2026-08-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Vi åt lunch på en enklare resturang men bra och en av rätterna var lasagne. Det var absolut ingen fantastisk lasagne men helt okej enligt mig förhållande till pris / placering så var det faktiskt bra . Vanlig fullt ätbar lunchlasagne helt enkelt tänk från en vedungeldad pizzeria .
En i sällskapet tycker däremot att den är alldeles för torr och frågar om någon kan skicka oljan. Någon på bordet räcker över en liten flaska fin olivolja. Då tittar personen på den och säger typ finns det ingen riktig olja på det här stället? Olivolja är alltså tydligen inte riktig olja. Han går fram till personalen och kommer tillbaka med en skål vanlig matolja eller vad det vara.
Sen börjar han hälla den över lasagnen. Och fortsätter hälla.
Alltså vi pratar inte en liten skvätt. Det måste varit närmare en deciliter om inte mer. Hela lasagnen ligger tillslut och bokstavligen badar i vanlig jävla matolja.
Där sitter alltså en vuxen människa och äter en lasagne som ser ut som den precis bärgats efter ett oljeutsläpp och är nu nöjd för att den inte längre är torr.

Den här personens beteende förstår jag mig inte alls på, olja på en torr lasagne? På en lasagne räcker ju ketchupen om den är lite torr!
Citera
2026-08-10, 14:28
Medlem
Ratads avatar
Folk som äter burkbea.
Citera
2026-08-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Alltså jag blir lite less när någon saltar och pepprar innan att smaka först. Det visar att man inte tror på min kreation.

Det gör jag alltid, i alla sammanhang. Jag vet att det är "ett otyg" men några synder måste man ju ha.
Citera
2026-08-10, 14:35
Medlem
Limma skinkbits avatar
Såna här diskussioner urartar nästan alltid till att två läger kastar skit på varandra. "Man får väl äta vad fan man vill, tycker jag det är gott så ska du skita i det" mot "Ni obildade tölpar borde inte ens få gå på restaurang utan en förmyndare i sällskap"

Jag kan väl tycka att om man dränker en "finare" rätt i ketchup, så är man på fel plats. Gå inte på finkrog, det är ju uppenbarligen inte din grej. Välj ett enklare och billigare ställe där du får valuta för pengarna och ketchup ses som ett helt naturligt tillbehör till alla rätter.

Och har du ändå råkat hamna på ett finare ställe (utbjuden av jobbet t.ex.) så skärp dig för fan. Testa åtminstone att äta rätterna så som kocken har tänkt. Det är väl inte värre än att du kan ta en burgare på hemvägen om det skulle behövas.

Sen har vi ju alla lite olika smaklökar också. En kock som blir förnärmad för att en gäst saltar lite extra ska nog ha ett annat jobb...
Citera
2026-08-10, 14:39
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Det gör jag alltid, i alla sammanhang. Jag vet att det är "ett otyg" men några synder måste man ju ha.
Men smaka först för fan. Tror du jag kryddar med vatten?
Citera
2026-08-10, 15:01
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Folk som äter burkbea.
Aa för att göra egen bea är så jävla lätt eller hur.
Visst det är inte jättesvårt men det kräver ändå par tre gånger innan det sitter.
Fast jag håller me dig om att burk bea smakar äckligt. Främst eftersom den är kall då bea ska va varm.
Senast redigerad av MrSwagger 2026-08-10 kl. 15:04.
Citera
2026-08-10, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
...

Vi kombinerar till exempel mat som andra kan tycka är fullständigt otänkbart. Som räksallad på grillkorv, lingonsylt på potatismos och kaviar på kokt ägg.

Ingenting av det du räknar upp är någonting specifikt svenskt.
Citera
2026-08-10, 16:20
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Halstrad råbiff: Inget jag provat vad jag vet, men låter som de hamburgare man fick i Frankrike under 89 och 90talet.
Vet inte om det är en skröna men McDonalds fick lägga ner några restauranter för att de inte stekte hamburgarna korrekt.
Håller med dig om ketchup på vissa rätter, har svårt att förstå dessa som skall kleta ketchup på allt.
Haha! Ja är jag på nån sån inrättning vill jag nog helst ha burgaren well done s.a.s.
Den halstrade råbiffen på Babylon serverades med rödvinssås & stekt eller råstekt potatis, minns inte riktigt men som sagt, jävligt gott!

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Folk som äter burkbea.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Aa för att göra egen bea är så jävla lätt eller hur.
Visst det är inte jättesvårt men det kräver ändå par tre gånger innan det sitter.
Fast jag håller me dig om att burk bea smakar äckligt. Främst eftersom den är kall då bea ska va varm.
Sen många år tar jag bara burkbearnaise om jag är bortbjuden & inget annat finns. Då får det bli en liten klick för att konstatera att de fortfarande är rätt värdelösa. Oavsett märke på kändiskocken på bilden.

