Citat:
Ursprungligen postat av
SillyWalks
Min fru blev av med jobbet när hon var föräldraledig, min bror blev av med jobbet när han var föräldraledig, säkert 50% av mina kompisar/kollegor/folk från barngruppen blev av med jobbet när de var föräldralediga.
Facket säger varje gång att de inte kommer driva processen även om det 100% är diskriminering så alla accepterar bara 4-6 månadslöner och blir utköpta.
Det är inte förrän man själv börjar skaffa barn man märker hur brutalt dåligt man blir behandlad. Jag fick själv 1% löneökning (3% var standard) året jag skulle på föräldraledighet eftersom min chef visste att jag inte skulle orka kämpa emot.
Sen när bolagen faktiskt blir dömda för diskriminering så är det alltid något sjukt mjukt straff. Typ skadestånd på 50-75k, vilket inte ens är värt mödan.
Min hona blev också av med jobbet. Men än sen? Föräldrapenning får hon ju ändå, så det är ingen skillnad. Enda skillnaden är att hon inte har något jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten, utan behöver söka ett nytt.
Sen har vi aldrig haft det så bra som vi har det nu. Folk är bara lata och bortskämda. Man kan ju välja att inte åka till Thailand varje år, osv. Det är knappast som att du eller någon annan skulle svälta av att ni skaffar ett barn, och enligt din anekdot får 1% löneökning istället för 3%. Asså, man kan ju göra lite andra livsval helt enkelt.
Sen... Vem vill leva som ett offer? Hålla på att gråta till facket för att man känner sig diskriminerad. Give me a break. Jag och min fru har mer värdighet än så.