2026-08-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Beror väldigt mycket på vilket sammanhang man rör sig i. Jag som kristen umgås med många andra kristna. Att ha flera barn är inte något konstigt. Unga par har ett barn, efter några år är det inte ovanligt att de har 3-4 stycken. Här är det en självklarhet att man gifter sig och sen skaffar flera barn.

Sen pratas det här i tråden om horor som åkt kukkaruseller. Det är också i kontrast till hur det är i kristna kretsar. T.ex. min hona var oskuld tills hon träffade mig. Förstår att man inte vill ha andra sorteringen av brudar, jag hade aldrig stått ut med tanken på att min hona skulle ha varit använd av någon annans snopp.

Alla kristna lever inte som de lär. Själv levde jag länge med en kristen man men han gjorde inget för att ens försöka bygga en framtid. Klart man inte vill skaffa barn då.
Citera
2026-08-10, 21:34
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
- Dålig arbetsmarknad. Pensioner höjs så folk sitter och hoardar tjänster. Ingen får lärlingsplatser. Universitetsstudier blir mindre värda.

- AI gör att folk oroar sig för att sina yrken ska ryka.

- Höga priser för hus

- Invandring

- Långa arbetsdagar. Är på jobbet 9 timmar, pendlar 1.5h tur och retur.

- Barn verkar lättare få diagnoser. Vissa jag känner har 2 NPF-barn. Jag har hört Polarn berätta när några öl slunkit ner. Han lever i ett rent helvete. Ena grabben har ADHD, andra har autism och slår sina föräldrar och pissar & bajsar i sängen varje natt. Han lever i ett helvete. Jag vill inte leva så.

Folk är inte dummare än att de har koll på ovan punkter och kommit fram till att barnskaffande är ett högriskprojekt. Att ha barn och dålig ekonomi kommer göra livet riktigt tufft. På det, får man barn med diagnos, så är det många som med rätta anser att livet är förstört. Att vara förälder är tufft men diagnosförälder kräver att du bokstavligt talat är stand by, du kommer behöva gå den där extra milen varenda jävla dag om du ska lyckas fostra ungen till en någorlunda duglig individ.
Citera
2026-08-10, 21:34
Medlem
Oligarker och regeringar: "Våra slavar reproducerar sig inte längre. Vad kan vi göra?"
Citera
2026-08-10, 21:37
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Ärver? Hur många ärver sina föräldrar i 20-30 årsåldern? Du tänker ju på efter barnafödande ålder, vilket är ovidkommande.

Nej, men som jag skrivit tidigare så regnar det neråt, och arv som går till medelålders barn med god ekonomi gynnar (oftast) även de yngre och fertila generationerna.
Citera
2026-08-10, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Du kommer inte attrahera någon brud med den offermentaliteten. "Inte så lyckad", "förmodligen autism", "jag har get upp". Låter ju inte så sexigt.

Du kan vara underklass, men så länge du är maskulin och självsäker så kan du få brudar.

Tjejer har bjudit ut mig t.o.m men jag sabbade det.

Nu har jag hälsoproblem som inte är så sexiga direkt. (se ovan om autist barnet men jag har fått det fast började vid 30. Så jag ahr nog haft autism hela livet och nu börjar kroppen säga ifrån pga all stress hela livet.) Så det är försent nu.

Som jag sade, jag är oskuld. Sätt mig vid en dator med RPG installerat så nötar jag tills jag dör.

Jag har jobb o lägenhet i alla fall så det så. Familjen är medel överklass (päronen äger sin vila). Börjat namamma deras klädstil istället för wigger kläder jeans o hoodie men du måste förstå, jag växte upp 2005. Alla var punkare, emo eller niggers.
Senast redigerad av unitrequired-001 2026-08-10 kl. 21:43.
Citera
2026-08-10, 21:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Många vill nog inte förstöra sina bekväma liv med att skaffa barn?
Många vill nog inte ha barn för att barn har reducerats till besvär och vi är matade med att invandrare skall fylla arbetskvoten .. samtidigt som det är svårt att få arbete redan idag.

