra bilden du har lagt upp är den jag skärmdumpade från Aftonbladet och lade upp i lördags:
Titta NOGA på de här bilderna (4 st) med blodspåret in i ladan: https://imgur.com/a/6bE3UOU

Som det ser ut är Gärd dragen i en enda kontinuerlig rörelse först in från gårdsplanen där över tröskeln och sedan in runt hörnet in i det inre, större rummet i ladan. Som jag har förstått det så är hon därinne placerad i direkt närhet till den kläd-/tyghög som Tor gömts under.
Jag lade upp en till bild idag, en femte om man följer blodspåret in i ladan - mitt resonemang kring blodspåren längre ned.
Vi har nu en femte bild på blodspåret ur FUP:en: https://imgur.com/a/uiLZDaf
Jag tror att din observation om att Gärd slogs ned precis vid dörren är felaktig, det ser ut som att det är ett släpspår långt ut på den här bilden, orange markering av mig: https://imgur.com/a/HvpK8yG

Det ska ha regnat mellan dagen mordet tros ha begåtts och 2/6 när Tors dotter hittade dem mördade - därav ett icke tydligt blodspår på gräset.
Är den ny den femte bilden? Genombrott
Senast redigerad av popll 2026-08-10 kl. 23:16.
Citera
2026-08-10, 23:15
Avstängd
Citat:
lol - sorry alla
Ingen fara
Citera
2026-08-10, 23:15
Medlem
Din femte bild är ju bland det mest intressanta hittills håller du inte med ?

Citat:
lol - sorry alla
Citera
2026-08-10, 23:19
Medlem
Märker att du tycker att folk tjatar som statyerna också...

- För mig är analysen av blodspåret psykologi/beteende: bara en person som dödat och gömt Tor släpar ni Gärd så långt och direkt in till samma plats i ladan.

- För mig (och andra tror jag) är det där med statyerna psykologi/beteende: att ställa ut statyer på allmän plats, i skogen som det skrivs om i tidningen och andra inte vet nåt om, samt hur han myste när han berättade om det för sin mamma och syster tyder för mig på någon som vill ha kontroll och hemligheter, vill veta saker som den har gjort som är ute i det offentliga och pratas om men bara han vet vem som faktiskt har gjort det. Kan psykologiskt länkas ihop ganska klart med att han suttit på hemligheten kring Brattåsmorden som alla talat om men ingen kunnat lösa.

Psykologi & beteende. Intressanta grejer eller vad säger du?

Citat:
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-10 kl. 23:22.
Citera
2026-08-10, 23:20
Medlem
Citat:
Han påminner faktiskt väldigt mycket om skolfoto bilden på MGM, kan absolut vara han !
Ser riktigt trevlig ut tycker jag..Vem är mannen som sitter bredvid honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in