Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Hade en kompis som gick och åt nävar av rå nötfärs ur kylskåpet till och från, det tyckte jag var en riktig fucked upp grej.
Ja, alla vet att det är mycket godare på ett knäckebröd med lite salt & peppar & kanske några små lökbitar

För att inte tala om när man ska göra köttbullar & tar en redig klick av smeten på knäcket! Morsans & min favorit!
För övrigt sällar jag mig till dem som äter mitt nötkött medium-rare men det finns massor av gånger jag har ångrat mig för köttbiten var av sämre kvalitet & hade då tjänat på att stekas lite mer. En bra entrecôte kan vara himmelsk men är den dålig så blir den oftast bättre som well done. En bra råbiff är en annan favorit. Gamla restaurang Babylon (för den som mot förmodan känner till den, borta sen länge) i Stockholm hade en rätt de kallade halstrad råbiff. Så jävla gott! Ett stycke köttfärs som var ner & vände på stekbordet snabbare (halstrad alltså) än en katt kommer upp ur ett badkar den trillat ner i. Denna rätt ska alltså inte jämföras med en klassisk råbiff. Men rå inuti likafullt & svingott! Eller Kogott kanske jag borde säga
Jag lägger märke till när folk gör lustigheter med "fin" mat men inte så att jag lägger ner nån större tankemöda på det. Däremot så finns det ju rätter som per definition måste göras på ett visst sätt, annars är det inte längre den rätten. Utan att ha för avsikt att starta det gamla carbonarakriget om med eller utan grädde så håller jag med om att ketchup på carbonara fanimig
är ett helgerån!