2026-08-10, 19:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är mer att jag inte orkar just nu, dessa profetior och liknande är ganska tråkigt. Det finns bättre saker att diskutera.

Att sätta dig in i huruvida Jesus verkligen förtjänar titeln Messias tycker du är tråkigt?

Vore inte det bland det första som någon som vill kalla sig för kristen borde kolla? Alltså att om det som hävdas om att Jesus skulle vara Messias ens är sant?

Det är ju liksom något som är helt centralt inom kristendomen och borde då vara något som alla kristna borde känna till.

Du tycker alltså att det räcker att folk säger att Jesus är Messias, och så är det bra med det?

Att det som hävdas är historiskt felaktigt, det spelar ingen roll, det är ju ändå bara tro, eller?
Citera
2026-08-10, 19:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte på något sätt uppenbart att svepningen är en "förfalskning" men det är mycket ovanligt med konsensus kring arkeologiska fynd som detta. Det finns ju också en ansiktssvepning som matchar kroppssvepningen och som bevisligen fanns i Europa på 600-talet.

Eh, jo, inom den etablerade vetenskapen (arkeologi, historia och kemi) finns det en bred konsensus om att Turinsvepningen är en medeltida skapelse.

Trippeltestet 1988: Tre oberoende laboratorium (Oxford, Tucson och Zürich) daterade duken till 1260–1390 e.Kr. med mycket hög tillförlitlighet.

Samtida historiska källor: Biskopen av Troyes, Pierre d’Arcis, skrev redan år 1389 ett brev till påven där han rekommenderade att inte ställa ut duken eftersom han konstaterade att den var en förfalskning och att konstnären som skapat den faktiskt hade erkänt.

Debatten hålls framför allt levande av en nischad rörelse (så kallade sindonologer) som letar efter kryphål i 1988 års tester, vilket ger en falsk bild av att vetenskapen skulle vara splittrad.
Citera
2026-08-10, 19:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att sätta dig in i huruvida Jesus verkligen förtjänar titeln Messias tycker du är tråkigt?

Vore inte det bland det första som någon som vill kalla sig för kristen borde kolla? Alltså att om det som hävdas om att Jesus skulle vara Messias ens är sant?

Det är ju liksom något som är helt centralt inom kristendomen och borde då vara något som alla kristna borde känna till.

Du tycker alltså att det räcker att folk säger att Jesus är Messias, och så är det bra med det?

Att det som hävdas är historiskt felaktigt, det spelar ingen roll, det är ju ändå bara tro, eller?
Jag har kollat det, ganska extensivt. Jag är bara inte så intresserad av att argumentera om det just nu för jag är för stunden för investerad i svepningen och orkar inte lägga energi på sidosaker. Jag håller på att läsa papper och se videos för fullt nu, jag vill inte ha distraktioner.
Citera
2026-08-10, 19:47
Bannlyst
Vetenskapen är overklig.
Citera
2026-08-10, 19:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Eh, jo, inom den etablerade vetenskapen (arkeologi, historia och kemi) finns det en bred konsensus om att Turinsvepningen är en medeltida skapelse.

Trippeltestet 1988: Tre oberoende laboratorium (Oxford, Tucson och Zürich) daterade duken till 1260–1390 e.Kr. med mycket hög tillförlitlighet.

Samtida historiska källor: Biskopen av Troyes, Pierre d’Arcis, skrev redan år 1389 ett brev till påven där han rekommenderade att inte ställa ut duken eftersom han konstaterade att den var en förfalskning och att konstnären som skapat den faktiskt hade erkänt.

Debatten hålls framför allt levande av en nischad rörelse (så kallade sindonologer) som letar efter kryphål i 1988 års tester, vilket ger en falsk bild av att vetenskapen skulle vara splittrad.
Kol-14-dateringen från 1988 betraktas inte längre som odiskutabel eftersom man funnit att materialet som testades inte var homogent utan delvis hade lagats och innehöll bomullsfibrer. Och det ska finnas en spektroskopisk undersökning på linnefibrer vilket gav ett dateringsintervall på ca 300 f.Kr. – 400 e.Kr.

