2026-08-09, 23:43
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Men det här med steelbooks gör mig verkligen kluven...
Jag har köpt lite steelbooks mot slutet då omslagen har varit väldigt snygga. Men jag gillar inte att om de blir buckliga så går det inte att byta ut fodralet. Jag tycker också på ett sätt det är lite synd att specifikationerna inte finns kvar efter att ha avlägsnat pappbiten som medföljer. Samtidigt är steelbooks väldigt cleana och snygga i och med det.

Som sagt... jag är kluven till dom.
Vad tycker ni om steelbooks, och har ni några andra reflektioner kring det jag delat?

En del kan vara riktigt snygga & en del ser ut som Helvetes Utedass
Steelbooks verkar ändå vara av intresse fortfarande om man kollar på
Kvarnvideo när man söker på Steelbooks https://www.kvarnvideo.se/sok/Steelbooks

Dock kan det nog kanske bli ett köp av Iron Maiden: Burning Ambition (Limited Edition Steelbook) (4K Ultra HD + Blu-ray)
https://www.kvarnvideo.se/se/art/iron-maiden-burning-ambition-limited-edition-steelbook-4k-ultra.php
Senast redigerad av Rebali179 2026-08-09 kl. 23:47.
Citera
2026-08-10, 14:24
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag tänkte posta i "Senaste film jag köpte var..." - men insåg att mitt inlägg svävade iväg (som så ofta ) och lade det här istället.

Jag har upptäckt genom min tid som filmsamlare att det kan tendera att se så rörigt ut i hyllan med alla dessa blandade "basic-utgåvor".
Köper jag ett gäng filmer från tex. Arrow så ser det istället snyggt och enhetligt ut i hyllan när jag sorterar dom därefter.

Jag fortsätter därför min lilla jakt på att uppgradera till finare/mer attraktiva utgåvor.
Jag säger inte att jag enbart är ute efter boutique-labels eller andra specialutgåvor, ibland vill jag bara ha ett snyggare omslag.

Men jag vill försöka få samlingen snyggare och mer enhetlig. Och dessa boutique/specialutgåvor hjälper ju definitivt till i det avseendet.

Nåja... här är mina senaste uppgraderingar, allt på bluray:

Breakfast Club (Limited Edition VHS Collection)
Who Framed Roger Rabbit? (4K Ultra HD + Blu-ray)
Goodfellas (4K Ultra HD + Blu-ray)
Dressed To Kill (Arrow Films)
Wild Things (Arrow Films)
Falling Down (Limited Edition) (Arrow Films)
Gorgeous (Limited Edition) (88 Films)
Rounders (Limited Edition) (88 Films)
Mark Of The Devil (4K Ultra HD + Blu-ray) (Vinegar Syndrome)
Interview With The Vampire (Limited Edition Steelbook) (4K Ultra HD + Blu-ray)

Jag råkade av en ren slump se att Interview With The Vampire kommer släppas i steelbook. Jag kollade efter en fräschare utgåva av den så sent som för bara någon vecka sedan utan resultat. Jag blev därför väldigt triggad att beställa denna nu.

Angående Dressed To Kill så tvekade jag länge på om jag skulle beställa Arrow-utgåvan. Jag har sedan innan den amerikanska standardutgåvan som jag tycker har ett så snyggt och cleant omslag, men det ser rörigare ut i hyllan mot om jag har den i Arrow. Tillslut blev det ett köp, men jag är inte helt såld på det omslaget (inte heller det andra omslaget jag kommer kunna välja).

Men det här med steelbooks gör mig verkligen kluven...
Jag har köpt lite steelbooks mot slutet då omslagen har varit väldigt snygga. Men jag gillar inte att om de blir buckliga så går det inte att byta ut fodralet. Jag tycker också på ett sätt det är lite synd att specifikationerna inte finns kvar efter att ha avlägsnat pappbiten som medföljer. Samtidigt är steelbooks väldigt cleana och snygga i och med det.

Som sagt... jag är kluven till dom.
Vad tycker ni om steelbooks, och har ni några andra reflektioner kring det jag delat?

Vad roligt! Som du ser har jag också varit inne lite extra på det just nu, åtminstone diskuterat saken med mig själv här, än så länge
Men visst ser det snyggare ut i hyllan i och med enhetligheten det skapar än en massa olika standardutgåvor som mer skapar en enda estetisk röra? Åtminstone för mig...

Sen finns ju inte precis alla filmer i boutique/specialutgåvor heller.

Det stämmer verkligen bra det där med ordningen på ryggarna. Ser riktigt fint ut med många blu rays från samma boutique företag. Min samling är fortfarande ganska liten men jag har mest grejor från arrow och vinegar syndrom än så länge. Tänkte köpa en ninjafilm från visual vengence den här veckan också. Länge leve fysisk media.
Citera
2026-08-10, 18:08
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
I mitt fall så är jag också lite kluven
Men i mitt fall när det kommer till en del utgåvor så har det blivit Arrow & även Studio S Blu- Rays i samlingen

Fast om det finns en film man gärna vill ha i lite lyxigare utgåva så blir det lätt ett köp
Det senare var väl Häxan som jag köpte på Kvarnvideo i lite läckrare utgåva.
Men vissa filmer vill man ju gärna ha i samlingen så finns det lite lyxigare utgåva.

Steelbooks på DVD hade jag lite svårt för när jag köpte DVD. Det var väldigt lätt att
de blev bucklor eller att de kunde gå i bitar.

