2026-08-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
vad tror du händer om de inte gör någonting alls när hästen löper amok tamhästar måste kontrolleras annars blir de vildhästar och springer iväg och blir oroliga och försöker ta kontroll genom att fly situationen de är flockdjur och leder ingen dem försöker de ta kontrollen själva därav att människor är hårdhänt förövrigt en häst är ett stort och tungt djur som både bits och sparkas om de krävs för att försvara sig

Jag har sedan liten hållit på med hästar och dessutom just travhästar, jobbat hos tränare med höga meriter etc. Så jag vet hur man ska hantera en häst, eller djur överlag..
Men de som syns på film är inte ett sätt att tillrättavisa en häst. Om de skulle vara en fara finns de andra sätt att agera, men att slå en häst flera gånger det är inte försvarbart.
Citera
2026-08-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multitudes
Nej du fattar inte vad jag menar eftersom du inte fattat att du också är ett djur. En dag blir du gammal och hamnar på nåt äldreboende och jag tror du redan kan boka och klicka i en box om det är ok att bli slagen i ansiktet av personalen om du riskerar trafiksäkerheten. YES.

Du själv är ju ett lysande exempel på att även människans hjärna kan vara väldigt lik djurens hos vissa individer. (syftar på den där förmågan att tänka i flera led.)

Reptilhjärnan kickar igång och vips så försvinner allt logiskt tänkande och ut kommer en ilsken harang av osammanhängande rappakalja. Fascinerande ändå.

Det går dock bara att applicera åt ena hållet.
Citera
2026-08-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multitudes
Nej du fattar inte vad jag menar eftersom du inte fattat att du också är ett djur. En dag blir du gammal och hamnar på nåt äldreboende och jag tror du redan kan boka och klicka i en box om det är ok att bli slagen i ansiktet av personalen om du riskerar trafiksäkerheten. YES.

Då förstår jag...

...att du vill leda resonemanget i en riktning jag själv inte vill deltaga i.
Citera
2026-08-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulledentredje23r
Jag har sedan liten hållit på med hästar och dessutom just travhästar, jobbat hos tränare med höga meriter etc. Så jag vet hur man ska hantera en häst, eller djur överlag..
Men de som syns på film är inte ett sätt att tillrättavisa en häst. Om de skulle vara en fara finns de andra sätt att agera, men att slå en häst flera gånger det är inte försvarbart.

Intressant inlägg. Berätta gärna hur du skulle agerat för att få hästen på "rätt köl" igen. Den stod ju uppenbart felvänd i transporten då videosekvensen startar. Varför den hamnat i den ställningen kan man än så länge bara spekulera om.
Citera
2026-08-10, 13:18
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
hur tror du vi har tamdjur de har ju knappast skett frivilligt under de åren vi haft dem. Eller tror du hästar helt plötsligt fått för sig frivilligt att spänna för en sulky och springa runt en stor oval på snabbast möjliga tid. Eller tror du kött djur fått för sig att äta massa för att sedan gå till slakteriet. Nej jag är ingen extremist snarare trött på hyckleriet.

Menar du på allvar att vi måste misshandla hästen till att vara lydig?
Hur tycker du att det funkar när man ser en strykrädd hund som fått stryk o hela sitt liv? Är det en mysig hund?

Jag håller dock med dig om att hästarna inte fått välja sina liv. Jag skrev ett tidigare inlägg om att vi bjuder hästarna på skadlighet när vi tvingar dem att springa eller hoppa på det sättet vi anser oss bestämma. Jag är emot allt sånt onaturligt trams!
Men att ge ett djur vänlighet, tillit och kärlek, mat, vatten och omsorg, det kan tämja de vildaste, om man har tålamodet.

Att misshandla ett djur till lydnad är inte ett framgångsrikt recept. Ja, du kan piska en häst till att springa fort men du får även en nervös, labil, lynnig och opålitlig häst som definitivt inte är din vän.
Citera
2026-08-10, 13:32
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Sannerligen inte tydligt vad du egentligen menar, men klart är att en häst är ett bytesdjur, ett flockdjur och ett flyktdjur.
Hästen är impuls- och instinktstyrd och saknar förmågan att tänka i flera led.

En lös häst i en transport riskerar att skada sig själv, fordonet, alla som går in och försöker rädda situationen samt är en fara för andra oskyldiga om den kommer lös.

Det stora felet i denna historien är slarvet och aningslösheten som föregick det vi ser på filmen. Sättet hästen transporterades på, avsaknad av mittläm och den usla förstängningen utåt.

Ett stort fel i hanteringen av den uppkomna/skapade situationen är att man direkt öppnar den nedre luckan/rampen - när man bara har ett band innanför som stänger.
Det hade varit möjligt att bara öppna en av överluckorna för att värdera läget och försöka nå kontakt med hästen.

Ett av alla fel som begås i filmen och i allmän hästhantering är att man inte låter tiden spela sin roll.

Jag hade själv inte satt mig i situationen dessa två befinner sig i - men jag har verkligen kört häst som arbetat sig upp till panik, dragit sönder sin grimma och varit på väg att slå sönder sig själv och transporten.
Ensam. Mitt i natten. Ute på motorvägen.
Det är ingen avundsvärd situation, kan jag berätta.

