2026-08-10, 20:56
Medlem
Min fru blev av med jobbet när hon var föräldraledig, min bror blev av med jobbet när han var föräldraledig, säkert 50% av mina kompisar/kollegor/folk från barngruppen blev av med jobbet när de var föräldralediga.

Facket säger varje gång att de inte kommer driva processen även om det 100% är diskriminering så alla accepterar bara 4-6 månadslöner och blir utköpta.

Det är inte förrän man själv börjar skaffa barn man märker hur brutalt dåligt man blir behandlad. Jag fick själv 1% löneökning (3% var standard) året jag skulle på föräldraledighet eftersom min chef visste att jag inte skulle orka kämpa emot.

Sen när bolagen faktiskt blir dömda för diskriminering så är det alltid något sjukt mjukt straff. Typ skadestånd på 50-75k, vilket inte ens är värt mödan.
Citera
2026-08-10, 21:02
Medlem
Overminds avatar
Jag finner inte ens en kvinna att para mig med. Jag känner att jag håller på att bli helt galen och tokig. Jag håller på bli en skurk. Jag försöker hålla ut.

Ett ensamt lejon utan hona blir antingen galen eller dör.
Citera
2026-08-10, 21:12
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag måste I ärlighetens namn säga att jag i egenskap av man känt att de främsta problemen har varit ekonomiska för mig. Jag har inte riktigt vågat skaffa barn då jag stundtals tjänat rätt dåligt och inte vågat chansa.
Citera
2026-08-10, 21:13
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Nu ska man inte köra med anekdotisk bevisföring i sådana här diskussioner men jag finner det ändå intressant att alla mina vänner, syskon, kusiner och närmsta kollegor har barn, de allra flesta mer än ett dessutom. Den enda i min omgivning som inte har barn är jag själva. I min värld skaffar ändå de flesta barn. Är det kanske olika i andra delar av landet? Jag är i mellanstor stad i Skåne.

Är det så att det föds så väldigt få så är det väl enkel tillgång till preventivmedel, samt att folk idag kan göra valet.
Håller med, jag bor i en av våra större städer och senaste 3 brudarna jag träffat i 30-35 års åldern har haft barn och dessutom velat ha fler.
Jag har fan extremt svårt att träffa någon som inte har barn, träffade en 40 åring förra året som inte hade barn och det var jävligt märkligt tyckte jag.

Gå in på dejtingsajter, 80% av brudarna som är 30+ är singelmorsor.
Citera
2026-08-10, 21:16
Medlem
Run3s avatar
Beror väldigt mycket på vilket sammanhang man rör sig i. Jag som kristen umgås med många andra kristna. Att ha flera barn är inte något konstigt. Unga par har ett barn, efter några år är det inte ovanligt att de har 3-4 stycken. Här är det en självklarhet att man gifter sig och sen skaffar flera barn.

Sen pratas det här i tråden om horor som åkt kukkaruseller. Det är också i kontrast till hur det är i kristna kretsar. T.ex. min hona var oskuld tills hon träffade mig. Förstår att man inte vill ha andra sorteringen av brudar, jag hade aldrig stått ut med tanken på att min hona skulle ha varit använd av någon annans snopp.
Citera
2026-08-10, 21:21
Avstängd
Har ingen tjej tyvärr. Och nu som 35 är tiden nästan ute...

Jag fokuserade på skolan och karriären men är inte så lyckad där heller. Förmodligen har jag autism och/eller adhd.

Jag har gett upp det där.

Ge mig en 1a och en dator så är jag nöjd livet ut. Och kanske det som är problemet. Vi behöver inte kämpa idag för något alls.
Senast redigerad av unitrequired-001 2026-08-10 kl. 21:25.
Citera
2026-08-10, 21:23
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Min fru blev av med jobbet när hon var föräldraledig, min bror blev av med jobbet när han var föräldraledig, säkert 50% av mina kompisar/kollegor/folk från barngruppen blev av med jobbet när de var föräldralediga.

Facket säger varje gång att de inte kommer driva processen även om det 100% är diskriminering så alla accepterar bara 4-6 månadslöner och blir utköpta.

Det är inte förrän man själv börjar skaffa barn man märker hur brutalt dåligt man blir behandlad. Jag fick själv 1% löneökning (3% var standard) året jag skulle på föräldraledighet eftersom min chef visste att jag inte skulle orka kämpa emot.

