2026-08-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Förvisso, men normalt funtade människor brukar reagera väldigt starkt när det gäller all form av djurmisshandel. Det fenomenet är inget nytt under solen men visst, vi kan behöva zooma ut ibland för att få ett större perspektiv.
Det blir intressant att se vad ST kommer fram till i sin rapport.

Finns det möjlighet att ta del av den rapporten sen eller hur funkar det när ST utreder saker på detta vis?
Citera
2026-08-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Han OCH hästkötaren.

Absolut
Citera
2026-08-10, 17:16
Medlem
travronden.se

Travronden publicerar nu en del kommentarer från aktiva bla Marc Elias och Lisa Almheden som tar helt avstånd från VH's agerande.
Citera
2026-08-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Intressant inlägg. Berätta gärna hur du skulle agerat för att få hästen på "rätt köl" igen. Den stod ju uppenbart felvänd i transporten då videosekvensen startar. Varför den hamnat i den ställningen kan man än så länge bara spekulera om.
Vad FAN snackar du om? Att anfalla en häst med slag och rapp är inte hur man vänder en häst på en transport. SNACKA INTE om saker du INTE har en ANING om, djävla BYFÅNE!
Citera
2026-08-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Vad FAN snackar du om? Att anfalla en häst med slag och rapp är inte hur man vänder en häst på en transport. SNACKA INTE om saker du INTE har en ANING om, djävla BYFÅNE!

Sakta i backarna nu. Jag ställde bara en helt vänlig fråga till den jag svarade hur hen som var van att hantera hästar skulle agerat. Jag har aldrig försvarat VH's agerande. Du kanske skall öva lite på läsförståelse.
Citera
2026-08-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Sakta i backarna nu. Jag ställde bara en helt vänlig fråga till den jag svarade hur hen som var van att hantera hästar skulle agerat. Jag har aldrig försvarat VH's agerande. Du kanske skall öva lite på läsförståelse.
Man vänder ju hästen och ställer den rätt. Fattar du väl ??? Om den har vänt på sig har dom väl slarvat att sätta fast den. Man slår för i helvete inte!! Det var en kraftfull attack på en helt försvarslös häst som stod som helt stilla. Fan vad arg man blir! Om ditt barn, (hoppas du inte har några eller djur heller för den delen) vänder sig åt fel håll, låt säga i bilbarnstolen, för du inte satt fast säkerhetsbältet, så tycker du man ska tillgripa våld
Citera
2026-08-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Man vänder ju hästen och ställer den rätt. Fattar du väl ??? Om den har vänt på sig har dom väl slarvat att sätta fast den. Man slår för i helvete inte!! Det var en kraftfull attack på en helt försvarslös häst som stod som helt stilla. Fan vad arg man blir! Om ditt barn, (hoppas du inte har några eller djur heller för den delen) vänder sig åt fel håll, låt säga i bilbarnstolen, för du inte satt fast säkerhetsbältet, så tycker du man ska tillgripa våld

Jag kan bara upprepa vad jag svarade föregående. Jag försvarar inte VH's agerande. Varken du eller jag vet om VH hade försökt "vända hästen rätt" med mildare metoder tidigare. Det talar han förhoppningsvis om i förhören med STC. Att dom förmodligen har slarvat vid lastningen har jag berört och misstänkt i tidigare inlägg.
Citera
2026-08-10, 17:47
Medlem
Conny63s avatar
Marc Elias inlägg
"Jag har väntat några dagar. Men det här går inte att tiga om. 👇
Jag har medvetet väntat några dagar med det här inlägget. Jag ville inte skriva i första ilskan, utan tänka igenom vad jag faktiskt vill säga.
Det som har kommit fram inom svensk travsport de senaste dagarna gör mig arg och ledsen.
Att slå en häst i transporten – i huvudet, flera gånger – går inte att försvara med någonting.
Inte med stress, inte med en svår häst, inte med en dålig dag. Sådant är helt enkelt oacceptabelt.
Våra hästar är inga sportredskap. De är atleter som ger oss allt varje dag, och de har rätt till ett lugnt, rättvist och kunnigt bemötande:
– i stallet, i hagen, i transporten och på banan. Den som inte har tålamodet för det har ingenting i den här sporten att göra.
Det är rätt att Svensk Travsport har agerat snabbt och tydligt. Och det är upp till oss alla som arbetar med hästar att se till att det här inte avfärdas som ett enskilt fall, utan förstås som en uppgift: att se, att säga ifrån, att anmäla.
Travsporten lever på förtroendet för att vi behandlar våra hästar väl. Det förtroendet försvarar vi inte med tystnad."
Senast redigerad av Conny63 2026-08-10 kl. 17:55.
Citera
2026-08-10, 17:57
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Marc Elias inlägg
"Jag har väntat några dagar. Men det här går inte att tiga om. 👇
Jag har medvetet väntat några dagar med det här inlägget. Jag ville inte skriva i första ilskan, utan tänka igenom vad jag faktiskt vill säga.
Det som har kommit fram inom svensk travsport de senaste dagarna gör mig arg och ledsen.
Att slå en häst i transporten – i huvudet, flera gånger – går inte att försvara med någonting.
Inte med stress, inte med en svår häst, inte med en dålig dag. Sådant är helt enkelt oacceptabelt.
Våra hästar är inga sportredskap. De är atleter som ger oss allt varje dag, och de har rätt till ett lugnt, rättvist och kunnigt bemötande:
– i stallet, i hagen, i transporten och på banan. Den som inte har tålamodet för det har ingenting i den här sporten att göra.
Det är rätt att Svensk Travsport har agerat snabbt och tydligt. Och det är upp till oss alla som arbetar med hästar att se till att det här inte avfärdas som ett enskilt fall, utan förstås som en uppgift: att se, att säga ifrån, att anmäla.
Travsporten lever på förtroendet för att vi behandlar våra hästar väl. Det förtroendet försvarar vi inte med tystnad."
Marc Elias mycket bra inlägg hjälte 👍
Citera
2026-08-10, 17:59
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Förvisso, men normalt funtade människor brukar reagera väldigt starkt när det gäller all form av djurmisshandel. Det fenomenet är inget nytt under solen men visst, vi kan behöva zooma ut ibland för att få ett större perspektiv.
Det blir intressant att se vad ST kommer fram till i sin rapport.

De flesta "normalt funtade människor" har inga som helst problem med att köpa kyckling- eller griskött och grilla en sommarkväll och sedan sätta köttet i halsgropen över den djurmisshandel andra begår. De vill helst av allt inte "zooma ut" och "få ett större perspektiv" för det gör ju dem själva till förövare.

Det skulle vara intressant och veta vilka som inte borde kasta första stenen!
Citera
2026-08-10, 18:26
Medlem
BallaBellas avatar
Vad heter skötaren?
Citera
2026-08-10, 18:46
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Vad heter skötaren?

Isabe**e Kahl*n har det sagts i tråden och "på stan".
247 vänner på Facebook, varav flera travtränare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in