Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Varför inte? Många av mina vänner och kollegor är invandrare, jag gillar generellt sett invandrare mer än vad jag gillar svenskar. Kommer också bättre överens med dem, eftersom de tenderar att vara mer öppensinnade
Precis, min vän.
Alla får vara rasister - man får bara inte utöva sin rasism "strukturerat" och "organiserat" inom ramen för sitt yrke, vilket ju är en självklarhet för de flesta. Däremot har jag all rätt att ogilla vissa kollegor och välja att inte umgås med dem eftersom jag anser att de representerar hederskulturer el dyl.
Ska tillägga att jag under många år har arbetat som svensklärare - främst gentemot invandrare - och jag har inga som helst problem med med mina elever som "grupp" just för att de är invandrare. Jag menar: de flesta av dem är ju också rasister, precis som jag

Många invandrare är rasister, ja. De har rötterna i länder där förföljelser och uttalat hat mot oliktänkande och andra grupper är vanligt. De är med andra ord även människor ur konfliktgrupper, oavsett konflikternas ursprungliga utseende. Här har de dock valt att leva och många eller en väldigt dtor del anpassar sig till att vi har olika sorters grupper av människor här. Skulle jag säga att invandrare är mer rasistiska än svenskar? Ja generellt har det sett ut så åtminstone tidigare. Nu är dock svenskar alltmer rasistiska generellt också.
Vi kan med andra ord säga att rasism skapas av människors sätt att tänka och agera, inte efter deras biologiska utseenden.
Du är uppenbart ett troll som i ena sekunden påstår att du är fullblodsrasist för att i nästa säga att invandrare är dina vänner pverlag. Nu vet vi dock att många rasister här på Flashback också är invandrare vilket innebär att ditt ursprung kan handla om ett icke-etniskt svenskt.
Du saknar även helt rätt att påstå att vissa av dina kollegor representerar hederskultur om de inte öppet gör det. Majoriteten invandrare har åsikter som drar åt hederskultur och även kristna invandrare. Det är mycket med att göra skillnad mellan män och kvinnor eller att barnen representerar mannen i hushållet vilket är själva grundkärnan i vad som skapar hederskontext.
Gällande din roll som svenska lärare så är lärare ett bra exempel på en av landets mest diskriminerande grupper då majoriteten diskriminering sker inom skolan, på arbetsplatsen eller inom vården. Det är inte riktigt raketforskare som blir lärare heller lika lite som alla andra lågakademiska yrken. Och det krävs att du inte är helt vässad för att du ska hamna i yrken där du istället möter mycket människor än om du kan fokusera i timmar på mycket komplicerade matematiska eller tekniska frågor osv.
Som svensklärare möter du dessutom väldigt mycket människor som kämpar på rätt hårt med sitt. Men självklart så är en hjärna med lägre plasticitet mimdre kapabelnatt kliva ur sitt eget perspektiv och se helhetsbilder oavsett om ni säger bu eller bä.
De flesta är inte sådana experter som de upplever att de är. Mycket få är det faktiskt.