2026-08-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är det lite olika i olika kulturer och skiljer mellan vissa köttbitar.
Var på en fransk krog och beställde kött, jag bad att få in medium(Den var helt perfekt).
En kollega beställde sin rare, Frågan var om den över huvud taget nuddat pannan??
Du förstod uppenbart inte vad jag skrev.
Citera
2026-08-10, 11:34
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att veta när en biff är mör handlar inte om vad man tycker. En biff är som mörast när den är blodig. Sedan kan man såklart tycka att den ör godare när den är genomstekt. Men likt fan så är den mörarae som rare.

Nu har du flyttat stolparna, tidigare var det att köttet smakade bäst, nu är det mörheten.

Du är redan överbevisad, att alla inte tycker som dig i smak, din clown.
Citera
2026-08-10, 11:35
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Att veta när en biff är mör handlar inte om vad man tycker. En biff är som mörast när den är blodig. Sedan kan man såklart tycka att den ör godare när den är genomstekt. Men likt fan så är den mörarae som rare.
Stämmer inte. Ta en entrecote tex, den är de facto mörast runt medium då alla muskelfiber i mitten nått rätt temperatur. En oxfile är mörast runt medium rare. Kan inte komma på ett enda kött som är mörast när det är rare faktiskt. 🤔 Och definitivt inte "blodig" dvs Bleu.

Du bara föredrar det rare vilket är helt ok och inget konstigt. Men mörast är det inte på den stekgraden.
Senast redigerad av MrSwagger 2026-08-10 kl. 11:37.
Citera
2026-08-10, 11:45
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Har du aldrig käkat en dålig, senig entrecote i blodigt tillstånd där varje tugga tar minuter att tugga ned till sväljbart skick? Till slut ger man upp, förbannar sin spariver och steker på skiten till medium bara så att man kan få i sig den utan att tugga käken ur led.

Har aldrig överstekt en bra köttbit men din intressanta övertygelse om att rått kött på något sätt skulle vara mörare än tillagat vänder jag mlg emot å det grövsta.

Bara som ett tankeexperiment låt oss säga att du skulle få för dig att med händerna dra/riva itu en biff menar du att den blodiga skulle kräva mindre kraft än en medium eller well done?
Citera
2026-08-10, 11:50
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har genom åren bevittnat några saker vid matbordet som fortfarande sitter kvar i minnet.

En gång gjorde jag carbonara och hade faktiskt gått in för det. Fin guanciale, bra ost, bra pasta, nymalen svartpeppar osv. Serverar upp den fint och innan man knappt hunnit börja äta reser sig en i sällskapet och säger att det behövs ketchup. Går till kylen, hämtar Felix tomatketchup och öser det rakt över hela carbonaran. Inte smaka först eller ens testa lite. Nej ketchup direkt över guanciale, ost och hela skiten. Kunde lika gärna kokat snabbmakaroner och stekt Dennis hot dogs till henne.

En annan gång var vi ett gäng som fått tips om ett korvställe på semester som skulle vara riktigt bra. Massor med olika korvar, olika kryddningar och tillbehör. Alltså ett ställe man går till just för att testa bra korv.
Långt ner på menyn finns någon i stil med Eldorado hot dog som typ beskrivs som smaklös och mest till för barn.
Gissa vilken korv som väljs i en av gänget? Denna såklqrt.
Det roliga är att samma person dagen innan suttit och berättat om någon annan korv som var så jävla god just för att den var ordentligt kryddad och hade så mycket smak. Ett dygn senare står människan alltså framför ett helt sortiment bra korv och letar aktivt upp den enda som typ är gjord för ett barnkalas på en kommunal lekplats.

Svar på en finare resturang och hade beställt en meny med flera rätter. Minns inte exakt vad allt var men en av mellanrätterna var någon mindre köttbit med sås. Då ropas servitören in.
Kan man inte få potatis till det här?
Servitören försöker förklara att vi beställt en hel meny med flera serveringar och att det kommer potatis till en rätt senare. Det duger inte. En maträtt består tydligen av kött, potatis och sås. Saknas potatis så är maträtten inte komplett. Efter en massa tjat kommer servitören tillslut tillbaka med typ 3-4 potatisar vid sidan av.
Sen spenderas resten av middagen med att klaga på att man inte blir mätt, portionerna är för små och att det är alldeles för dyrt för så lite mat. Vi sitter alltså på en finare resturang tror denna meny kostade 1500-2000 per skallar med en meny i flera serveringar och en vuxen människa bedömmer hela skiten efter samma kriterier som dagens lunch på en vägkrog. Kött, potatis, sås och mycket av det. Annars är det dåligt.

