Citat:
Ursprungligen postat av
ShijieMeng69
Var i sjövägsreglerna finner du stöd för dessa lögnaktoga påståenden?
Ingenstans skulle jag vilja säga.
Här måste jag få fråga dig då jag vet att du har god erfarenhet. För att hindra ett fartyg i trång farled, krävs det inte att man ligger tillräckligt off-center/styrbord för att det större fartyget skall säker kunna köra om? Regeln ställer ju ingen skyldighet att "försvinna" från farleden oavsett vad det större upphinnande fartyget gör.
Detta är ju en udda farled som egentligen bara är en öppen fjord och i princip utan några märken som markerar farled. I en bojad farled är det ju ganska enkelt att snika bojarna till styrbord och då hindrar man ju regelmässigt inte det stora fartyget (om det inte är extremt smalt). Var är "hålla väl styrbord" enligt din definition.
Jag menar inte att ifrågasätta dig, utan snarare att förstå din tolking av reglerna i detta avseende?
a) Väl styrbord
b) Inte hindra (upphinnande fartyg)
Själv lägger jag mycket vikt på regel 8 här, "god tid vidta åtgärd så att det andra fartyget får tillräckligt med fritt vatten för säker passage" - och då får man ju fundera vad som är rimiligt.
Givetvis skulle snipan ha haft god utkik och ha försökt undanmanöver vid senare tillfälle etc., men det är en separat fråga.