2026-08-10, 16:10
Medlem
Bazze1s avatar
Nej jag minns inte heller det.

Jag minns inte heller folkomröstningen om att Sverige skulle bli ett mångkulturellt helvete, med moskéer i var och varannan stad och där brutala gruppvåldtäkter, skjutningar, sprängningar, och förnedringsrån av svenskar har blivit vardag.

Jag minns inte folkomröstningen om att ta emot 100 000+ utlänningar ofta unga män (araber och negrer) i stridbar ålder om året heller.

Jag minns heller inte när vi röstade om att införa den fullständigt galna könstillhörighetslagen eller den lika galna sexköpslagen samt samtyckeslagen.

Det är mycket vi inte minns Berit... Kan ju vara våran ålder också.
Citera
2026-08-10, 16:33
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Du får sprida dina åsikter så länge de inte bryter kraftigt mot våra svenska lagar.

Jag tror knappast att invandrare står på kö för att umgås med dig heller.

Att du upplever någon makt i att kalla romer för något annat än vad de vill kallas osv, innebär inte att resten av världen ser dig som något märkvärdigt.

Givetvis så menar jag att du inte bör förekomma inom majoriteten av arbetsfält i samhället och inom de fåtal platser där du kan vara du, är du ändå skyldig att följa svensk lag. Att inte köpa en tidning av någon pga dess ursprung, innebär inte att du har makt som du missbrukar. Alla kan göra sådana val i sina vardagsliv. Däremot får du inte sitta som handläggare inom Försäkringskassan, Socialtjänsten, eller arbeta som lärare och göra negativa sanktioner mot romer.

Varför inte? Många av mina vänner och kollegor är invandrare, jag gillar generellt sett invandrare mer än vad jag gillar svenskar. Kommer också bättre överens med dem, eftersom de tenderar att vara mer öppensinnade

Precis, min vän. Alla får vara rasister - man får bara inte utöva sin rasism "strukturerat" och "organiserat" inom ramen för sitt yrke, vilket ju är en självklarhet för de flesta. Däremot har jag all rätt att ogilla vissa kollegor och välja att inte umgås med dem eftersom jag anser att de representerar hederskulturer el dyl.

Ska tillägga att jag under många år har arbetat som svensklärare - främst gentemot invandrare - och jag har inga som helst problem med med mina elever som "grupp" just för att de är invandrare. Jag menar: de flesta av dem är ju också rasister, precis som jag
Citera
2026-08-10, 16:34
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Nej jag minns inte heller det.

Jag minns inte heller folkomröstningen om att Sverige skulle bli ett mångkulturellt helvete, med moskéer i var och varannan stad och där brutala gruppvåldtäkter, skjutningar, sprängningar, och förnedringsrån av svenskar har blivit vardag.

Jag minns inte folkomröstningen om att ta emot 100 000+ utlänningar ofta unga män (araber och negrer) i stridbar ålder om året heller.

Jag minns heller inte när vi röstade om att införa den fullständigt galna könstillhörighetslagen eller den lika galna sexköpslagen samt samtyckeslagen.

Det är mycket vi inte minns Berit... Kan ju vara våran ålder också.

Mmm. Eller så har vi politiker vid makten som inte representerar folket.
Citera
2026-08-10, 16:42
Medlem
Du skriver själv ”rasism och hatbrott”. Det sistnämnda är handlingar som är straffbelagda – inte åsikter som staten förbjuder dig att ha.

Formuleringen innebär inte att regeringen bestämmer vad du får tänka eller tycka, utan att samhället ska motverka rasism och brott med rasistiska motiv. Att ha en åsikt och att begå en brottslig handling är två helt olika saker.
Citera
2026-08-10, 16:53
Medlem
Majoriteten svenskar vill ha Sverige fritt från korkade nazister. Majoriteten svenskar föredrar invandrare före högerextrema alla dagar i veckan.
Citera
2026-08-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Varför inte? Många av mina vänner och kollegor är invandrare, jag gillar generellt sett invandrare mer än vad jag gillar svenskar. Kommer också bättre överens med dem, eftersom de tenderar att vara mer öppensinnade

Precis, min vän. Alla får vara rasister - man får bara inte utöva sin rasism "strukturerat" och "organiserat" inom ramen för sitt yrke, vilket ju är en självklarhet för de flesta. Däremot har jag all rätt att ogilla vissa kollegor och välja att inte umgås med dem eftersom jag anser att de representerar hederskulturer el dyl.