Vi åt lunch på en enklare resturang men bra och en av rätterna var lasagne. Det var absolut ingen fantastisk lasagne men helt okej enligt mig förhållande till pris / placering så var det faktiskt bra . Vanlig fullt ätbar lunchlasagne helt enkelt tänk från en vedungeldad pizzeria .
En i sällskapet tycker däremot att den är alldeles för torr och frågar om någon kan skicka oljan. Någon på bordet räcker över en liten flaska fin olivolja. Då tittar personen på den och säger typ finns det ingen riktig olja på det här stället? Olivolja är alltså tydligen inte riktig olja. Han går fram till personalen och kommer tillbaka med en skål vanlig matolja eller vad det vara.
Sen börjar han hälla den över lasagnen. Och fortsätter hälla.
Alltså vi pratar inte en liten skvätt. Det måste varit närmare en deciliter om inte mer. Hela lasagnen ligger tillslut och bokstavligen badar i vanlig jävla matolja.
Där sitter alltså en vuxen människa och äter en lasagne som ser ut som den precis bärgats efter ett oljeutsläpp och är nu nöjd för att den inte längre är torr.

Vilka är era värsta?
Alltså jag blir lite less när någon saltar och pepprar innan att smaka först. Det visar att man inte tror på min kreation.
Citera
2026-08-10, 12:02
Medlem
hippilis avatar
För ett bra tag sedan såg jag en video på YouTube där en åt en välstekt hamburgare och sa en bra sak:

Man ser på tv och överallt en stressad kock vid spisen han har inte mycket tid på sig att få det färdigt för att visa resultatet

En köttbit ser nästan färdigstekt ut på utsidan men är rå på insidan, när en kock visar det så tror folk att så ska det vara för det gjorde han att det sedan inte smakar bra för att maten inte är färdig spelar ingen roll för så visa kocken i tv

Jag håller fullständigt med jag äter inte mat som inte är klar och man ser mat som inte är färdig överallt på nätet och även restauranger för så har dom ju visat hur det ska vara

Men folk är lättlurade och äter den ofärdiga maten och inbillar sig att det är gott och så har dom ju sett kocken göra som är stressad och inte hinner göra maten färdig

Om jag suttit på en restaurang och fått en rå köttbit jag hade inte rört den, och skickar man tillbaka den värmer dom den några sekunder bara och är fortfarande rå då rör jag den inte och dom får inte betalt heller och går inte dit någon mer gång
Citera
2026-08-10, 12:16
Medlem
Citat:
Tror inte vare sig att han ville ha ketchup till ostron, däremot funkar tabasco mer än bra. Och man kastar inte ut någon för att man vill ha ketchup på sina ostron.
Han ville definitivt ha ketchup inte tabasco, han visste nog inte ens vad tabasco var och han hade ketchup till allt han åt. Nu blev han inte utslängd men kyparen tittade konstigt på honom och tyckte uppenbarligen att han var lite knepig och det tog lång tid att få fram ketchup.
Citera
2026-08-10, 12:23
Medlem
Citat:
Du förstod uppenbart inte vad jag skrev.
Förstod exakt vad du skrev, men du verkar vara lite ovan med att äta kött.
Och nej en rå köttbit är inte alltid mörare jämfört med en tillagad.
Beror lite på vilket kött, men en biff stekt rare skiljer sig en bit om du beställer den i Frankrike, Sverige eller USA.
I Frankrike så passerar den pannan med lite avstånd, i Sverige är den upphättad så den får stekyta och i USA så är den närmare medium stekt enligt våra mått.
Men en rå köttbit är knappast ätbar. därav så serveras råbiff alltid malen.
Citera
2026-08-10, 13:19
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Va?! Varför ska den skivas tunt?

