2026-08-10, 17:51
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ahh. Den kristna etiken ja, den som absolut inte finns eller har funnits någon annanstans utanför kristendomen.

Du tycker inte det känns något arrogant att försöka ta patent på något som har funnits genom i princip hela den mänskliga civilisationens historia?

Det nya med den kristna etiken är att den är universell, och inte bara gäller inom den egna ingruppen eller klanen. Det har till exempel alltid och i alla kulturer varit förbjudet att döda sin granne, men det har inte alltid och överallt varit förbjudet att döda främlingar och medlemmar av andra klaner.

Men jag tror att puterealba rör ihop etiken lite med frågan om den fria viljan. Vi har förmågan att skilja gott från och vi har en fri vilja. Det är, vi kan välja att göra det goda eller onda. Gemensamma moraluppfattningar berövar oss inte den fria viljan.
Citera
2026-08-10, 17:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Den enda vägen till Gud är genom Jesus. Det står i Bibeln och är därför sanning.

Det står också att jesus föddes av en jungfru och att han kunde gå på vatten och väcka upp döda.
Bara för att något är nedskrivet betyder det inte att det är sant.
Citera
2026-08-10, 18:11
Medlem
Symptms avatar
Det enda kristendomen är bra för är väl att det upprätthåller någon form av moraliska värderingar, men även dom kan bli extrema.
Citera
2026-08-10, 18:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det nya med den kristna etiken är att den är universell, och inte bara gäller inom den egna ingruppen eller klanen. Det har till exempel alltid och i alla kulturer varit förbjudet att döda sin granne, men det har inte alltid och överallt varit förbjudet att döda främlingar och medlemmar av andra klaner.

Det är flera folkslag som ska dödas i bibeln. Alla ska dö, kvinnor och barn och till och med boskapen ska dödas. Amalekiter, Kanaaneer, Hettiter m.fl.

Och nu skiter jag att det står i GT eftersom det är samma gud som i NT. Den bibliske guden uppmanar till folkmord på flera ställen, han uppmanar sitt folk till massmord.
Citera
2026-08-10, 18:22
Medlem
oyegies avatar
Vi kan se Gud i skapelsen runt omkring oss men också i vår kropp, vår själ är Guds avbild en evig sådan.
"Hennes andliga själ är ett evighetens frö, som hon bär inom sig och som inte kan återföras till den blotta materien, den kan enbart ha sitt ursprung i Gud".

Paulus säger om hedningarna: Det man kan veta om Gud kan de ju själva se.
Citera
2026-08-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?

Även om ditt inlägg luktar troll så skall jag försöka svara ärligt.

Religion har alltid varit av ondo och varit till för att styra folk och få dem att göra som samfunden vill.

När man ligger på dödsbädden som ateist så tänker man (skulle jag tro) på det rolliga liv man fick och hur mycket kul man fyllt det med.
jag lever mitt liv och fylller det med mening i livet, inte för att jag skall ligga på dödsbädden och längta efter att dö.
Varför är Din gud enda guden, det finns ju massor av dem.

Tycker Stephen Fry uttryckte det bäst dock:
https://www.youtube.com/watch?v=-suvkwNYSQo
Citera
2026-08-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag kan inte godta den kristna etiken och alltså kan jag inte leva efter Guds ord, då det går emot min känsla av moraliskt ansvar. Jesus må vara herre, men jag måste gå min egen väg.

Jesus är herre. Men det finns livsviktiga egna saker i livet. Hockey och musik är livsviktiga saker.

Tro gör man i kyrkan dock kyrkan är betydelselöst.
Citera
2026-08-10, 19:38
Medlem
Jag förnekar inte Jesus men det finns viktigare saker än Jesus hockey till exempel.
Citera
2026-08-10, 19:39
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är flera folkslag som ska dödas i bibeln. Alla ska dö, kvinnor och barn och till och med boskapen ska dödas. Amalekiter, Kanaaneer, Hettiter m.fl.

Och nu skiter jag att det står i GT eftersom det är samma gud som i NT. Den bibliske guden uppmanar till folkmord på flera ställen, han uppmanar sitt folk till massmord.

Om du inte gör skillnad på en deskriptiv historisk skildring och en preskriptiv text så är det ju inte mycket att diskutera.
Citera
2026-08-10, 19:46
Medlem
3487s avatar
För det första så kan man inte välja vad man tror på. Man kan inte välja att betrakta Jesus som sin frälsare om man inte tror att han är gudomlig. För det andra så blir livet inte alls meningslöst bara för att det har ett slut. Har du läst en bok eller sett en film någon gång? I så fall, varför? Eftersom att dessa har ett slut så är det, enligt ditt resonemang, fullständigt meningslöst att ta del av underhållning i alla dess former.
Citera
2026-08-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3487
För det första så kan man inte välja vad man tror på. Man kan inte välja att betrakta Jesus som sin frälsare om man inte tror att han är gudomlig. För det andra så blir livet inte alls meningslöst bara för att det har ett slut. Har du läst en bok eller sett en film någon gång? I så fall, varför? Eftersom att dessa har ett slut så är det, enligt ditt resonemang, fullständigt meningslöst att ta del av underhållning i alla dess former.

Herren betyder meningslös i meningslösa rasismen enligt ditt/mitt resonemang.
Citera
2026-08-10, 20:03
Medlem
avulsions avatar
Rödluvan och Kalle Anka är lika verkliga som Jesus. Psykisk sjukdom gör att vissa upplever hallucinationer och tror att de mött Jesus. All religion är bluff och båg.
Du som tror på sagofigurer: Sök psykiatrisk hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in