2026-08-10, 15:40
Medlem
Oisín Cantwell skriver i Aftonbladet:

"Men det går också att ställa sig frågor om den som kör bil i utan körkort ett helt år och som ställs inför rätta för 300 fall av olovlig körning eller att narkomanen som finansierar sitt missbruk med stölder och som åtalas för 30 villainbrott, är det verkligen den bästa tänkbara ordningen att sådana figurer plötsligt ska sitta många år i fängelse?”

30 villainbrott.

Det är alltså där hans oro hamnar: att gärningsmannen kan få sitta länge.

Hur många inbrott och brottsoffer krävs innan ett långt fängelsestraff blir rimligt enligt Cantwell?

Vad tycker ni – är det rimligt att någon som åtalas för 30 villainbrott riskerar många års fängelse, eller har Cantwell en poäng?

Och varför hamnar fokus så ofta på gärningsmannens straff i stället för på alla brottsoffer?

Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oEVnWW/moderaterna-gor-mangdrabatten-till-valfraga
Citera
2026-08-10, 15:43
Medlem
Connykrims avatar
Är han mongo?

Ertappas den körkortslösa köra bil 300 gr så blir han väl åtalad för dessa gånger?

Självklart ska man bli åtalad o dömd för VARJE enskilt brott man begår.

Mördar jag 1 eller 2000 så är de fortfarande bara ett mord jag ska åtalas för då eller?
Citera
2026-08-10, 15:50
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Att slopa mängdrabatten kan ju inte införas förrän tidigast 2040 så det är ju ett hastverk! " En reform som för övrigt ska ses i ljuset av att Kriminalvården suckande har konstaterat att det kommer kommer dröja tills 2040 innan fängelserna har byggts ut tillräckligt för alla nya fångar."
Citera
2026-08-10, 15:51
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Oisín Cantwell skriver i Aftonbladet:

"Men det går också att ställa sig frågor om den som kör bil i utan körkort ett helt år och som ställs inför rätta för 300 fall av olovlig körning eller att narkomanen som finansierar sitt missbruk med stölder och som åtalas för 30 villainbrott, är det verkligen den bästa tänkbara ordningen att sådana figurer plötsligt ska sitta många år i fängelse?”

30 villainbrott.

Det är alltså där hans oro hamnar: att gärningsmannen kan få sitta länge.

Hur många inbrott och brottsoffer krävs innan ett långt fängelsestraff blir rimligt enligt Cantwell?

Vad tycker ni – är det rimligt att någon som åtalas för 30 villainbrott riskerar många års fängelse, eller har Cantwell en poäng?

Och varför hamnar fokus så ofta på gärningsmannens straff i stället för på alla brottsoffer?

Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oEVnWW/moderaterna-gor-mangdrabatten-till-valfraga

Om vi ponerar att gärningsmannen gör 30 villainbrott under en period av 2 år, och så ponerar vi att han döms till fängelse i, låt oss säga, 3 år. Då har han ju, rent statistiskt inte kunnat utföra 45 inbrott.
Det låter väl bra!?
Citera
2026-08-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Att slopa mängdrabatten kan ju inte införas förrän tidigast 2040 så det är ju ett hastverk! " En reform som för övrigt ska ses i ljuset av att Kriminalvården suckande har konstaterat att det kommer kommer dröja tills 2040 innan fängelserna har byggts ut tillräckligt för alla nya fångar."

Det är klart om vi bygger 5 stjärniga hotell så blir det svårt.
Citera
2026-08-10, 15:53
Medlem
snowbells avatar
Citat:

Här tror jag kriminalvården tänker lite fel, jag tror att många av deras "kunder" är återkommande, så dessa skulle inte inverka på antalet platser.
Citera
2026-08-10, 15:56
Medlem
Studsbolls avatar
Ojsan Cuntwell är mest intresserad av att sätta käppar i hjulet för de partier som vill slopa mängdrabatten; själva sakfrågan är inte så viktig för honom.
Citera
2026-08-10, 15:56
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Det är klart om vi bygger 5 stjärniga hotell så blir det svårt.

Har du varit inne i ett fängelse typ Tidaholms anstalten så skulle du veta att något 5-stjärnigt hotell är det inte!
Citera
2026-08-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Om vi ponerar att gärningsmannen gör 30 villainbrott under en period av 2 år, och så ponerar vi att han döms till fängelse i, låt oss säga, 3 år. Då har han ju, rent statistiskt inte kunnat utföra 45 inbrott.
Det låter väl bra!?

Jag tror inte ens han kan tänka så rationellt. Han är nog mer inne att vi behöver sociala insatser i form av stöd och utbildning.
Lite som Zåssarna och gängkrigare, sociala insatser i stället för att bura in eller ännu bättre skicka hem skiten.
Det hela kan liknas en brand där man hellre ringer och bokar en kurs för brandförebyggande arbete i stället för brandkåren.
Citera
2026-08-10, 16:04
Medlem
Citat:
Har du varit inne i ett fängelse typ Tidaholms anstalten så skulle du veta att något 5-stjärnigt hotell är det inte!

Jag har varit och tittat på Bang Kwang fängelset utanför Bangkok, det var inte ett 5 stjärnigt hotell kan jag konstatera. Har dock inte varit på Tidaholm.

Fråga; om du åkte fast med 1kg kokain och du fick välja fängelse av dessa två, skulle du välja Bang Kwang för att Tidaholm är läskigt?
Citera
2026-08-10, 16:07
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jag har varit och tittat på Bang Kwang fängelset utanför Bangkok, det var inte ett 5 stjärnigt hotell kan jag konstatera. Har dock inte varit på Tidaholm.

Fråga; om du åkte fast med 1kg kokain och du fick välja fängelse av dessa två, skulle du välja Bang Kwang för att Tidaholm är läskigt?

Nej frågan var att Tidaholm inte är ett 5 stjärnigt hotell!
Citera
2026-08-10, 16:24
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Här tror jag kriminalvården tänker lite fel, jag tror att många av deras "kunder" är återkommande, så dessa skulle inte inverka på antalet platser.

Så du menar att det inte tillkommer nya brottslingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in