2026-08-23, 12:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Hoppas att du förstår att att jag är helt oberörd av dina kommentarer? Det är bra för BS att han har din stöttning här i tråden men han skulle kanske få bättre hjälp om du hjälpte honom att hitta sin tro på något annat sätt än genom fem mirakel.
Så du tror att en enad front mot TS kommer att göra honom gott? En terapi bestående av en kanonad av argumentationsfel?

Eller beklagar du dig?
Citera
2026-08-23, 12:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du kanske ska sluta påstå saker om du inte är beredd att komma med täckning för detsamma.
Om du inte svarar på tidigare argument varför ska jag komma med fler?
Citera
2026-08-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Skulle du bete dig såhär och prata på detta sätt i verkligheten? Jag skulle då inte vilja ha något att göra med dig i så fall. Antagligen så är det bara för att du är anonym på flashback som du finner modet att hålla på såhär.
Vad menar du? Det är klart att jag ifrågasätter människor som påstår helt befängda saker även i verkligheten? Jag är välutbildad med stort ansvar på jobbet, jag behöver stå på mig varje dag mot människor och har inga problem att göra det även på nätet. Däremot så orkar jag inte alltid bry mig om provokationer och det är mycket möjligt att jag snart pausar denna tråden igen eftersom det till slut bara skrivs dumheter.
Citera
2026-08-23, 12:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad menar du? Det är klart att jag ifrågasätter människor som påstår helt befängda saker även i verkligheten? Jag är välutbildad med stort ansvar på jobbet, jag behöver stå på mig varje dag mot människor och har inga problem att göra det även på nätet. Däremot så orkar jag inte alltid bry mig om provokationer och det är mycket möjligt att jag snart pausar denna tråden igen eftersom det till slut bara skrivs dumheter.
Förhoppningsvis så hittar du rätt någon gång. Det är aldrig för sent.
Citera
2026-08-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så du tror att en enad front mot TS kommer att göra honom gott? En terapi bestående av en kanonad av argumentationsfel?

Eller beklagar du dig?
TS har på helt egen hand påbörjat en strid mot ateister, han kan välja att backa eller stå på sig men självklart kommer jag och några med mig ifrågasätta det han påstår.

Man är inte en mindre människa för att man drar sig undan eller säger att man hade fel men så länge man skriver saker så ska man vara beredd att ha underlag för sitt påstående. Alternativt säga att det är min tro och jag har inga bevis.
Citera
2026-08-23, 12:16
Medlem
Citat:
Om du inte svarar på tidigare argument varför ska jag komma med fler?
Du påstod att profetior slagit in men tänker inte svara på vilka? Sluta skriv sådana saker om du inte har belägg.
Citera
2026-08-23, 12:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
TS har på helt egen hand påbörjat en strid mot ateister, han kan välja att backa eller stå på sig men självklart kommer jag och några med mig ifrågasätta det han påstår.

Man är inte en mindre människa för att man drar sig undan eller säger att man hade fel men så länge man skriver saker så ska man vara beredd att ha underlag för sitt påstående. Alternativt säga att det är min tro och jag har inga bevis.
Jag håller inte ens med om att en människa har makt att bevisa Guds existens, men jag uppskattar den information som han för fram och tycker att du beklagar dig över att jag påpekar dålig argumentation istället för att delta i ett drev.
Citera
2026-08-23, 12:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du påstod att profetior slagit in men tänker inte svara på vilka? Sluta skriv sådana saker om du inte har belägg.
5 Moseboken 28:64

”Herren ska sprida dig bland alla folk, från jordens ena ände till den andra.”

5 Moseboken 30:1–5

”Även om dina fördrivna är vid himlens yttersta gräns, ska Herren, din Gud, samla dig därifrån och föra dig tillbaka. Han ska föra dig in i det land som dina fäder ägde.”

Jesaja 11:11–12

”Herren ska för andra gången räcka ut sin hand för att vinna tillbaka återstoden av sitt folk … Han ska samla Israels fördrivna och föra samman Judas kringspridda från jordens fyra hörn.”

Jeremia 31:8–10

”Jag ska föra dem tillbaka från landet i norr och samla dem från jordens yttersta gränser … Han som skingrade Israel ska samla honom och vaka över honom.”

Jeremia 32:37

”Jag ska samla dem från alla de länder dit jag har drivit dem … och jag ska låta dem bo tryggt på denna plats.”