Dessutom anses det svårt att åstadkomma den extremt ytliga strukturförändring som bilden är uppbyggd av. Vid det italienska statliga forskningsinstitutet ENEA lyckades forskare år 2011 för första gången skapa en exakt kopia av linnefibrernas mikroskopiska missfärgning och djup. De åstadkom detta genom att belysa linne med ultrakorta pulser av vakuum-ultraviolett laserljus.
Citera
2026-08-10, 19:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Brevet är ju hörsägen med bevisade lögner inkluderade(den är målad), det lägger jag knappt något värde på alls. Brevet skickades inte ens till påven heller, det finns inga bevis för det.

Det intressanta är koldateringen, men den har heterogenitet och är inte definitiv.

https://shroudphotos.com/zoom-frame/?productId=11936
Titta på denna bilden. Titta närmare på näsan, ser du hur sidorna av näsan är inkluderade? Det + andra platser visar att bilden inte skapades av direktkontakt, och alla bevis pekar mot att bilden skapades av ljus.

Du vill gärna förneka det, men det är ganska oförnekbart egentligen att duken innehållit en riktig kropp. Det är ganska svårt att bestrida det nuförtiden.

Vad vi har då är en riktig kropp, som verkar ha skapat en bild av sig själv på ett tyg. Det är det största mysteriet bakom svepningen. Så länge som den biten står oförklarad så tror jag att svepningens autenticitet kommer vara i starkt fokus, oavsett vad koldateringar och brev säger.

Frågan är, hur kan en kropp ha skapat en sådan här bild av sig själv på ett tyg? Din teori håller inte, du sa att det var en målning på en glasskiva över tyget under solen. Det håller inte, det skapar inte 3d data, blir alldeles för suddigt och blir fel på en mängd olika sätt, förutom att bilden inte ens blir anatomiskt korrekt.

Hur kan denna bilden ha skapats? Det är den korrekta frågan. Bilden skapades av ljus, har 3d egenskaper, och skapades inte av direktkontakt. Hur är detta möjligt? Vår nuvarande förståelse av fysik säger att det inte är det.

Fram tills att bilden är förklarad, så står svepningen kvar. Det är där fokuset bör vara. Sen såklart alla tusentals små stöddetaljer som också är häpnadsväckande och pekar mot autenticitet.
(Grus från jerusalem, pollen från jerusalem, skador från romerska redskap, lungvätska, bilirubin i blodet, listan kan göras lång)
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-10 kl. 20:30.
Citera
2026-08-10, 20:02
Bannlyst
Rasism är overklig.
Citera
2026-08-10, 20:30
Bannlyst
Miljontals vänsterfolk tror på vänster guden Jesus.
Miljontals högerfolk tror på höger Gudarna Gud, Herren och Allah.
Liten majoritet högerfolk tror på höger Guden Oden.
Mitt resonemang betyder enkel matematik.
Gudarna har mening.
Herren har vansinne.
Citera
2026-08-10, 20:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
Miljontals vänsterfolk tror på vänster guden Jesus.
Miljontals högerfolk tror på höger Gudarna Gud, Herren och Allah.
Liten majoritet högerfolk tror på höger Guden Oden.
Mitt resonemang betyder enkel matematik.
Gudarna har mening.
Herren har vansinne.
Är din gud kalle anka?
Citera
2026-08-10, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Är din gud kalle anka?

Öl/hockey är min Gud/gud.
Citera
2026-08-10, 20:42
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus

Absolut. Och INGET tyder på att ”Gud” är svaret på något utav det som inte förstår.

Läs "Salomos nyckel" så får du se hur avancerad Magi kan vara.
Citera
2026-08-10, 21:05
Bannlyst
Gud och Jesus kan enkelt spåra oss folk om folk försöker någon stort dåd.

Gud och Jesus är övermän.

Vad tror folk nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in