2026-08-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
IFK Göteborg körde nyss över KIF Örebro i toppmötet. Jag skulle säga att dom i högsta grad är med i matchen om direktuppflyttning. Det är jämnt mellan dom fyra topplagen totalt sett. Lär bli spännande

Ja, varje match är ju en ny match. Dock tycks Blåvitt inte va helt bekväma mot lag som spelar som UIK o Kif. Klart är ju att Blåvitt siktar mot OBOS och då får man hellre spela för 3p och det ser lite "brunkaraktit" ut istf lira boll riskera kontringar.
Nu gjorde man 2 mål på slarv från Kif-försvaret och Moa Svensson nyttjade sin snabbhet för 2-0.

Blir onekligen en spännande höst detta.
Citera
2026-08-09, 22:32
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Ja, varje match är ju en ny match. Dock tycks Blåvitt inte va helt bekväma mot lag som spelar som UIK o Kif. Klart är ju att Blåvitt siktar mot OBOS och då får man hellre spela för 3p och det ser lite "brunkaraktit" ut istf lira boll riskera kontringar.
Nu gjorde man 2 mål på slarv från Kif-försvaret och Moa Svensson nyttjade sin snabbhet för 2-0.

Blir onekligen en spännande höst detta.

Plumpen mot Umeå kan rätt lätt förklaras av uppladdningen. På fredagen meddelades det ju att matchen skulle skjutas upp tre timmar. Det gick nog inte att läsa någonstans helt varför, men det berodde på att IFK:s flyg upp till Umeå på fredagen blev inställt. Laget fick istället åka taximinibussar på fredagseftermiddagen till Västerås tror jag, övernatta där och sova typ 4 timmar, sen hoppa in i taximinibussar och åka vidare mot Umeå. De kom fram 1,5 h innan den nya matchstarten ... Givet den uppladdningen är det inte så märkligt att laget såg helt slutkört ut, och det är snarare en bragd att vi lyckades få med oss en poäng.

Mot KIF tyckte jag vi var överlägsna nog att ha avgjort matchen redan i första halvlek, några bra räddningar av deras målvakt och nån utebliven straff stod i vägen. KIF kändes inte speciellt farliga alls, nu saknade dom väl någon av sina bättre spelare, men de kändes inte speciellt mycket bättre än något av lagen i mittenskiktet av tabellen.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2026-08-09 kl. 22:34.
Citera
2026-08-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Plumpen mot Umeå kan rätt lätt förklaras av uppladdningen. På fredagen meddelades det ju att matchen skulle skjutas upp tre timmar. Det gick nog inte att läsa någonstans helt varför, men det berodde på att IFK:s flyg upp till Umeå på fredagen blev inställt. Laget fick istället åka taximinibussar på fredagseftermiddagen till Västerås tror jag, övernatta där och sova typ 4 timmar, sen hoppa in i taximinibussar och åka vidare mot Umeå. De kom fram 1,5 h innan den nya matchstarten ... Givet den uppladdningen är det inte så märkligt att laget såg helt slutkört ut, och det är snarare en bragd att vi lyckades få med oss en poäng.

Mot KIF tyckte jag vi var överlägsna nog att ha avgjort matchen redan i första halvlek, några bra räddningar av deras målvakt och nån utebliven straff stod i vägen. KIF kändes inte speciellt farliga alls, nu saknade dom väl någon av sina bättre spelare, men de kändes inte speciellt mycket bättre än något av lagen i mittenskiktet av tabellen.

/feldgrau

Vore nog bara bra om blåvitt får en säsong till i elitettan att förbereda sig för obos.
Citera
2026-08-10, 10:06
Medlem
Vad gäller bevakning av damfotbollen i media vill jag tipsa om kontot Fotbollsfoto på Instagram och Facebook. Drivs av en lokal fotograf från Uppsala som ofta fotar i Mälardalen och Gävleborg. Han lägger ut fina bilder och bjuder på nyheter, betraktelser och ibland lite Silly. Nu senast en fin hyllning till Thindra Mattsson och en betraktelse om Filippa Curmarks övergång exempelvis.
Citera
2026-08-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Adrian von Heijne hintar om att mer kan vara på väg IN till Bajen innan fönstret stänger. Han erkänner också att de senaste fönstren varit något av ett misslyckande för klubben.

Han öppnar också för att ge Ines Lorenius ett kontrakt med A-laget vilket redan borde ha skett kan jag tycka.
Hanna Sjödahl återvänder till Vittsjö, fick i princip ingen speltid i Hammarby. Satsar väl på att försöka ta en startplats i Vittsjö för att inte stanna i utvecklingen.
Citera
2026-08-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Hanna Sjödahl återvänder till Vittsjö, fick i princip ingen speltid i Hammarby. Satsar väl på att försöka ta en startplats i Vittsjö för att inte stanna i utvecklingen.

