2026-08-10, 20:12
Medlem
Amsvartners avatar
Jag kan inte begripa hur vuxna människor tror på sånt trams.
Det stora spaggetti-monstret är exakt lika trovärdigt, exakt lika!

Men sneglar på lite åt sekten miljöpartiet så ser man ju hur psykosen verkligen visar sig öppet.
Citera
2026-08-10, 20:24
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det nya med den kristna etiken är att den är universell, och inte bara gäller inom den egna ingruppen eller klanen. Det har till exempel alltid och i alla kulturer varit förbjudet att döda sin granne, men det har inte alltid och överallt varit förbjudet att döda främlingar och medlemmar av andra klaner.
Ah. Just det. Det var det som hände när folk blev kristna, dom slutade genast med att döda andra folkslag. Det fanns absolut inga kristna som koloniserade och bedrev folkmord mot urinvånare runt om i världen. Och det fanns absolut inga kristna som brände kvinnor på bål eller torterade folk för att dom hade fel tro. Sån tur att kristendomen dök upp så vi slapp allt sånt.
Citera
2026-08-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Om du inte gör skillnad på en deskriptiv historisk skildring och en preskriptiv text så är det ju inte mycket att diskutera.

Var den verkligen bara deskriptiv? Beordrade inte Gud utrotningshotade av vissa folkslag? Jag tänker bl a på midjaniterna. Gamle Moses blev ju förbaskat på sitt eget folk för att de inte dödat alla midjaniter, de skonade ju kvinnor och barn. Men ok, de skred till verket och dödade de flesta, utom 32 000 oskulder.....som de kunde använda "för egen del".
Citera
2026-08-10, 20:27
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Rödluvan och Kalle Anka är lika verkliga som Jesus. Psykisk sjukdom gör att vissa upplever hallucinationer och tror att de mött Jesus. All religion är bluff och båg.
Du som tror på sagofigurer: Sök psykiatrisk hjälp!
Du säger, rödluvan och kalle är lika verkliga som Jesus, menar du då att Jesus är verklig för om Jesus inte existerar varför skulle då rödluvan och kalle göra det?
Nu menar jag inte att figurerna finns i livs levande fysisk form utan själva figuren i serietidningar, böcker, film mm, själva iden om figurerna, för på det sättet är de verkliga.
Citera
2026-08-10, 20:28
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Du säger, rödluvan och kalle är lika verkliga som Jesus, menar du då att Jesus är verklig för om Jesus inte existerar varför skulle då rödluvan och kalle göra det?
Nu menar jag inte att figurerna finns i livs levande fysisk form utan själva figuren i serietidningar, böcker, film mm, själva iden om figurerna, för på det sättet är de verkliga.
Som sagt, ett gott råd är att kontakta psykakuten direkt.
Citera
2026-08-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Jag kan inte begripa hur vuxna människor tror på sånt trams.
Det stora spaggetti-monstret är exakt lika trovärdigt, exakt lika!

Men sneglar på lite åt sekten miljöpartiet så ser man ju hur psykosen verkligen visar sig öppet.

Dock har anhängarna av Flygande Spaghettimonstret sinne för ironi och humor.
En rolig grej är att många krista tror att vi som gillar flygande Spaghettimonstret tror på det på allvar. De begriper inte ens uppenbar ironi.😁
Citera
2026-08-10, 20:38
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
De begriper inte ens uppenbar ironi.😁

Inte ens med ett durkslag på huvvet...😎
Citera
2026-08-10, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Inte ens med ett durkslag på huvvet...😎

Nej. Och jag gissar att de inte ens förstår skämtet med durkslaget. 😁😎
Citera
2026-08-10, 20:51
Medlem
Citat:
Tron spelar roll här, Gud bygger inte sin existens på att visa upp sig för folk så att man kan ta en bild med mobilen.

Vilket ska värderas högst? Tro eller bevis?
Citera
2026-08-10, 21:01
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Vilket ska värderas högst? Tro eller bevis?
Tron väger mer eftersom Gud är osynlig och du knappast hade velat se honom sådan han är, därför syns han inte.
Gud har inte sagt nåt om bevis, då skulle han ju visa sig.
Det finns ju många andra gudar med avbilder, men Gud har ingen sådan.
Citera
2026-08-10, 21:04
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Var den verkligen bara deskriptiv? Beordrade inte Gud utrotningshotade av vissa folkslag? Jag tänker bl a på midjaniterna. Gamle Moses blev ju förbaskat på sitt eget folk för att de inte dödat alla midjaniter, de skonade ju kvinnor och barn. Men ok, de skred till verket och dödade de flesta, utom 32 000 oskulder.....som de kunde använda "för egen del".

En text som berättar att Gud har givit den ena eller andra ordern i ett historiskt sammanhang är väl deskriptiv? Den är väl inte preskriptiv för den som läser den?
Citera
2026-08-10, 21:06
Medlem
Citat:
Tron väger mer eftersom Gud är osynlig och du knappast hade velat se honom sådan han är, därför syns han inte.
Gud har inte sagt nåt om bevis, då skulle han ju visa sig.
Det finns ju många andra gudar med avbilder, men Gud har ingen sådan.

Det var en synnerligen vetenskaplig hållning. *Obs, ironi".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in