2026-08-10, 18:58
Medlem
Jag såg nyss dokumentären och fattade först på slutet att han som såg ut som en blatte var Posener 🤣🤣🤣
Citera
2026-08-10, 19:03
Medlem
Jag gillade den, all heder till Posener att "träda fram".
Sen hade jag nog gissat att de fick ut mer pengar (om de nu talar sanning).

Respekt att beställa in 403 flaskor Cristal på en kväll.
Citera
2026-08-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch

Heder 😆

Brottet är preskriberat och han behöver stålar.
Citera
2026-08-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Heder 😆

Brottet är preskriberat och han behöver stålar.

Ja han verkar ju inte vilja ha någon uppmärksamhet och det stör nog hans affärsverksamhet.
Det finns säkert någon kränkt person som gärna utkräver lite hämnd.
Tror inte att han fick ett svindlande gage för att vara med.
Citera
2026-08-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Sonen till grundaren av svenska McDonald's, väl?

Stämmer bra.

Båda systrarna spelade golf.

Jessica Posener gifte sig med Paul Lederhausens son som varit inom finansbranschen i London innan han började igen på McDonalds i USA

Jennifer Posener som är gift med Raymond Mankowitz som var en av cheferna på McDonalds.

https://www.resume.se/arbetsliv/folk-pa-vag/darfor-lamnar-raymond-mankowitz-mcdonalds-efter-24-ar/
Senast redigerad av Nyus 2026-08-10 kl. 19:56.
Citera
2026-08-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Stämmer bra.

Båda systrarna spelade golf.

Jessica Posener gifte sig med Paul Lederhausens son som varit inom finansbranschen i London innan han började igen på McDonalds i USA

Jennifer Posener som är gift med Raymond Mankowitz som var en av cheferna på McDonalds.

https://www.resume.se/arbetsliv/folk-pa-vag/darfor-lamnar-raymond-mankowitz-mcdonalds-efter-24-ar/

Ok, låt mig gissa... deras far heter Ronald och har en lustig näsa?
Citera
2026-08-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi

Jisander är en sån snubbe gärna skulle vilja ta några bira med!
Han dricker bara dyr champagne verkar det som?
Citera
2026-08-10, 20:45
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Haha Thomas ändå, 60+ år och är lika om inte mer impad av moetchampagne och fula Versace-sängkläder. Hur rik han än må eller inte må vara så utstrålade han en oerhörd fattigdom, och det säger jag inte överhuvudtaget av avund eller liknande. Han är precis likadan som för 30 år sen när de blåste alla pengar på att vara kung i baren för en sommar. Glömma bort Ferraris, köpa 400 flaskor Christal, köpa en hel butik? Hahahah

I Monaco så är registreingskylten registrerat på fordonet och inte ägaren. Om bilen byter ägare ska plåtarna returneras till myndigheten men de kan transfereras till en ny bil som ägaren disponerar.

Dvs låter skumt att påstå att "den bara försvann" och han inte vet var den är.

Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Ja, lite så är det ju. Thomas som uppenbarligen vill visa upp hur mycket lyx hans liv ännu består av verkar ju vara helt verklighetsfrånvänd.
Agerar ju som han skulle vara 15år ännu. Han dumförklarar sej ju inför hela tittarskaran som ser dokumentären.
Skulle han vilja ha någon värdighet och mystik om sitt ”rika” liv borde han nog stannat vid att låtas intervjuas på något lyxigare hotell eller liknande.
Visade upp ett märkestäcke lite kuddar och några champagneflaskor!! Sedan en ”otrolig” utsikt från en sunkig balkong med en vy som även skulle slås av dom flesta förortsbalkonger här hemma i Sverige.
Vilken otrolig lyx…….

Svårt att sia om den lägenheten faktiskt var 200 kvm eller om det bara var skryt. Men oavsett utsikt så kostar nog den lägenheten en hel del.

Jisander ville verkligen visa att han lyckats och har cash och kanske tog han i från tårna. Men nog har han nog tjänat en hel del genom åren.
Citera
2026-08-10, 21:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
I Monaco så är registreingskylten registrerat på fordonet och inte ägaren. Om bilen byter ägare ska plåtarna returneras till myndigheten men de kan transfereras till en ny bil som ägaren disponerar.

Dvs låter skumt att påstå att "den bara försvann" och han inte vet var den är.

Svårt att sia om den lägenheten faktiskt var 200 kvm eller om det bara var skryt. Men oavsett utsikt så kostar nog den lägenheten en hel del.

Jisander ville verkligen visa att han lyckats och har cash och kanske tog han i från tårna. Men nog har han nog tjänat en hel del genom åren.

