2026-08-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nytt tips om dubbelmordet i Brattås i Härnösand – person pekas ut: ”Hade en röd 740 – och kände Tor”
Uppdaterad idag 14:44Publicerad 25 september 2024

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-mojlig-garningsman-i-brattas-hade-en-rod-740-och-kande-tor

SVT Västernorrland har kartlagt den utpekade mannen, som fortfarande bor i Härnösand.

Intressant spår!

En sak jag har funderat över är de vittnesiakttagelser om en röd bil som skulle ha stått parkerad på gården kl.08:55 aktuell morddag. Samtidigt har T.Ö dotter berättat att hon ringde sin pappa runt kl.11:00 på morddagen och att G.V då svarade, varvid telefonsamtalet istället blev med GV. Man vet alltså att G.V och T.Ö var vid liv runt kl.11:00. Detta betyder att vi hamnar i en situation där gärningsmannen skall ha varit på gården i minst 2 timmar(!) innan det att mordet skedde. Det skall då tilläggas att det inte finns särskilt många spår som indikerar på att man skulle ha/haft besök (ingen framdukat fika, T.Ö hade "arbetskläder" på sig och var av allt att döma i ladan, eller i anslutning till denna, vid mordet).

Det skall också tilläggas att G.V i samtalet med dottern berättat att hon kommit och överraskat T.Ö och passat på att tvätta fönsterna på gården. Även detta indikerar på att man inte hade något planerat besök av någon annan inbokat. Men framförallt indikerar G.V:s fönsterputsning (och glada samtal med dottern), under den tid bilen skall ha varit på plats, på att G.V inte hade anledning att vara orolig eller på annat sätt ana att något bråk/konflikt var stundande.

Hur tänker du/ni kring detta? Jag har lite svårt att få ihop det. Det är ju oerhört lång tid som gärningsmannen skall ha varit på gården innan morden genomfördes. Visst kan man hävda att T.Ö kan ha dödats mycket tidigare, men det känns ju som att G.V skulle hört/märkt det när hon putsade fönsterna - eller i vart fall kollat till T.Ö någon gång under denna tid?
Citera
2026-08-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Det spelar visst roll. Ändrade redovisningar av händelseförlopp som sedan ändras tillbaka stärker inte uppgiftslämnarens trovärdighet.

Förhör kan åberopas för att visa på just ändrade eller motstridiga uppgifter.
Jag var otydlig där. FUP ligger till grund för åtalet mot den åtalade, han har sen ändrat sig. I fup står då saker som inte gynnar den åtalade. Han har då ändrat sin historia. Men åklagaren kommer ju att höra honom vid rättegången. Då får han svara på frågorna som åklagaren ställer. Utifrån det kommer då Tingsrätten att fatta beslut om straffspåföljd.
Citera
2026-08-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Så ser det ut. Jag kan mycket om sånt. Jag har själv varit i branschen.

Då vet du väl att diffen mellan vad maskinerna visar och vad man krängt skogen för inte kan diffa för mycket.
Citera
2026-08-10, 17:42
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Jag tycker att det mesta tyder på att JJ har studerat polisens arbete via media de senaste 20 åren och har helt enkelt anpassat sin story efter det. Det är inte en slump att han också säger sig ha sett en "röd 740".
Är väl advokaten som visar innehållet i FUP.
Citera
2026-08-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vet du om man gjort det?

Ja han har vallats
Citera
2026-08-10, 17:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det kan man ju givetvis inte säga säkert. Men man vet ju att yxan funnits i, eller i direkt anslutning till, ladan (dvs nära till hands) och att denna är försvunnen efter mordet...och med tanke på vad lite som stals, och vilka typer av saker som stals, så kan man nog utgå ifrån att just yxan inte försvunnit i egenskap av stöldgods.

Gällande mordvapnet. Se 6:30, 21:30 samt 37:45 (observera att jag inte påstått att jag tror på den detaljerade berättelsen som Leif GW Persson målar upp, för det hör inte till diskussionen) https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw

Yxa eller yxliknande föremål pratas det om, ingenting om storlek som ger anledning att antaga att den var stor, otymplig och skulle dra till sig uppmärksamhet om gm bar den med sig.

