2026-08-10, 17:36
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Men att ha rasistiska åsikter och att ogillar någon är väl inte samma sak? Och tror du verkligen att en rasists åsikter stanna enbart vid åsikter?

Det är inte långt från tankar till handlingar hos en instabil individ.

Instabila rasister/ nazister kan självklart bli farliga - men det kan ju även instabila invandrare (=gängkriminella) och extremister/islamister bli... det händer hela tiden.

Att ogilla människor som tillhör en viss folkgrupp - t ex judar, islamister och somalier - är detsamma som rasism.

Likaså att anse att vissa människotyper har dåligt DNA, vilket jag anser. Judarna är ju t ex uppenbart inavlade det betyder inte att jag kommer bomba deras synagoga. Jag har aldrig haft några sådana tankar, och det tror jag de flesta rasister inte har.

Jag anser f.ö. att alla är rasister.
Senast redigerad av Berit85 2026-08-10 kl. 17:48.
Citera
2026-08-10, 17:47
Medlem
Kleiners avatar
Nej, att ogilla är inte samma som att hata! När man ogillar, då göra man det av ignorans. Att hata är inte ignorans, det är medvetet val för att man har ett sjukt hjärta.

Rasism är inte samma som att ogilla. Och nej, inte alla är rasister, långtifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Instabila rasister/ nazister kan självklart bli farliga - men det kan ju även instabila invandrare (=gångkriminella) och islamister...

Att ogilla människor som tillhör en viss folkgrupp - t ex judar, islamister och somalier - är detsamma som rasism.

Likaså att anse att visa människotyper har dåligt DNA, vilket jag anser. Judarna är ju uppenbart inavlade det betyder inte att jag kommer bomba deras synagoga.
Citera
2026-08-10, 17:47
Medlem
Citat:
Lång text. Har inte orkat läsa hela ännu. Uppenbart att du försöker slå knut på dig själv i syfte att försvara en ståndpunkt som du förstår är problematisk...

1. Alla som inte delar dina åsikter är inte troll, och ad hoc-argument (personangrepp) indikerar ofta att sakliga argument tryter.

2. Jag har ALDRIG påstått att jag är fullblodsrasist, vad nu det betyder... att jag hatar alla utlänningar? Aldrig sagt. Jag har sagt att jag ogillar somalier, judar och äckliga islamister. Men vem gör inte det? Jag är en helt vanlig Svensson-rasse, röstar inte ens på Sverigedemokraterna utan längre ut till vänster än vad du antagligen kan föreställa dig.

Men jag ska ge dig en chans och återkomma med ännu ett svar, när jag har satt mig ner och läst din långa text.

Ha det fint så länge!
Om du inte orkar läsa behöver du inte heller svara eftersom din slöhet gör att du inte ens vet vad du svarar på utan du hittar på motargument du inte kan komma med mot en text du inte läst
Citera
2026-08-10, 17:54
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Nej, att ogilla är inte samma som att hata! När man ogillar, då göra man det av ignorans. Att hata är inte ignorans, det är medvetet val för att man har ett sjukt hjärta.

Rasism är inte samma som att ogilla. Och nej, inte alla är rasister, långtifrån.

Jag har aldrig sagt att hata är detsamma som att ogilla - nu lägger du ord i min mun.

Jag ogillar inte islamister pga ignorans, utan pga kunskap:

* Jag vet att de förtrycker kvinnor.

* Jag vet att de mördar kvinnor - och, i undantagsfall, män.

* Jag vet att de hjärntvättar barn, i koranskolor.

* Jag vet att de utövar terrorism.

* Jag vet att de är galna - det är alla religiösa extremister.

* Jag vet att de ofta har kopplingar till organiserad brottslighet - allt detta kan du lära dig genom att ta del av vanliga nyheter.

Det är därför jag ogillar dem.

Jag ogillar även många muslimer, eftersom islam är en extremistisk religion. Jag gillar inte extremism, vare sig politisk eller religiös. Men tycker också det finns många muslimer som är schyssta jag har levt bland muslimer länge - och gör fortfarande - därav min omfattande kunskap.

Jag tror att alla har fördomar om olika folkslag. Alla avskyr ju judar i princip, de är inte välkomna nånstans. Och det är ju inte så konstigt. Det beror på hur de beter sig, att de utövar en extrem firm av rasbiologi samt är religiösa extremister (de flesta). Sånt beteende är ju helt oacceptabelt i väst, det är därför de har varit hatade och förföljda så länge.
Citera
2026-08-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Flytta till Israel då om det inte passar! Svenskar ska få ha vilka åsikter och tankar dom vill.

