Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Hörsägen är en tredjehandsuppgift. Exempelvis om du berättar något för din mormor som i sin tur berättar det för sin väninna.
Om BO kommer ut från toaletten och B som BO känner ser att hon är ledsen, upprörd, traumatiserad eller vad det nu må vara. Att B då vittnar om att B mötte BO och att BO då var ledsen, upprörd, traumatiserad eller vad det nu må vara är inte hörsägen. B vittnar om vad B sett med egna ögon.
Finns flera anledningar. Samhället har gradvis gått ifrån att klandra brottsoffret. Frågor som hade hon för kort kjol, för urringad topp eller haft en promiskuös livsstil upphörde. Och det med all rätt. #MeToo flyttade även fokus från offer till förövare.
Och ja, att det efter lagändringen inte längre krävdes att brottsoffret utöver att bli våldtagen också behövde bli gravt misshandlad är också en anledning.
Du undviker dock som vanligt att svara på frågor. Hur mycket ökade antalet fällande domar?
Nu är du där och ljuger igen och försöker insinuera att jag tycker att vittnesuppgifter är hörsägen. Kan du visa i vilket inlägg jag har skrivit att en vittnesuppgift är hörsägen. Du spelar ett fult spel. Jag har ju bett dig sluta med det.
Och gällande hörsägen har du fel. Det är inte tredjehands information utan andrahandsinformation.
Och det är väl i stort sett bara i sexualbrottsmål de får vikt i en rättegång.
Hade inte du tittat på videon jag skickade till dig sade du? Då hade du vetat att advokaterna innan lagen trädde i kraft ansåg att det skulle läggas ännu större fokus på anmälaren och detaljerna i sexet eftersom man är tvungen att reda ut hur sexakten har gått till.
Men det kanske de låter bli och därmed går viktig information till spillo.
Antalet fällande domar ökade med 75%.
Citat:
Hörsägen betyder information som du har hört från någon annan, men som du inte vet är helt sann. Det är som ett rykta eller lösa prat. Läs mer om ordets definition i Svenska Akademiens ordböcker. Vad det innebär Andrahandsinformation: Du upprepar något som en annan person har sagt. Osäker källa: Det saknas ofta säkra bevis för att det som sägs stämmer. I lagens värld: Det kallas ibland hearsay på engelska, och duger sällan som starkt bevis i en domstol eftersom källan inte är på plats för att styrka det.