Mordvapnet kan ha varit en yxa av relativt mindre och kortare modell. Med tanke på vad GW säger om takhöjd på mordplatsen och en försiktig tanke om gm:s längd talar det emot långt skaft och för kort skaft, gm kan dessutom vara en lång person.

I övrigt läser jag dina inlägg med behållning.
Citera
2026-08-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Är det inte konstigt att inte ens media verkar ha tillgång till FUP?
De brukar ju alltid annars vara snabba med att publicera detaljer men icke nu

Ja det är konstigt, då dottern säger i media att hon har två tusen sidor att läsa igenom i fup...
Så hon har den iallafall..
Då borde den finnas för allmänheten också kan jag tycka...
Citera
2026-08-10, 17:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Nä, om man köper en fastighet så finns det registrerat hos Lantmäteriet, fastighetsregistret. Man får då lagfart på fastigheten vilken är en juridisk handling. Inget man gör upp sins emellan.
Om det rör sig om ett rotköp, alltså försäljning av träden för avverkning, då har det nog legat ute på anbud, brukar vara det normala förfarandet. Det har nog utredning kollat upp.

Tänkte snarast på eventuell betalning under bordet, sådant registreras inte vid fastighetsaffärer och 10.000 kronor i kontanter i plånboken talar starkt för att det kan ha ingått ljusskygga delar i avtalet som inte skulle komma till någons kännedom för att köparen avsåg att inte leva upp till sin del av avtalet.
Citera
2026-08-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Yxa eller yxliknande föremål pratas det om, ingenting om storlek som ger anledning att antaga att den var stor, otymplig och skulle dra till sig uppmärksamhet om gm bar den med sig.

Mordvapnet kan ha varit en yxa av relativt mindre och kortare modell. Med tanke på vad GW säger om takhöjd på mordplatsen och en försiktig tanke om gm:s längd talar det emot långt skaft och för kort skaft, gm kan dessutom vara en lång person.

I övrigt läser jag dina inlägg med behållning.

Mest troligt är mordvapnet Tors yxa som används för att hugga ved. Någon form av klyvyxa eller stor huggyxa. +50 cm. Sen om det är lågt i tak kan man väl anpassa tekniken efter det.
Citera
2026-08-10, 17:53
Medlem
Kan JJ ha inspirerats och triggats av dubbelmordet i Linköping 2004?
Citera
2026-08-10, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Inte omöjligt. Antingen den eller annan. Men om vi kallar hen 38:an. Nu spretar jag litet.
Ponera:

JJ och 38:an anländer till gården separat och
inväntar varandra.

JJ. dödar Tor medan 38:an befinner sig i huset för att söka efter något.

38:an blir påkommen av Gärd, som oväntat befinner sig i huset. ELLER så anländer Gärd oväntat till gården mitt under förvecklingarna.

Gärd går för att hitta Tor men faller själv offer för MGM som inte räknat med Gärd. Hon släpas in till Tor.

MGM går in i huset och hjälper 38:an söka (därav bådas skospår i huset, även i riktning mot vinden). MGM lämnar blodiga fotspår.

Arkivet hittas och tas med mot skogen där det snabbt gås igenom och dumpas.

JJ går hemåt på skogsstigarna.

38:an kan vara bilburen och tar med sig mordvapnet/yxan samt eventuellt det eftersökta.

Konfiskeringen av detta i kombination med Tors bortgång förhindrar förvecklingar som leder till fleras eller någon persons nackdel. Testamente? Gåvobrev till Gärds eller annans fördel?

Brevet som senare inkom till polisen och som jag inte vet något om, är väldigt intressant. Skulle vilja veta hur det är konstruerat och formulerat. Kan 38:an ligga bakom?
Jag har en känsla av detta
En kvinna kan förmå en man till mycket
Även en sån som J
Citera
2026-08-10, 17:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Ja han har vallats
Okej tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera