Citat:
Ursprungligen postat av
tomten892
hur tror du vi har tamdjur de har ju knappast skett frivilligt under de åren vi haft dem. Eller tror du hästar helt plötsligt fått för sig frivilligt att spänna för en sulky och springa runt en stor oval på snabbast möjliga tid. Eller tror du kött djur fått för sig att äta massa för att sedan gå till slakteriet. Nej jag är ingen extremist snarare trött på hyckleriet.
Menar du på allvar att vi måste misshandla hästen till att vara lydig?
Hur tycker du att det funkar när man ser en strykrädd hund som fått stryk o hela sitt liv? Är det en mysig hund?
Jag håller dock med dig om att hästarna inte fått välja sina liv. Jag skrev ett tidigare inlägg om att vi bjuder hästarna på skadlighet när vi tvingar dem att springa eller hoppa på det sättet vi anser oss bestämma. Jag är emot allt sånt onaturligt trams!
Men att ge ett djur vänlighet, tillit och kärlek, mat, vatten och omsorg, det kan tämja de vildaste, om man har tålamodet.
Att misshandla ett djur till lydnad är inte ett framgångsrikt recept. Ja, du kan piska en häst till att springa fort men du får även en nervös, labil, lynnig och opålitlig häst som definitivt inte är din vän.