Sen när bolagen faktiskt blir dömda för diskriminering så är det alltid något sjukt mjukt straff. Typ skadestånd på 50-75k, vilket inte ens är värt mödan.
Min hona blev också av med jobbet. Men än sen? Föräldrapenning får hon ju ändå, så det är ingen skillnad. Enda skillnaden är att hon inte har något jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten, utan behöver söka ett nytt.

Sen har vi aldrig haft det så bra som vi har det nu. Folk är bara lata och bortskämda. Man kan ju välja att inte åka till Thailand varje år, osv. Det är knappast som att du eller någon annan skulle svälta av att ni skaffar ett barn, och enligt din anekdot får 1% löneökning istället för 3%. Asså, man kan ju göra lite andra livsval helt enkelt.

Sen... Vem vill leva som ett offer? Hålla på att gråta till facket för att man känner sig diskriminerad. Give me a break. Jag och min fru har mer värdighet än så.
Citera
2026-08-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Vad tror ni är orsaken?

Sociala medier (inklusive dejtingappar), otryggheten många känner för framtiden. Tänker både på gängkrig och pågående militära krig utanför norden.

Jag vet ändå förhållandevis många jämnåriga (30-års åldern) som inte riktigt fixar det nya dejtinglandskapet. De kan lyckas ragga upp en tjej för en kväll men misslyckas följande dejter eller att bibehålla relationen då både de och tjejerna tappar intresset. Tjejerna har för många alternativ med apparna. Killarna tappar tålamodet och allt rinner ut i sanden.
Citera
2026-08-10, 21:26
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unitrequired-001
Har ingen tjej tyvärr. Och nu som 35 är tiden nästan ute...

Jag fokuserade på skolan och karriären men är inte så lyckad där heller. Förmodligen har jag autism och/eller adhd.

Jag har gett upp det där.
Du kommer inte attrahera någon brud med den offermentaliteten. "Inte så lyckad", "förmodligen autism", "jag har get upp". Låter ju inte så sexigt.

Du kan vara underklass, men så länge du är maskulin och självsäker så kan du få brudar.
Citera
2026-08-10, 21:27
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Varför ska ni alltid lägga allt på oss? Har man mer kapital att förvalta så har man ännu mindre tid än er dagavlönade.

Det handlar inte om pengar och det har bevisats om och om igen. Nej, jag säger inte det bara för att jag råkar ha pengar. Ja, jag har en sambo och nej vi har inte barn.
Det handlar dels om den personliga vinsten av att skaffa barn, den har blivit mindre, det är mer status att skaffa husdjur än barn, och är även enklare och med mindre ansvar. Förr var man inte komplett utan barn, nu är det Tesla lyxiga resor flott liv som ger status.

Sen tror jag på den samhälliga inställningen, lågavlönade ser ingen samhällsvinst i att sätta barn till värden, de riskerar att bli fattigare och arbetslösa. Det är de välbärgade som behöver och drar nytta av större folkmängd, det ökar ekonomin och dessa har typ procent på ekonomin så de förväntar sig mer klirr i kassan om det föds fler.
Citera
2026-08-10, 21:30
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamBaa
Min fru tog vaccinet två gånger om och hon blev gravid utan några som helst problem. Vi båda blev otroligt överraskade över hur lätt det gick.

Kan du lägga fram en enda källa som säger att vaccinet gjort kvinnor mindre fertila? Tomte
Här är en länk till rapport från en immunolog på ett Universitet i Ontario om att spikproteinerna från covidvaxxet ansamlas i äggstockarna och agerar allmänt toxiskt, orsakar blodproppar mm. Eftersom spikproteinerna har förmåga att skapa blodproppar och trasa sönder blodomlopp och hjärta så är det bara logiskt att anta att de kan ställa till det i de reproduktiva delarna av kroppen också:

https://www.brighteon.com/3d683a15-fc3d-432d-a057-3313969eb075
https://swebbtv.se/w/622e090c-6aa1-4ef6-97d5-7e16e95b1ecc
Senast redigerad av PK-befriad 2026-08-10 kl. 21:35.
Citera
2026-08-10, 21:33
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Bortser du då ifrån att de yngre ärver mer än någonsin från de äldre generationerna?
Ärver? Hur många ärver sina föräldrar i 20-30 årsåldern? Du tänker ju på efter barnafödande ålder, vilket är ovidkommande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in