En tvåa i Monaco utan utsikt på 50 kvadratmeter kostar aldrig under 5 miljoner. Euro.
Citera
2026-08-10, 22:07
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag grävde lite djupare i det nu. I det första affärsupplägget var tanken att låna 241 MSEK från Ingemar Pettersson. I det läget fanns inte (som jag tolkar det) likvida medel nog i Trustors kassa för att betala tillbaka lånet med Trustors egna pengar. Istället var tanken att frigöra likvida medel genom att sälja en eller flera av Trustors underliggande tillgångar. Planen var sedan att köpa ett skräpbolag för en skitsumma (Posener hade redan köpt bolaget som hette Lo Scogliotto Ltd, LOS) och ta upp det i balansen i Trustor till ett värde på 241 MSEK eller mer. Det låter inte helt olikt det som Posener gjorde i Thul-härvan om jag minns rätt. Tricket med bolaget LOS var att det var registrerat på Bahamas och Posener betalade till extra pengar (10.000:- eller något sådant) för att kunna ange storleken på bolagets registrerade aktiekapital. Nu hade det iof bara räddat balansräkningen tillfälligt. Problemet skulle ganska snabbt bli att det bolaget inte skulle leverera vinst, vilket såklart borde komma att ifrågasättas av diverse personer. Inte minst övriga ägare och analytiker.

Men, eftersom Trustor sedan sålde Kanthal till Sandvik behövdes inte bridge-lånet från Ingemar Pettersson. För när Posener och de andra övertog kontrollen över Trustor fanns det gott om likvida medel i kassan. Problemet var bara att Björn Björnsson plötsligt blivit invald i styrelsen (representant för minoritetsägarna har jag för mig) vilket ingen räknat med. Då tror jag inte att man vågade göra lösningen med LOS för att få ordning på böckerna. Istället täckte man tillfälligt upp de 241 MSEK med ett lån (window dressing). Hur man skulle täcka över det på lång sikt vet jag inte. Men Posener hade ju en ambition att bygga en koncernstuktur kring Trustor (planen var att köpa bland annat en finsk bank, Amer, och några andra bolag). Kanske var tanken att om man kunde bygga en större koncern, kanske värderad 10 gånger högre än vad Trustor var värderat till vid övertaget, och att tillgångarna i koncernen levererade bra siffror, så kunde man successivt skriva ner/av LOS utan att det väckte så stora frågetecken. Men, det är bara spekulationer från min sida.

Att Per-Olov Norberg gick med på 5 bankdagars respit antar jag var för att aktierna (som Lord Moyne formellt ägde efter closing) lades i pant hos Erik Penser tills den dag köpeskillingen satt på Norbergs konto.

Jo, jag tolkar det också som att Posener verkligen tänkte förädla det här sömniga investmentbolaget och bygga vidare på det efter denna gratisbiljett in i beslutsfattandet. PO Norberg hade uppenbarligen sina egna högst personliga skäl att gå med på den här, ska vi kalla det ”den utsträckta transaktionen”, för att kunna runda den så kallade Leo-lagen:

//Den extra bolagsstämma i Trustor som kommer att inkallas för att ta ställning till budet på Kanthal, samt utse en ny styrelse för Trustor, blir mera en formalitet och ett sätt att kringgå den så kallade Leo-lagen, vilken bland annat syftar till att en ensam huvudägare ej egenmäktigt skall kunna avyttra ett delägt bolags tillgångar till sig själv.//

Oavsett om A-aktierna blev deponerade hos Penser så avhände sig PO Norberg makten - gratis - under 5 dagar. I ett börsnoterat bolag. Det tarvar lite eftertanke. Under 5 ynka dagar kan man ju hinna ställa till med en hel del. Särskilt om man aldrig tänkte hedra avtalet man skrev på…
Senast redigerad av JymdKjam 2026-08-10 kl. 22:15.
Citera
2026-08-10, 22:13
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch

Tja, det var väl den där beställningen som stjälpte hela planen.

Hade Posener valt snubbar (eller ännu hellre tjejer) med en mer low-key aura så kunde det här högst menlösa upplägget gått hem.
Citera
2026-08-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Tja, det var väl den där beställningen som stjälpte hela planen.

Hade Posener valt snubbar (eller ännu hellre tjejer) med en mer low-key aura så kunde det här högst menlösa upplägget gått hem.

Sannolikt. Det var kul att se hur mycket tillfälligheter tex privatdeckaren och ekobrottspolisen.
Men frågan som tyvärr aldrig besvaras är ju hur skulle hålet till slut täckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in