Hur kom du fram till den slutsatsen, när jag bara konstaterade att Hamas-supportrar minsann har yttrandefrihet i Sverige? (Något som för övrigt inte förekommer alls i Hamas-land men väl i Israel).
Citera
2026-08-10, 17:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Om du inte orkar läsa behöver du inte heller svara eftersom din slöhet gör att du inte ens vet vad du svarar på utan du hittar på motargument du inte kan komma med mot en text du inte läst

Jodå, jag orkar läsa! Har bara inte tid just nu. Förstår att det sårar dig, men jag lovar att återkomma inom en halvtimme!!!!

Har ju redan kommit med ett fylligt svar - och goda argument - kring den del av texten som jag hade tid att läsa. Men du hade inga motargument där eller?

Lugn, bara lugn... jag ska strax svara på HELA din text - om det nu är så viktigt - och copy-pasta alla svaren i ett och samma inlägg. Jeeezus vilken panik
Citera
2026-08-10, 18:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Majoriteten svenskar vill ha Sverige fritt från korkade nazister. Majoriteten svenskar föredrar invandrare före högerextrema alla dagar i veckan.

Ja det håller jag med om. Det gör jag också! Nazister är ju extremister, sånt gillar jag inte.
Citera
2026-08-10, 18:12
Medlem
Kleiners avatar
Nej, jag lägger inte ord på dig. Jag uttrycker mig bara inte alltid bra och tydligt.

Jag vet inte om det är kunskap, för om det var kunskap då hade du vetat att Islam inte är en extremistiskt tro. Här uttrycker du ren och skär ignorans. Så synd och vilken besvikelse.

Det är inte så konstigt att du ogillar "islamister". Jag ogillar dom också! Extrema människor tolkar extremt. Och du verkar också vara en av dom nu, eftersom du tolkar Islam som en extremistisk tro.

och finns det ens något som heter islamister? Finns det något som heter kristianister?

Citat:
Jag har aldrig sagt att hata är detsamma som att ogilla - nu lägger du ord i min mun.

Jag ogillar inte islamister pga ignorans, utan pga kunskap:

* Jag vet att de förtrycker kvinnor.

* Jag vet att de mördar kvinnor - och, i undantagsfall, män.

* Jag vet att de hjärntvättar barn, i koranskolor.

* Jag vet att de utövar terrorism.

* Jag vet att de är galna - det är alla religiösa extremister.

Det är därför jag ogillar dem.

Jag ogillar även de flesta muslimer, eftersom islam är en extremistisk religion. Men tycker också det finns många muslimer som är schyssta jag har levt bland muslimer länge - gör fortfarande - därav min kunskap.

Jag tror att alla har fördomar om olika folkslag. Alla avskyr ju judar i princip, de är inte välkomna nånstans. Och det är ju inte så konstigt. Det beror på hur de beter sig, att de utövar en extrem firm av rasbiologi samt är religiösa extremister (de flesta). Sånt beteende är ju helt oacceptabelt i väst, det är därför de har varit hatade och förföljda så länge.
Senast redigerad av Kleiner 2026-08-10 kl. 18:14.
Citera
2026-08-10, 18:15
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Många invandrare är rasister, ja. De har rötterna i länder där förföljelser och uttalat hat mot oliktänkande och andra grupper är vanligt. De är med andra ord även människor ur konfliktgrupper, oavsett konflikternas ursprungliga utseende. Här har de dock valt att leva och många eller en väldigt dtor del anpassar sig till att vi har olika sorters grupper av människor här. Skulle jag säga att invandrare är mer rasistiska än svenskar? Ja generellt har det sett ut så åtminstone tidigare. Nu är dock svenskar alltmer rasistiska generellt också.

Vi kan med andra ord säga att rasism skapas av människors sätt att tänka och agera, inte efter deras biologiska utseenden.

Du är uppenbart ett troll som i ena sekunden påstår att du är fullblodsrasist för att i nästa säga att invandrare är dina vänner pverlag. Nu vet vi dock att många rasister här på Flashback också är invandrare vilket innebär att ditt ursprung kan handla om ett icke-etniskt svenskt.

Du saknar även helt rätt att påstå att vissa av dina kollegor representerar hederskultur om de inte öppet gör det. Majoriteten invandrare har åsikter som drar åt hederskultur och även kristna invandrare. Det är mycket med att göra skillnad mellan män och kvinnor eller att barnen representerar mannen i hushållet vilket är själva grundkärnan i vad som skapar hederskontext.