Vem vill föda barn som är förutbestämda för ett liv i misär?
Citera
2026-08-10, 21:46
Medlem
Jag tror inte att det finns en enda förklaring, utan snarare flera saker som samverkar. Den kanske viktigaste förändringen är att familjebildningen skjuts framåt. Första barnet kommer allt senare, och då blir det helt enkelt mindre tid för barn nummer två och tre. Samtidigt har ribban för när man känner sig ”redo” höjts: utbildning, fast jobb, bostad, ekonomi och ett stabilt förhållande ska gärna vara på plats först.

Det intressanta är att vi samtidigt är rikare än någonsin. Problemet verkar alltså inte vara ren fattigdom, utan snarare upplevd osäkerhet och förändrade livsideal. Barn konkurrerar med karriär, resor, fritid och självförverkligande, och dagens föräldraskap har dessutom blivit mer intensivt – man förväntas investera enormt mycket tid och resurser i varje barn.

Sedan tycker jag att digitaliseringen är en intressant, om än ännu obevisad, pusselbit. Smartphonen och sociala medier slog igenom precis när den tidigare uppåtgående fertilitetstrenden vände. De har förändrat hur vi umgås, träffar partners, jämför oss med andra och använder vår tid. Det är svårt att säga hur stor effekten är, men det vore märkligt att helt avfärda den.

Klimatdebatten kan säkert påverka vissa, men jag har svårt att se den som huvudförklaringen. Sammantaget tror jag alltså att den stora förändringen är senare och mer villkorad familjebildning: vi har inte nödvändigtvis slutat vilja ha barn, men allt fler väntar på det perfekta tillfället – och för en del kommer det aldrig.
Citera
2026-08-10, 21:53
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Många vill nog inte ha barn för att barn har reducerats till besvär och vi är matade med att invandrare skall fylla arbetskvoten .. samtidigt som det är svårt att få arbete redan idag.

Vem vill föda barn som är förutbestämda för ett liv i misär?

En absolut majoritet av våra förfäder hade sämre förutsättningar med svält, barnadödlighet, sjukdomar, generationer av förtryck, krig och annat elände, men de skaffade ändå barn, och nej, vi vet inte att framtida generationer har ett förutbestämt liv i misär.
Citera
2026-08-10, 22:00
Medlem
Snubchurps avatar
Det är ändå positivt att TS lyfter att det finns fördelar med minskat barnafödande. Oftast stöter man ju på barnfödarpropaganda från de flesta håll. En mycket positiv trend om vi kan få fler länder att föda färre barn.

Det är ett sunt beteende att inte vilja sätta barn till en värld som ser ut som den gör idag. Den dag vi kan se mer ljust på framtiden så kan kanske också barnafödandet öka.
Citera
2026-08-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
De duger gott. I århundraden så har underklassen stått för de stora barnkullarna och bott betydligt mer trångbott. Alla i tråden klagar högt på den nya underklassen (invandrarna) som i alla falla visar litet förnöjsamhet. Det är tvärtom så att att mellanklassen i det här landet har det för bra och det har dödat incitamentet.

Ja folk har givetvis det bra relativt förr. Klart folk inte vill bo med utlänningar som inte passar in.

Folk klagar på invandringen av olika åsikter, det är givetvis väldigt dåligt för framtiden om dessa föder mycket barn.
Citera
2026-08-10, 22:15
Medlem
Kosmos.s avatar
Nätdejting är så flest träffas och det fungerar inte bra med kvinnlig psykologi. Färre parbildning pga det.
Citera
2026-08-10, 22:20
Medlem
Det är skitbra, eftersom allt blir effektivare behövs det inte lika många som utför arbeten. Då får vi tid över, vi kan dela på resurserna mer. För att se till att folk har arbeten kan vi gå ner till 6 timmar, sen 4 per dag. Tillslut behöver vi bara arbeta någon dag i veckan

Låter fantastiskt, oh wait så fungerar inte kapitalism och oändlig tillväxt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in