Hesekiel 36:24

”Jag ska hämta er från folken, samla er från alla länder och föra er till ert eget land.”

Hesekiel 37:21–22

”Jag ska hämta Israels barn från de folk dit de har gått, samla dem från alla håll och föra dem till deras land. Jag ska göra dem till ett enda folk i landet, på Israels berg.”
Angående att judarna spreds till världens alla hörn och sen återförenades 1948 i israel.
Sen alla profetior om jesus också, och saker kopplade till det.
Citera
2026-08-23, 12:27
Medlem
Citat:
5 Moseboken 28:64

”Herren ska sprida dig bland alla folk, från jordens ena ände till den andra.”

5 Moseboken 30:1–5

”Även om dina fördrivna är vid himlens yttersta gräns, ska Herren, din Gud, samla dig därifrån och föra dig tillbaka. Han ska föra dig in i det land som dina fäder ägde.”

Jesaja 11:11–12

”Herren ska för andra gången räcka ut sin hand för att vinna tillbaka återstoden av sitt folk … Han ska samla Israels fördrivna och föra samman Judas kringspridda från jordens fyra hörn.”

Jeremia 31:8–10

”Jag ska föra dem tillbaka från landet i norr och samla dem från jordens yttersta gränser … Han som skingrade Israel ska samla honom och vaka över honom.”

Jeremia 32:37

”Jag ska samla dem från alla de länder dit jag har drivit dem … och jag ska låta dem bo tryggt på denna plats.”

Hesekiel 36:24

”Jag ska hämta er från folken, samla er från alla länder och föra er till ert eget land.”

Hesekiel 37:21–22

”Jag ska hämta Israels barn från de folk dit de har gått, samla dem från alla håll och föra dem till deras land. Jag ska göra dem till ett enda folk i landet, på Israels berg.”
Angående att judarna spreds till världens alla hörn och sen återförenades 1948 i israel.
Sen alla profetior om jesus också, och saker kopplade till det.
Ok, det är nog bara kristna/judar som kan tro att texterna är övertygande profetior. Judarna får sina profetior uppfyllda genom mord och våld, inte helt sympatiskt för omvärlden.
Citera
2026-08-23, 12:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ok, det är nog bara kristna/judar som kan tro att texterna är övertygande profetior. Judarna får sina profetior uppfyllda genom mord och våld, inte helt sympatiskt för omvärlden.
Tack för ditt engagemang.
Citera
2026-08-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ateister har väldigt ofta en attityd av överlägsenhet. Man kan nästan känna av atmosfären i luften när en ateist är i gång, de ger ut en känsla av "jag är överlägsen alla som tror på någonting och jag ska visa dom vart skåpet ska stå".

Det är nog den avgörande markören för ateism, arrogansen. De kan inte bara diskutera ämnet om högre makter lugnt och rationellt, de måste verkligen visa hur dumt hela konceptet är och hur alla som ens berör ämnet är dumma och konstiga.

Jag kanske inte tror på islam eller hinduism, men jag ser mig inte som överlägsen personer som tror på dessa saker och jag har inga problem att diskutera ämnet lugnt utan förolämpningar och attityd.

Är din uppfattning att du har diskuterat din tro rationellt? Exempelvis i diskussionen med mig kring hur allgodhet och stening till döds är kompatibelt?

När man tittar rationellt på de extraordinära påståendena som kristendom eller annan valfri mytologi innehåller, så kommer man tyvärr oundvikligen fram till att hela grejen är trams.
Att du tar illa upp av att andra påvisar för dig att din tro är rent nonsens, skulle du ha tänkt på innan du började gapa om att din religion är bevisad fakta.
Det är helt naturligt att man blir dumförklarad när man påstår att magi är vetenskapligt bevisat.
Citera
2026-08-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det grandiosa består i att uppleva sig som överlägsen för att man är övertygad om att det inte finns högre makt än människors makt.

Du är extrem då du anser att alla som sett UFOs eller tror på Jesus himmelske fader borde medicinera bort sina vanföreställningar.

Jag är övertygad om att du har fel och om inte du var övertygad om att jag har fel så skulle du vara mer ödmjuk.
Du missförstår hela tiden. Jag har aldrig sagt att jag vet att Gud eller flygande tefat inte finns, jag har sagt att vi/jag inte vet.

Du däremot hävdar att du vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in