Gällande din roll som svenska lärare så är lärare ett bra exempel på en av landets mest diskriminerande grupper då majoriteten diskriminering sker inom skolan, på arbetsplatsen eller inom vården. Det är inte riktigt raketforskare som blir lärare heller lika lite som alla andra lågakademiska yrken. Och det krävs att du inte är helt vässad för att du ska hamna i yrken där du istället möter mycket människor än om du kan fokusera i timmar på mycket komplicerade matematiska eller tekniska frågor osv.

Som svensklärare möter du dessutom väldigt mycket människor som kämpar på rätt hårt med sitt. Men självklart så är en hjärna med lägre plasticitet mimdre kapabelnatt kliva ur sitt eget perspektiv och se helhetsbilder oavsett om ni säger bu eller bä.

De flesta är inte sådana experter som de upplever att de är. Mycket få är det faktiskt.

Så, nu har jag läst hela ditt inlägg! Kvällsteet får vänta, ditt inlägg var tydligen viktigare

Här är mitt fullständiga svar:

Lång text. Uppenbart att du försöker slå knut på dig själv i syfte att försvara en ståndpunkt som du förstår är problematisk...

1. Alla som inte delar dina åsikter är inte troll, och ad hoc-argument (personangrepp) indikerar ofta att sakliga argument tryter.

2. Jag har ALDRIG påstått att jag är fullblodsrasist, vad nu det betyder... att jag hatar alla utlänningar? Aldrig sagt. Jag har sagt att jag ogillar somalier, judar och äckliga islamister. Men vem gör inte det? Jag är en helt vanlig Svensson-rasse, röstar inte ens på Sverigedemokraterna utan längre ut till vänster än vad du antagligen kan föreställa dig.

Citat:
Vi kan med andra ord säga att rasism skapas av människors sätt att tänka och agera, inte efter deras biologiska utseenden.

Det håller jag helt med om. Rasism baseras på erfarenheter. Om ett folkslag (t ex judar) över tid beter sig som idioter, då kommer alla tycka de är idioter.

Citat:
Nu vet vi dock att många rasister här på Flashback också är invandrare vilket innebär att ditt ursprung kan handla om ett icke-etniskt svenskt.

Vad har mitt etniska ursprung med saken att göra? Jag kämpar för allas rätt att få vara rasister, oavsett ursprung och hudfärg.

Citat:
Du saknar även helt rätt att påstå att vissa av dina kollegor representerar hederskultur om de inte öppet gör det.

Korrekt! Klart man måste ha kött på benen för att påstå att någon tillhör en hederskultur! Men det har jag däremot aldrig påstått. Däremot kan man ju undvika människor med ett visst utseende (arabiskt /"orten") så vet man att man ökar sina chanser radikalt att slippa ha med hederskultur att göra det är ju så rasism funkar: baserat på erfarenheter och fördomar undviker man vissa människor, för att slippa frotteras med kulturer som man ogillar. Så gör jag i alla fall

Citat:
Det är mycket med att göra skillnad mellan män och kvinnor eller att barnen representerar mannen i hushållet vilket är själva grundkärnan i vad som skapar hederskontext.

Jag vet mycket väl vad en hederskultur är, jag jobbat med dem dagligen under flera års tid så det är inget du behöver berätta för mig. Men tack ändå!

Citat:
Gällande din roll som svenska lärare så är lärare ett bra exempel på en av landets mest diskriminerande grupper då majoriteten diskriminering sker inom skolan, på arbetsplatsen eller inom vården. Det är inte riktigt raketforskare som blir lärare heller lika lite som alla andra lågakademiska yrken. Och det krävs att du inte är helt vässad för att du ska hamna i yrken där du istället möter mycket människor än om du kan fokusera i timmar på mycket komplicerade matematiska eller tekniska frågor osv.

Helt korrekt. Jag har aldrig påstått att jag är raketforskare. Däremot har jag aldrig jobbat med SFI utan mestadels privatundervisning av akademiker som kom hit i syfte att arbeta.

Citat:
Som svensklärare möter du dessutom väldigt mycket människor som kämpar på rätt hårt med sitt. Men självklart så är en hjärna med lägre plasticitet mimdre kapabelnatt kliva ur sitt eget perspektiv och se helhetsbilder oavsett om ni säger bu eller bä.