Jag har även hoppat in och hjälpt andra trafikanter där hästen hoppat bommen och blivit hängande under färd. Dessa visste inte att dom hade en (av få) transporter med panikutlösning på bommen utifrån, även när den är belastad med flera hundra kilo.
Aldrig! att jag hade gått in där utan att kunna sedera hästen.

I mina ögon ligger det stora felet i hur situationen tilläts uppkomna.
Att gå in i ett stängt utrymme och puckla på en häst - utan hjälm dessutom, är förenat med stora risker. Jag hade inte gjort på samma vis om det gått att undvika, men det går inte att blunda för att agerandet var effektivt ur ett rent skademinimerande perspektiv:

Tränaren fick styrt upp situationen, hästen ådrog sig inga ytterligare skador, hästen kom inte lös och skadade andra och färden kunde senare fortsätta.

Synnerligen osnyggt gjort, och det ser förjävligt ut på en gryning övervakningskamera - men hur det än är eller inte är så är det människans ansvar att hästen som är i ens vård inte skadar sig eller andra. Den här historian hade kunnat sluta mycket, mycket värre än den gjorde.

Den hade kunnat sluta bra mycket bättre också och det är urkonstigt att en person som VH kan missa att lasta en häst felfritt? Borde inte han kunna göra det i sömnen? Så frågan är; var idioten ens nykter?

Och hur vet du att hästen vart oskadd?
Citera
2026-08-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Intressant inlägg. Berätta gärna hur du skulle agerat för att få hästen på "rätt köl" igen. Den stod ju uppenbart felvänd i transporten då videosekvensen startar. Varför den hamnat i den ställningen kan man än så länge bara spekulera om.
Hästar som åker med mindre lastbil åker med huvudet riktat mot bak. Så hästen stod rätt. Skulle tro att det var en stuteri modell. Det går även att gå in till hästen från baksidan av lastbilen.
Citera
2026-08-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svca
Hästar som åker med mindre lastbil åker med huvudet riktat mot bak. Så hästen stod rätt. Skulle tro att det var en stuteri modell. Det går även att gå in till hästen från baksidan av lastbilen.

Ok. Har själv bara erfarenhet som medhjälpare av att lasta häst i bilsläp för några tiotal år sedan. Då med huvudet framåt. Olika hästar var olika lätt att få att gå in i transporten. Ibland var hästägaren tvungen att bruka visst "våld" för att öht få ombord hästen.

Man kan ju då undra varför VH med sitt "våld" vände hästen mot fronten av lastutrymmet om den borde stå med huvudet bakåt.
Citera
2026-08-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Ok. Har själv bara erfarenhet som medhjälpare av att lasta häst i bilsläp för några tiotal år sedan. Då med huvudet framåt. Olika hästar var olika lätt att få att gå in i transporten. Ibland var hästägaren tvungen att bruka visst "våld" för att öht få ombord hästen.

Man kan ju då undra varför VH med sitt "våld" vände hästen mot fronten av lastutrymmet om den borde stå med huvudet bakåt.
Min uppfattning när jag ser filmen är att när de öppnar de övre dörrarna så står hästen rätt. Men så som jag ser det är VH och hästskötaren redan vid öppning aggressiva på något. Syns tydligt på deras kroppsspråk. Hästen visar tydligt på stress är förmodligen rädd för att få stryk. Men den har ingenstans att fly. I ex en hage hade den förmodligen flytt från faran...
Citera
2026-08-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svca
Min uppfattning när jag ser filmen är att när de öppnar de övre dörrarna så står hästen rätt. Men så som jag ser det är VH och hästskötaren redan vid öppning aggressiva på något. Syns tydligt på deras kroppsspråk. Hästen visar tydligt på stress är förmodligen rädd för att få stryk. Men den har ingenstans att fly. I ex en hage hade den förmodligen flytt från faran...

När man ser att dom öppnar luckorna är det ca 30 sekunder efter att dom stängt första gången. Så dom öppnar alltså en andra gång - kan hästen stå och sparka mot rampen/väggen med hoven kanske?

Första gången dom går in till hästen och hur dom bemöter den vid det tillfället får man aldrig se. Vi hoppar rakt in i händelsen när skötaren är inne i transporten framme vid hästen till att VH tar över.
Citera
2026-08-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui

Och hur vet du att hästen vart oskadd?

Det vet jag inte, man kan bara hoppas.

Inläggen i tråden har fram till alldeles nyligen legat på nivån "alla travtränare är sadister och stannar längs vägen för att slå sina hästar" och det snacket lägger inte mycket fokus på varken vad som egentligen har hänt eller hur det gick för hästen i slutändan.
Citera
2026-08-10, 15:02
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det vet jag inte, man kan bara hoppas.

Inläggen i tråden har fram till alldeles nyligen legat på nivån "alla travtränare är sadister och stannar längs vägen för att slå sina hästar" och det snacket lägger inte mycket fokus på varken vad som egentligen har hänt eller hur det gick för hästen i slutändan.

Förvisso, men normalt funtade människor brukar reagera väldigt starkt när det gäller all form av djurmisshandel. Det fenomenet är inget nytt under solen men visst, vi kan behöva zooma ut ibland för att få ett större perspektiv.
Det blir intressant att se vad ST kommer fram till i sin rapport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in