Ska tillägga att jag under många år har arbetat som svensklärare - främst gentemot invandrare - och jag har inga som helst problem med med mina elever som "grupp" just för att de är invandrare. Jag menar: de flesta av dem är ju också rasister, precis som jag
Många invandrare är rasister, ja. De har rötterna i länder där förföljelser och uttalat hat mot oliktänkande och andra grupper är vanligt. De är med andra ord även människor ur konfliktgrupper, oavsett konflikternas ursprungliga utseende. Här har de dock valt att leva och många eller en väldigt dtor del anpassar sig till att vi har olika sorters grupper av människor här. Skulle jag säga att invandrare är mer rasistiska än svenskar? Ja generellt har det sett ut så åtminstone tidigare. Nu är dock svenskar alltmer rasistiska generellt också.

Vi kan med andra ord säga att rasism skapas av människors sätt att tänka och agera, inte efter deras biologiska utseenden.

Du är uppenbart ett troll som i ena sekunden påstår att du är fullblodsrasist för att i nästa säga att invandrare är dina vänner pverlag. Nu vet vi dock att många rasister här på Flashback också är invandrare vilket innebär att ditt ursprung kan handla om ett icke-etniskt svenskt.

Du saknar även helt rätt att påstå att vissa av dina kollegor representerar hederskultur om de inte öppet gör det. Majoriteten invandrare har åsikter som drar åt hederskultur och även kristna invandrare. Det är mycket med att göra skillnad mellan män och kvinnor eller att barnen representerar mannen i hushållet vilket är själva grundkärnan i vad som skapar hederskontext.

Gällande din roll som svenska lärare så är lärare ett bra exempel på en av landets mest diskriminerande grupper då majoriteten diskriminering sker inom skolan, på arbetsplatsen eller inom vården. Det är inte riktigt raketforskare som blir lärare heller lika lite som alla andra lågakademiska yrken. Och det krävs att du inte är helt vässad för att du ska hamna i yrken där du istället möter mycket människor än om du kan fokusera i timmar på mycket komplicerade matematiska eller tekniska frågor osv.

Som svensklärare möter du dessutom väldigt mycket människor som kämpar på rätt hårt med sitt. Men självklart så är en hjärna med lägre plasticitet mimdre kapabelnatt kliva ur sitt eget perspektiv och se helhetsbilder oavsett om ni säger bu eller bä.

De flesta är inte sådana experter som de upplever att de är. Mycket få är det faktiskt.
Citera
2026-08-10, 17:07
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Många invandrare är rasister, ja. De har rötterna i länder där förföljelser och uttalat hat mot oliktänkande och andra grupper är vanligt. De är med andra ord även människor ur konfliktgrupper, oavsett konflikternas ursprungliga utseende. Här har de dock valt att leva och många eller en väldigt dtor del anpassar sig till att vi har olika sorters grupper av människor här. Skulle jag säga att invandrare är mer rasistiska än svenskar? Ja generellt har det sett ut så åtminstone tidigare. Nu är dock svenskar alltmer rasistiska generellt också.

Vi kan med andra ord säga att rasism skapas av människors sätt att tänka och agera, inte efter deras biologiska utseenden.

Du är uppenbart ett troll som i ena sekunden påstår att du är fullblodsrasist för att i nästa säga att invandrare är dina vänner pverlag. Nu vet vi dock att många rasister här på Flashback också är invandrare vilket innebär att ditt ursprung kan handla om ett icke-etniskt svenskt.

Du saknar även helt rätt att påstå att vissa av dina kollegor representerar hederskultur om de inte öppet gör det. Majoriteten invandrare har åsikter som drar åt hederskultur och även kristna invandrare. Det är mycket med att göra skillnad mellan män och kvinnor eller att barnen representerar mannen i hushållet vilket är själva grundkärnan i vad som skapar hederskontext.

Gällande din roll som svenska lärare så är lärare ett bra exempel på en av landets mest diskriminerande grupper då majoriteten diskriminering sker inom skolan, på arbetsplatsen eller inom vården. Det är inte riktigt raketforskare som blir lärare heller lika lite som alla andra lågakademiska yrken. Och det krävs att du inte är helt vässad för att du ska hamna i yrken där du istället möter mycket människor än om du kan fokusera i timmar på mycket komplicerade matematiska eller tekniska frågor osv.

Som svensklärare möter du dessutom väldigt mycket människor som kämpar på rätt hårt med sitt. Men självklart så är en hjärna med lägre plasticitet mimdre kapabelnatt kliva ur sitt eget perspektiv och se helhetsbilder oavsett om ni säger bu eller bä.

De flesta är inte sådana experter som de upplever att de är. Mycket få är det faktiskt.

Lång text. Har inte orkat läsa hela ännu. Uppenbart att du försöker slå knut på dig själv i syfte att försvara en ståndpunkt som du förstår är problematisk...

1. Alla som inte delar dina åsikter är inte troll, och ad hoc-argument (personangrepp) indikerar ofta att sakliga argument tryter.