Helt korrekt. Jag försöker att inte döma folk för att de har en tuff situation. Som alla vet jobbar ju invandrare generellt sett 10 gånger hårdare än etniska svenskar, så jag är absolut inte en sån som anser att invandrare bara lever på bidrag eller dylikt. Det representerar bara åsikter och religioner som jag inte uppskattar, och det är ju inte deras fel. Därav att jag inte känner hat mot dem, utan endast ett ogillande som resulterar i att jag inte vill umgås med dem, samt inte rekommenderar mina barn att umgås med dem heller. Men nu har jag inte behövt anstränga mig det minsta för att mina barn skulle bli rasister, för det är ju de flesta barn naturligt. Det är när vi blir äldre som vi lär oss att man "ska" tycka på det ena eller andra sättet ("Sverige ska vara fritt från rasism"), men dagens unga är klokare än så: de ser ju vad invandringen har gjort med samhället.

Tack för kloka reflektioner och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte hade tid att svara på dem direkt. Hoppas du är nöjd med svaret.
Citera
2026-08-10, 18:18
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Nej jag minns inte heller det.

Jag minns inte heller folkomröstningen om att Sverige skulle bli ett mångkulturellt helvete, med moskéer i var och varannan stad och där brutala gruppvåldtäkter, skjutningar, sprängningar, och förnedringsrån av svenskar har blivit vardag.

Jag minns inte folkomröstningen om att ta emot 100 000+ utlänningar ofta unga män (araber och negrer) i stridbar ålder om året heller.

Jag minns heller inte när vi röstade om att införa den fullständigt galna könstillhörighetslagen eller den lika galna sexköpslagen samt samtyckeslagen.

Det är mycket vi inte minns Berit... Kan ju vara våran ålder också.

Nej och du minns nog heller inte att vi inte röstade om att förbjuda mord. Majoriteten av alla lagar röstar man inte om eller har inte röstat om. För övrigt råder inte direkt demokrati i Sverige. Om du vill rösta om lagar så är det Schweiz du ska flytta till.
Citera
2026-08-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ja det håller jag med om. Det gör jag också! Nazister är ju extremister, sånt gillar jag inte.

Blir ju lite olyckligt om invandrarna själva är extremister, då importerar man hit problemet.

Eller är det så att invandrare alltså inte kan vara dessa saker? Inte heller verkar dem kunna vara rasister. Mycket märkligt.
Citera
2026-08-10, 18:19
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Nej, jag lägger inte ord på dig. Jag uttrycker mig bara inte alltid bra och tydligt.

Jag vet inte om det är kunskap, för om det var kunskap då hade du vetat att Islam inte är en extremistiskt tro. Här uttrycker du ren och skär ignorans. Så synd och vilken besvikelse.

Det är inte så konstigt att du ogillar "islamister". Jag ogillar dom också! Extrema människor tolkar extremt. Och du verkar också vara en av dom nu, eftersom du tolkar Islam som en extremistisk tro.

och finns det ens något som heter islamister? Finns det något som heter kristianister?

Ingen fara alls, Kleiner! Jag har själv tyckt som du en gång i tiden: att islam är en trevlig och helt oproblematisk religion. Faktum är att jag blev troende när jag läste Koranen, för jag gillar islam som "tro" om du förstår vad jag menar... det är bara som organiserad religion den blir riktigt jävla problematisk. Men i grund och botten kan jag känna att jag fortfarande är muslim, på ett sätt. Jag undviker dock att säga det öppet, eftersom man lätt bli stämplad som extremist.

(F.ö. kan jag nämna att jag haft ett samtal med en av Sveriges mest kända högerextrema profiler, och han erkäne för mig att han också var muslim, men det var givetvis inget jag fick berätta öppet.)

Men jag har gjort en mental resa som nog få kan förstå, där jag har omvärderat mina åsikter genom att prata med högerextrema, muslimer och alla möjliga. Jag har verkligen utmanat mig själv genom åren, och tillåtit mig att byta åsikt.

Det är helt OK om du tror att mina åsikter är baserade på okunskap.

Ja, islamism är ett ett vedertaget uttryck. Det betyder "muslimsk extremist". Kristna extremister kallas bara för kristna extremister. Har debatterat med en kristen extremist från Syrien en gång (på den tiden då jag fortfarande kallade mig för muslim), han vara en riktig jävla rövhatt kan jag säga.... Han ansåg att jag hade "läst för många böcker" då vände jag mig mot hans fru och sa: "Vet du vad, jag tycker du ska ta och koppla din lilla chihuahua nu - den skäller för mycket."
Senast redigerad av Berit85 2026-08-10 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in