Ja, det är nog en bra lösning för alla.
Verkar vara en tös med huvud och hjärta på rätt ställe. Hoppas att hon går en fin framtid till mötes.
Citera
2026-08-10, 18:29
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:

Det var väntat även om det måste ses som ett misslyckande från Bajens sida. Lite liknande som Bea Sprung som inte heller gavs någon chans. Även Athinna Persson har fått snålt med speltid och skulle nog nå bra av en transfer.

Jämfört med tidigare år är truppen nu 20 spelare ( Emma Holmgren blir inte spelklar i år) jämfört med tidigare 22-23 spelare. Utgår ifrån att två eller tre spelare är på väg IN och att en av dessa Ines Lorenius.

Sen är det olyckligt att truppen inte redan är satt.
Citera
2026-08-10, 18:50
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Halva serien avklarad. Vilka lag har överraskat er positivt och negativt?

Positivt:
1.Eskilstuna
2. AIK
3.Vittsjö
och kanske även Bajen även om jag tycker att sågningarna av laget inför säsongsstarten var överdrivna.

Negativt
1. Djurgården
2. Rosengård
3. MFF
4. Norrköping

För övrigt så är väl Enskede en bomb i elitettan. Jag trodde min gamla klubb skulle vara helt chanslösa på den nivån.
Citera
2026-08-10, 23:19
Medlem
Citat:

Positivt:
1.Eskilstuna
2. AIK
3.Vittsjö
och kanske även Bajen även om jag tycker att sågningarna av laget inför säsongsstarten var överdrivna.

Negativt
1. Djurgården
2. Rosengård
3. MFF
4. Norrköping

För övrigt så är väl Enskede en bomb i elitettan. Jag trodde min gamla klubb skulle vara helt chanslösa på den nivån.

Hmm kanske att jag har en sån där negativ kväll (igen). Skulle jag ändå dra till med en mest positiv lista så skulle jag säga..

1. Vittsjö, aspirerar på övre halvan
2. BP, tar emot men spelar rätt kul fotboll
3. AIK, så länge dem hade Garcia

Negativt

1. Djurgården, värvade väldigt fel
2. Rosengård, värvade väldigt fel
3. Uppsala, Skamligt dåligt skött klubb

Malmö haussades upp lite väl mycket. Släpper in få bollar och kommer troligtvis trea, mer än så kan väl inte många trott?

Eskilstuna är trista att kolla på men hyllas. Men visst, defensivt sliter dem på och ordnar nytt kontrakt.
Citera
2026-08-11, 11:08
Medlem
Citat:

Oops. Lite tråkigt för henne att hon inte lyckades slå sig in, men härligt att hon återvänder till Vittsjö. Egna produkter är inget Vittsjö har gott om numera, men Sjödahl är ju en sådan.
Citera
2026-08-11, 11:33
Medlem
Citat:

Positivt:
1.Eskilstuna
2. AIK
3.Vittsjö

Negativt
1. Djurgården
2. Rosengård
3. MFF
4. Norrköping

Tycker Eskilstunas poängskörd är den största överraskningen. Kul när en otippad singelklubbs-nykomling faktiskt lyckas undvika bottenstrid.

Trodde Rosengård skulle vara bra nog för övre halvan men de har precis samma problem som förra säsongen. Spelar bra men kan inte göra mål och plötsligt släpper de in mål bakåt i klump. Märkligt att de inte kunnat lösa det där.

Annars ungefär som väntat. Jag tippade ju Djurgården och Norrköping i botten, samt Vittsjö högt upp.

Men tycker faktiskt Vittsjö är sämre denna säsongen. De har haft lite flyt och har fler poäng än de ”borde”, medan det var tvärtom förra säsongen när de hade oflyt och domarna emot sig. Så drömmen om WCL-kval släcks nog i helgen, men att de ens är i närheten är ju överraskande.

Elitettans stora skräll måste vara Elfsborg. De var tippade mittenlag inför säsongen men nu har det gått så långt in på säsongen att man måste ta deras placering i toppen på allvar. Men publiken sviker så vore bättre om IFK Göteborg går upp, då där finns ett intresse.
Citera
2026-08-11, 13:39
Medlem
Flundran90s avatar
Har lite dålig koll på spelarflyttarna inom damallsvenskan. Mest lagt märke till att Hammarby och Häcken förlorar spelare i rask takt till utlandet, men ändå verkar de dominera mer och mer. Dammsuger de övriga damallsvenskan på talanger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in