2026-08-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedStrajp
Märkligt att man kan fascineras ännu en gång, trots att inget nytt egentligen framkommer. Åtminstone inget verifierat eller kioskvältande.

Några tankar.

• Posener ger ett ganska sympatiskt intryck, uppiggande att han talar ur skägget och medger sim brottsplan. Även om han såklart ljuger som en häst travar kring en del. Hade nog varit kul att jobba med!
• Jisander är lika muppig som i P3-dokumentären, men gammal och passé. Snacka om nån som stannat i sin prime mentalt. 20åringar som läser handelsprogrammet på gymnasiet är säkert sjukt impade.
• Vilket jävla ufo den där Richard Djursén verkar vara. Karln mår uppenbarligen inte alls bra och skulle nog behöva hjälp att bearbeta saker, även om det verkar gå bra för honom i karriären. Läser garanterat här också, så en reachout: Skicka ett DM om du vill prata.

En fråga till er som är lite äldre och hängde med i svängarna när det här skedde: Vad var Trustor för bolag egentligen? Var det ett bolag som gemene man kände till (t ex som Investor, Kinnevik) eller var det bara tradare som hade koll på företagets existens? Aldrig riktigt fått grepp om detta, tänker att det skvallrar en del om hur stor skandalen upplevdes på sin tid.

Ett anonymt investmentbolag som inte var särskilt allmänt känt eller omskrivet. Det blev mer allmänt känt i och med härvan.

Per-Olov Norberg var också en doldis.
Citera
2026-08-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
kan man se dokumentären någonstans förutom netflix?

https://streamimdb.ru/embed/movie/tt5072334
Senast redigerad av Grodanro 2026-08-10 kl. 12:37.
Citera
2026-08-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Nu kom jag på vem jag tänkte på! Posener låter som personen som var ”hjärnan” bakom kidnappningen av en student i Uppsala! Var tvungen spola genom ett avsnitt och tonfallet och den självgoda berättarstilen är slående lik https://podme.com/se/avsnitt/2523010/

Tycker hans röstläge påminner om alexander etiksson som flög helikoptern på g4s rånet 2009
Citera
2026-08-10, 13:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Posener låter som det är ett namn som är vanligt inom en viss folkgrupp.

Utseende och beteende matcher ingruppen 100%.

Tyckte han ser för jävla sliten ut. Sannolikt helt empatistörd så det är nog inte samvetet att stulit folks livsbesparingar som gnager utan något annat. Kanske var någons bitch på anstalten och har spöken efter det. Jisander verkar ha fastnat i 14-årsåldern mentalt. Bög-vibbar på honom.

Aldrig begripit hur man kan skita ner sig själv och sitt namn för pengar. Pengar betyder ingenting om du inte förtjänat dem ärligt.

- Köper alla kläder i alla storlekar.
- Jaha, då köper jag inkråmet i resten av butiken. Höhö, fan vad ball. Köpte allt för 300.000 med stulna pengar. Hahaha, det kan jag skratta år 30 år senare.
Citera
2026-08-10, 13:57
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Samtidigt är väl "skiter i vad folk tycker" på ett sätt det sista han verkar göra.

("Champagne o'clock", förresten, med tanke på en kommentar för ett par sidor sedan.)

Han har lyckats i livet när han kan bo sådär, all respekt! Snubben är uppenbarligen extremt slipad och målmedveten. Att han unnar sig lyx har jag inga problem med.

Jisander är en sån snubbe gärna skulle vilja ta några bira med!
Citera
2026-08-10, 14:50
Medlem
Med risk för att det besvarats många gånger.

Vilka innehav köpte Per-Olov Norberg tillbaka?
Och hur vart utvecklingen där.
Citera
2026-08-10, 15:41
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Han har lyckats i livet när han kan bo sådär, all respekt! Snubben är uppenbarligen extremt slipad och målmedveten. Att han unnar sig lyx har jag inga problem med.

Jisander är en sån snubbe gärna skulle vilja ta några bira med!

Jag kunde gärna ta en bira med honom också, och höra hans stories - och tro på x antal % av det han påstår

Men min poäng bara den att hans uppträdande i dokumentären i extremt hög grad föreföll - för mig åtminstone - handla om att visa upp en fasad/image, vilket är den totala motsatsen till att "skita i vad folk tycker".
Citera
2026-08-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ej förvånad.. var inte Posener Muslim?

Nej jude.

Syrrans hans är gift med en av McDonalds arvtagare.
Citera
2026-08-10, 16:39
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Nej jude.

Syrrans hans är gift med en av McDonalds arvtagare.

Sonen till grundaren av svenska McDonald's, väl?
Citera
2026-08-10, 17:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag kunde gärna ta en bira med honom också, och höra hans stories - och tro på x antal % av det han påstår

Men min poäng bara den att hans uppträdande i dokumentären i extremt hög grad föreföll - för mig åtminstone - handla om att visa upp en fasad/image, vilket är den totala motsatsen till att "skita i vad folk tycker".

Jag har faktiskt tagit några sådana bira med Jisander och Mattson men det är 40 år sen nu och då hade de inte hittat på så mycket bus.
Citera
2026-08-10, 18:31
Medlem
Oh-be-wans avatar
Det mest korrupta landet i världen - Sverige och folk tror på dessa lögner som presenteras framför deras näsor.
Citera
2026-08-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Nu kom jag på vem jag tänkte på! Posener låter som personen som var ”hjärnan” bakom kidnappningen av en student i Uppsala! Var tvungen spola genom ett avsnitt och tonfallet och den självgoda berättarstilen är slående lik https://podme.com/se/avsnitt/2523010/

Tyckte hans röst var en blandning av Edward Blom och Fredrik Lindström
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in