Det beror ju på vad du dra laga. Här var det nog mest för att personen bett om det. Det var en provsmakning och alla skulle få en liten skiva var var väl tanken. Men det hade varit bättre att köpa en riktig, laga och skiva upp. Men nu var det ju ett fuckup.
Citera
2026-08-10, 13:28
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Hade en kompis som gick och åt nävar av rå nötfärs ur kylskåpet till och från, det tyckte jag var en riktig fucked upp grej.
Ja, alla vet att det är mycket godare på ett knäckebröd med lite salt & peppar & kanske några små lökbitar För att inte tala om när man ska göra köttbullar & tar en redig klick av smeten på knäcket! Morsans & min favorit!

För övrigt sällar jag mig till dem som äter mitt nötkött medium-rare men det finns massor av gånger jag har ångrat mig för köttbiten var av sämre kvalitet & hade då tjänat på att stekas lite mer. En bra entrecôte kan vara himmelsk men är den dålig så blir den oftast bättre som well done. En bra råbiff är en annan favorit. Gamla restaurang Babylon (för den som mot förmodan känner till den, borta sen länge) i Stockholm hade en rätt de kallade halstrad råbiff. Så jävla gott! Ett stycke köttfärs som var ner & vände på stekbordet snabbare (halstrad alltså) än en katt kommer upp ur ett badkar den trillat ner i. Denna rätt ska alltså inte jämföras med en klassisk råbiff. Men rå inuti likafullt & svingott! Eller Kogott kanske jag borde säga

Jag lägger märke till när folk gör lustigheter med "fin" mat men inte så att jag lägger ner nån större tankemöda på det. Däremot så finns det ju rätter som per definition måste göras på ett visst sätt, annars är det inte längre den rätten. Utan att ha för avsikt att starta det gamla carbonarakriget om med eller utan grädde så håller jag med om att ketchup på carbonara fanimig är ett helgerån!
Citera
2026-08-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Ja, alla vet att det är mycket godare på ett knäckebröd med lite salt & peppar & kanske några små lökbitar För att inte tala om när man ska göra köttbullar & tar en redig klick av smeten på knäcket! Morsans & min favorit!

För övrigt sällar jag mig till dem som äter mitt nötkött medium-rare men det finns massor av gånger jag har ångrat mig för köttbiten var av sämre kvalitet & hade då tjänat på att stekas lite mer. En bra entrecôte kan vara himmelsk men är den dålig så blir den oftast bättre som well done. En bra råbiff är en annan favorit. Gamla restaurang Babylon (för den som mot förmodan känner till den, borta sen länge) i Stockholm hade en rätt de kallade halstrad råbiff. Så jävla gott! Ett stycke köttfärs som var ner & vände på stekbordet snabbare (halstrad alltså) än en katt kommer upp ur ett badkar den trillat ner i. Denna rätt ska alltså inte jämföras med en klassisk råbiff. Men rå inuti likafullt & svingott! Eller Kogott kanske jag borde säga

Jag lägger märke till när folk gör lustigheter med "fin" mat men inte så att jag lägger ner nån större tankemöda på det. Däremot så finns det ju rätter som per definition måste göras på ett visst sätt, annars är det inte längre den rätten. Utan att ha för avsikt att starta det gamla carbonarakriget om med eller utan grädde så håller jag med om att ketchup på carbonara fanimig är ett helgerån!
Halstrad råbiff: Inget jag provat vad jag vet, men låter som de hamburgare man fick i Frankrike under 89 och 90talet.
Vet inte om det är en skröna men McDonalds fick lägga ner några restauranter för att de inte stekte hamburgarna korrekt.
Håller med dig om ketchup på vissa rätter, har svårt att förstå dessa som skall kleta ketchup på allt.
Citera
2026-08-10, 14:13
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Folk som inte kan tillaga kött.

För inte så länge sedan så stod en bekant och grillade kött. Fick inte ner en enda tugga. Alla satt och idisslade tuggummi och ingen sa "åh vad gott det var".

Ingen verkar kunna steka kött ordentligt. Inklusive mig själv.

Vet man inte vad man håller på med eller ska servera väldigt många gäster är ett tips att grilla riktigt feta styckdetaljer exempelvis karré eller urbenade kycklinglår, dom kan du misshandla satan på grillen utan att det förstör köttbiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in