Tror inte jag har några Steelboks kvar i samlingen

"Gå i bitar" vad sjutton gör du med dina filmer?
Citera
2026-08-10, 18:15
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
"Gå i bitar" vad sjutton gör du med dina filmer?

Då när man var ung & dum & lånade ut filmer till vänner & även flyttade &
packade som en kratta , Vet inte hur många som har gått sönder eller fått spräckta fodral.
Citera
2026-08-10, 18:20
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Då när man var ung & dum & lånade ut filmer till vänner & även flyttade &
packade som en kratta , Vet inte hur många som har gått sönder eller fått spräckta fodral.

Jag tänkte på steelbooks, hur gör man sönder en sån i bitar?
Citera
2026-08-10, 18:31
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Jag tänkte på steelbooks, hur gör man sönder en sån i bitar?

En jag hade åkte ner i golvet från en hylla & knäcktes i 2 delar.
Fast värst var alla bucklor som kunde bli ifall man beställde från Discshop
Citera
2026-08-10, 18:31
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
En jag hade åkte ner i golvet från en hylla & knäcktes i 2 delar.
Fast värst var alla bucklor som kunde bli ifall man beställde från Discshop

Åh fan
Citera
2026-08-10, 18:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Åh fan

Vet att jag gjorde mig av med en del DVD Steelbooks när filmerna släpptes på Blu-Ray.
Dock blev det ingen Blu-Ray Steelbooks utgåvor utan vanliga Blu-Ray

Köper du Steelbooks på DVD eller Blu-Ray?
Citera
2026-08-10, 18:37
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Vet att jag gjorde mig av med en del DVD Steelbooks när filmerna släpptes på Blu-Ray.

Har gjort det, har en pelare fylld med såna både DVD och blu ray, just DVD utgåvor på Steelbook är billiga att köpa
Citera
2026-08-10, 19:03
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:

Citat:
Har gjort det, har en pelare fylld med såna både DVD och blu ray, just DVD utgåvor på Steelbook är billiga att köpa
På tal om fodral så gillar jag inte blurays standardfodral. De känns så rangliga och i allmänt billig och dålig kvalité.
DVD-fodral känns så mycket rejälare och stabilare. Jag hade önskat att bluray körde på samma där.
Och ännu värre är det med de som har urskurna "recycle-loggor" på insidan. De är ju ännu instabilare och i billigare kvalité. Jag har dock bytt ut de flesta av just dom nu.

Jag tror aldrig jag lyckats spräcka ett DVD-fodral under alla år faktiskt. Men bluray-fodral spricker ju så fort de råkar stå lite för tight i hyllan eller utsätts för någon annan minsta lilla smäll eller tryck. Ibland har jag tagit fram en film ur hyllan, och helt plötsligt har fodralet en spricka någonstans som jag inte såg sist jag tog fram filmen

Bluray-fodralen känns fruktansvärt billiga bara. Jag föredrar DVD-fodral alla dagar i veckan om vi talar standardfodral.
Citera
2026-08-11, 14:20
Medlem
gotets avatar
Jag börjar få en uppsjö av olika ryggar i min samling av boutique blu rays från alla dessa olika distributörer. Som tur är så är det inget som stör mig. Tänkte köpa en ninjarulle och den gamla klassikern Deepstar six från Studio Canal. Har inget från Studio Canal sedan tidigare. Är det nån som äger blu rays från dem här? Vad tycker ni om dem i så fall?
Citera
2026-08-13, 06:17
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Jag börjar få en uppsjö av olika ryggar i min samling av boutique blu rays från alla dessa olika distributörer. Som tur är så är det inget som stör mig. Tänkte köpa en ninjarulle och den gamla klassikern Deepstar six från Studio Canal. Har inget från Studio Canal sedan tidigare. Är det nån som äger blu rays från dem här? Vad tycker ni om dem i så fall?
Massor av olika ryggar från boutiqes gör personligen mig inget heller. De utgåvor jag har flest av är Arrow, så de har fått en egen hylla, väldigt snyggt. Sen har jag en hylla där jag har från lite blandade boutiqes som Studio S, Eureka, Criterion, Kino Lorber och Indicator. Visst kan det bli smårörigt, men det är ändå snyggt nog i hyllan där de står tillsammans.

Jag hade väl kanske kunnat ta en bild någon gång för att visa hur just jag har det, om intresse finns.
Som sagt är det värre med standardutgåvorna som inte direkt går att sortera på samma sätt, där blir det ju en riktig estetisk röra

Angående Studio Canal så har väl både standardutgåvor och lite mer fina sådana om man säger så. Jag har ett par standard, men de är inte sorterade i hyllan.

Däremot har jag fem stycken "Vintage classics": The Ladykillers, Dead Of Night, The Wicker Man, Le Trou, The Vanishing.
Jag tycker Vintage Classics har en just väldigt "classy" känsla. Det är stilrent och snyggt, inget kladd. Jag hade gärna haft fler av dom i hyllan bara för att de är så snygga. Men det är bara de där fem filmerna jag hittat i Vintage Classics som varit av intresse för mig.

Sen har jag en från Cult Classics-serien, och det är filmen Soldier Blue. Riktigt snyggt omslag på den: https://www.blu-ray.com/movies/Soldier-Blue-Blu-ray/360227/

Förövrigt så gillar jag detaljen med att årtalet för filmen i fråga står högst up på ryggen på vintage/cult-classics-utgåvorna.

Har Studiocanal några mer serier av utgåvor än Vintage Classics och Cult Classics?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in