2. Jag har ALDRIG påstått att jag är fullblodsrasist, vad nu det betyder... att jag hatar alla utlänningar? Aldrig sagt. Jag har sagt att jag ogillar somalier, judar och äckliga islamister. Men vem gör inte det? Jag är en helt vanlig Svensson-rasse, röstar inte ens på Sverigedemokraterna utan längre ut till vänster än vad du antagligen kan föreställa dig.

Men jag ska ge dig en chans och återkomma med ännu ett svar, när jag har satt mig ner och läst din långa text.

Ha det fint så länge!
Senast redigerad av Berit85 2026-08-10 kl. 17:19.
Citera
2026-08-10, 17:12
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du skriver själv ”rasism och hatbrott”. Det sistnämnda är handlingar som är straffbelagda – inte åsikter som staten förbjuder dig att ha.

Formuleringen innebär inte att regeringen bestämmer vad du får tänka eller tycka, utan att samhället ska motverka rasism och brott med rasistiska motiv. Att ha en åsikt och att begå en brottslig handling är två helt olika saker.

Den förstnämnda är en åsikt som staten vill förbjuda mig att ha.

JAG skriver ingenting om hatbrott i min text - den här tråden handlar nämligen inte om hatbrott utan om rasism - däremot citerar jag regeringen som nämner hatbrott som ett uttryck för rasism.

Återigen: jag har inte yppat ett enda jävla ord om att begå lagbrott. Jag pratar om att ha rasistiska åsikter.

Nu meddelar regeringen att Sverige aktivt ska motarbeta en väldigt populär åsikt - rasism - och därmed att alla rasistiska idéer och uppfattningar ska utplånas, om de får sin vilja igenom.

Jag tycker inte det är okej i ett land där åsiktsfrihet råder. Staten bestämmer ICKE vad jag ska tycka eller tänka!!!! Det är min poäng här.
Citera
2026-08-10, 17:20
Medlem
Citat:

JAG skriver ingenting om hatbrott i min text - den här tråden handlar nämligen inte om hatbrott utan om rasism - däremot citerar jag regeringen som nämner hatbrott som ett uttryck för rasism.

Återigen: jag har inte yppat ett enda jävla ord om att begå lagbrott. Jag pratar om att ha rasistiska åsikter.

Nu meddelar regeringen att Sverige aktivt ska motarbeta en väldigt populär åsikt - rasism - och därmed att alla rasistiska idéer och uppfattningar ska utplånas, om de får sin vilja igenom.

Jag tycker inte det är okej i ett land där åsiktsfrihet råder. Staten bestämmer ICKE vad jag ska tycka eller tänka!!!! Det är min poäng här.
Hur exakt tänker du att staten ska kunna hindra din underutvecklade hjärna från att hysa en rasistisk åsikt?
Citera
2026-08-10, 17:29
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Hur exakt tänker du att staten ska kunna hindra din underutvecklade hjärna från att hysa en rasistisk åsikt?

Jag tänker att de kan hindra min högutvecklade hjärna från att hysa - och framförallt, från att uttrycka - rasistiska åsikter genom åsiktsförtryck:

Citat:
förtryck mot (större grupp) personer på grund av deras obekväma åsikter vanligen i politiska el. religiösa frågor; utövat av makthavare

Källa:
https://svenska.se/?q=%C3%A5siktsf%C3%B6rtryck&id=lnr869321

Åsiktsförtryck fungerar genom censur, grupptryck och i slutändan självcensur.

Alla är rasister - ingen vågar uttrycka det.

Tycker redan de har lyckats rätt bra med det faktiskt... nästan 100% success rate, då alla utåt påstår att de är antirasister

Påstår man något annat kan man ju förlora jobbet, då man bryter mot en eller annan policy & värdegrund.

(På samma sätt har ju HBTQ-maffian lyckats implementera sina vidriga och samhällsskadliga åsikter i offentlig policy, med hjälp av lobbying.)

Tack för en bra fråga!
Citera
2026-08-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vänsterpartisterna Lorena Delgado Varas, Ali Hadrou, Orwa Kadoura, Ilona Szatmári Waldau och minst 25 andra i partiet
https://www.dn.se/sverige/drar-inte-till-oss-dem-som-sympatiserar-med-hamas/
har utnyttjat sin rätt att utöva rasism. Så helt klart är det tillåtet.

Men som alltid har det förstås även konsekvenser. Ibland i form av hyllningar, ibland får man stå över en valomgång (och då bli avlönad av partiet på annat sätt).

Flytta till Israel då om det inte passar! Svenskar ska få ha vilka åsikter och tankar dom vill.
Citera
2026-08-10, 17:33
Medlem
Kleiners avatar
Citat:

Men att ha rasistiska åsikter och att ogillar någon är väl inte samma sak? Och tror du verkligen att en rasists åsikter stanna enbart vid åsikter?

Det är inte långt från tankar till handlingar hos en instabil individ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in