Jag träffar ibland en dam som är väldigt kinkig. Det var extra roligt när jag var hem till henne & fick till en riktigt bra slät & fin krämig bearnaise med ordentlig syra & dragon, sälta & peppar. Den ska ju liksom vara där men inte kännas. Saknas den så märks det. Medan syran & dragonet verkar skrämma folk. Sen nån v. senare skrev hon att hon varit till grannen & fått burkbearnaise & kommit på sig själv med att längta efter äkta nu när hon visste hur det ska smaka!

Det är ju inte svårt. Men visst, lite omständigt när man bara vill ha fram käket till bordet & börja schloffa i sig. Jag brukar kalla mig för både gourmet & gourmand
Citera
2026-08-10, 16:34
Medlem
idiamindadas avatar
En gång. Ryser vid minnet. Det bjöds på kaffe vilket smaksatta med kardemumma. Fy satan. Marängsviss utan glass.
Citera
2026-08-10, 16:38
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Haha! Ja är jag på nån sån inrättning vill jag nog helst ha burgaren well done s.a.s.
Den halstrade råbiffen på Babylon serverades med rödvinssås & stekt eller råstekt potatis, minns inte riktigt men som sagt, jävligt gott!

Sen många år tar jag bara burkbearnaise om jag är bortbjuden & inget annat finns. Då får det bli en liten klick för att konstatera att de fortfarande är rätt värdelösa. Oavsett märke på kändiskocken på bilden.

Jag träffar ibland en dam som är väldigt kinkig. Det var extra roligt när jag var hem till henne & fick till en riktigt bra slät & fin krämig bearnaise med ordentlig syra & dragon, sälta & peppar. Den ska ju liksom vara där men inte kännas. Saknas den så märks det. Medan syran & dragonet verkar skrämma folk. Sen nån v. senare skrev hon att hon varit till grannen & fått burkbearnaise & kommit på sig själv med att längta efter äkta nu när hon visste hur det ska smaka!

Det är ju inte svårt. Men visst, lite omständigt när man bara vill ha fram käket till bordet & börja schloffa i sig. Jag brukar kalla mig för både gourmet & gourmand
krävs alltid mer dragon än man tror både inlagd och torkad, o även mer syra än man tror. 👌
Citera
2026-08-10, 16:47
Medlem
knug87s avatar
Var påväg till Norge och stannade vid en vägkrok i Krokom

Kyckling + pommes brukar vara säkert kort på sämre ställen för det är nästan omöjligt att fucka upp

Kycklingen hade konsistensen av naturchips blandat med kol, t.o.m köttet var frasigt i den mån att ingen del av köttet var kött längre, det var bara kol!

En annan favorit är (också på nån obskyr mindre ort) dåligt urval på menyn, grillbit + pommes! Redan där anar man ugglor i mossen, vafan är en grillbit egentligen

In kommer pommes med en vanlig grillad fryspuck...t.o.m sämre än de mytomspunna elefantörat från förr som vissa fortfarande tuggar på

För övrigt gällande kött-debatten

Nötkött är rätt simpelt, nedan gäller kött som är av vettig kvalitet

52 grader - Onödigt blodigt men går
54 grader - blodigt för de som gillar <- rekommenderad temp
56 grader - borde passa de flesta, fortfarande rött <- kompromisstemp om alla ska va nöjd egentligen
58 grader - För överkörd, kan dock ha lite smak kvar, absolut max jag skulle drista mig till att erbjuda någon som är kräsmagad

Gillar man t.ex 60 grader och anser att det är det ultimata! Då är det för mig ungefär som att säga att man vill köpa kulglass på sommaren med kravet att glassen ska vara 100% smält

Visst det går säkert att äta och det har säkert nån form av smak men det är helt efterblivet och inte alls så som produkten skall ätas!
Citera
2026-08-10, 16:49
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Såna här diskussioner urartar nästan alltid till att två läger kastar skit på varandra. "Man får väl äta vad fan man vill, tycker jag det är gott så ska du skita i det" mot "Ni obildade tölpar borde inte ens få gå på restaurang utan en förmyndare i sällskap"

Jag kan väl tycka att om man dränker en "finare" rätt i ketchup, så är man på fel plats. Gå inte på finkrog, det är ju uppenbarligen inte din grej. Välj ett enklare och billigare ställe där du får valuta för pengarna och ketchup ses som ett helt naturligt tillbehör till alla rätter.

Och har du ändå råkat hamna på ett finare ställe (utbjuden av jobbet t.ex.) så skärp dig för fan. Testa åtminstone att äta rätterna så som kocken har tänkt. Det är väl inte värre än att du kan ta en burgare på hemvägen om det skulle behövas.

Sen har vi ju alla lite olika smaklökar också. En kock som blir förnärmad för att en gäst saltar lite extra ska nog ha ett annat jobb...
Fast exakt alla bra restauranger frågar hur du vill ha ditt kött. Speciellt på finare ställen.
Och vill du veta Varför de frågar?

Jo för alla gillar köttet olika. Och svinn är sjukt dyrt. Så jävla enkelt är det
Senast redigerad av MrSwagger 2026-08-10 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in