Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Jag är övertygad om att kvinnor vill skaffa barn lika mycket som alltid. Viljan att skaffa barn kan inte vara en trend, det är en instinkt. Men dessvärre hindras kvinnor att få sina mamma-drömmar uppfyllda, pga att man vägrar ge kvinnor försörjning under deras barn-produktion.
Det är uppenbart att den instinkten inte finns hos alla. Det finns kvinnor som säger att de "blir bebissjuka" när de ser spädbarn, de vill ha ett själv, kroppen längtar efter något litet att vårda. (Det engelska uttrycket är "being broody".) Men väldigt många känner aldrig så, jag ska erkänna att jag aldrig gjorde det heller trots att jag är feminin i övrigt. Kanske känner INGEN så, kanske är detta något vi förväntas säga att vi känner?
Frågan är när den instinkten skulle ha tillkommit under evolutionen, i så fall. Barn blev det ju ändå genom sexualdriften, och senare även kärleken mellan en man och en kvinna. Innan det fanns säkra preventivmedel (och det har bara funnits i ca 60-70 år, och då också först bara i Västvärlden), så behövde evolutionen inte bygga in någon barnlängtan. Eftersom barnen som sagt kom ändå, vare sig man ville eller inte.
Modersinstinkten som kickar in EFTER att ett barn väl är fött och ligger i mammans famn, har dock förmodligen alltid funnits. Annars skulle fler ha dödat eller övergett sina spädbarn under oår, torrperioder, krigstid, folkvandringar, eller efter att ha blivit övergivna av barnafadern.