2026-08-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Jag hade tänkt skriva något snällt för att jag sårat dina känslor men så kom allt ovanstående.
Håll dig till att du varken kan något om hästar eller förstår dig på psykologi och ställ öppna frågor istället för ledande.

Du tillför så enormt mycket till den här diskussionen 🥱

Du kanske ska börja lägga märke till ett mönster hos dig själv i framtida trådar - när du får en motfråga du inte kan svara på går du till angrepp.

Bara en heads up. Man behöver inte vara en lika inskränkt människa som du, förändring kan ske om man bara vill hehe
Citera
2026-08-09, 14:47
Medlem
swedenistanis avatar
Såg videon nu.
Jag undrar varför alla (nästan alla) tar illa upp när han utfärdar knytnäve mot hästen.

Har varit med om en hundägare som utförde 2-3 knytnäveslag mot hundens huvud för att få tyst på hund-rackaren.
Hundägaren var till och med etnisk svensk (för att avfärda all rasism) och jag tyckte inte alls om människan ty han varit paranoid, koll över allt säkerligen också mentalsjuk.
Citera
2026-08-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Word..!!
Är man inte van med stora djur är det svårt att se vad som kan föranleda till något sådant här.
Jag har kollat på filmerna i fel ordning. Efter att ha sorterat med hjälp av sekundvisaren på videon ser händelseförloppet ut såhär:

00.48 skötare hos häst, huvud mot hörnet vänster bak på bil
00.49 häst vrider huvud mot skötare
00.50 skötare vänder sig bort, hästen följer med huvudet
00.51 skötare duckat under bandet, häst sänker huvud, nafsar?
00.52 skötare kommer ut på andra sidan bandet, hästen tar ett steg med bakdelen för att följa efter, tränaren sträcker fram handen mot hästens huvud, den nafsar i fingrarna
00.53 tränaren rycker handen åt sig, laddar och slår med andra handen
00.54 hästen kastar bak huvudet och ställer sig åter igen i hörnet med huvudet,
mot vänster bak i transporten
00.55 tränaren sträcker långsamt fram vänsterhanden mot hästen igen
00.56 tränaren får tag i grimskaftet som redan sitter på hästen
00.57 hästen vrider undan huvudet, undviker
00.58 tränaren tar ett grepp närmre hakan på hästen och samlar grimskaftet i andra handen
00.59 hästen rycker till med huvudet och tar ett steg i sidledes med bakdelen
01.00 häst vrider huvud mot utgången
01.01 tränaren försöker koppla loss grimskaft. Häst nafsar.
01.02 tränaren rycker undan handen och slår med grimskaftsänden han håller i andra handen
01.03 häst vrider in huvudet mot vänster bak hörnet igen
01.04 tränaren sträcker långsamt in handen mot hästens huvud
01.05 kopplar loss grimskaftet
01.06 backar ett steg, hästen vrider huvudet mot honom
01.07 tränaren slår till hästen med grimskaftet
01.08 tränaren backar ut från rampen
01.09 tränaren och skötare tar rampen
01.10 fäller upp
01.11 stänger fästena
01.12 hästen sträcker ut huvudet mot skötare
01.13 hästen tittar på skötare, skötare tar tag i sidodörren och sträcker upp handen mot hästen
01.14 hon håller upp handen som ett stopptecken till hästen och går emot den med luckan och pekar på den, tillrättavisar?
01.15 hon Viftar med öppen hand mot hästen för att få den att backa in med huvudet
01.16 hästen vrider in huvudet
01.17 tränaren smäller igen sin lucka hårt, som för att träffa hästen i ansiktet
01.18 skötaren stänger sin lucka

HÄR FATTAS 35 SEKUNDER,NÄR DOM STÄNGDE HADE TRÄNAREN GRIMMAN I HANDEN OCH NÄR DOM KOMMER TILLBAKA HAR SKÖTAREN GRIMMAN I HANDEN

01.53 skötaten kliver ur bilen
01.54 går fram till luckorna, tränaren kommer runt hörnet
01.55 tar tag i luckorna
01.56 tränaren står i mitten
01.57 och tar tag i båda luckorna
01.58 han sliter upp dom
01.59 och står i mitten framför
02.00 hästen som fortfarande står vänder bakåt
02.01 hästen vrider huvudet ut ur transporten
02.02 skötaren håller upp händerna mot den och får den att vrida undan huvudet
02.03 tränaren lossar rampen
02.04 hästen vrider ut huvudet och vräker sig framåt
02.05 skötaren kastas bakåt ett steg och höjer handen med grimskaftet i och slår, hästen kastar bak huvudet
02.06 hästen kastar sig mot öppningen till höger om människorna och människorna kastar sig upp på rampen för att ställa sig i vägen för hästen
02.07 skötaren slår mot ansiktet på hästen med grimskaftet
02.08 hästen kastar sig bakåt och tränaren kastar sig in under bandet
02.09 skötaren ställer sig i öppningen och gör sig stor med armarna uppåt utåt för att täcka passagen medan tränaren tagit sig innanför bandet hos hästen som då nafsar honom i ryggen/nacken
02.10 tränaren laddar och slår med knuten näve
02.11 hästen kastar sig återigen åt andra hållet där den var påväg ut första gången, skötaren slår den i ansiktet med grimskaftet
02.12 hästen viker in huvudet mot passagerarsätet och tränaren slår ett knytnävsslag till på halsen
02.13 ett slag till
02.14 Hästen lägger nu all sin tyngd mot tränaren som trycker med händerna mot halsen/bogen för att hålla kvar hästen i boxen
02.15 han trycks ut mot bandet som sviktar av hästens vikt, han och skötaren står på rampen och håller fysiskt tillbaka hästen
02.16 hästen avbryter och backar in i transporten med huvudet mot förarstolen
02.17 tränaren går in i transporten igen och går förmanande fram mot hästen som att kroppshållningen signalerar "nu räcker det!"
02.18 efter detta sträcker han sig
02.19 in mot höger bak hörn
02.20 plockar upp något från golvet
02.21 hänger upp det
02.22 slut

Så att detta skulle handlat om att dom stannade och pryglade hästen av ren och skär sadism kan nog folk bara fetglömma.

Tack för ditt genomarbetade inlägg. Hoppas några fler förstår att både tränaren och skötaren inte agerar utifrån att de är djursadister. De försöker avvärja en potentiell farlig situation. Visserligen kan de själva initialt ha orsakat den genom bristfälligt beteende vid lastningen. Låt nu STC genomföra sin granskning där VH fått komma till tals och berätta sin historia. När STC gjort sin bedömning är det dags för oss övriga att ha synpunkter på om tränaren och skötaren är hästsadister eller inte. Att det ser illa ut i videon kan nog alla dock vara överens om.
Citera
2026-08-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Tack för ditt genomarbetade inlägg. Hoppas några fler förstår att både tränaren och skötaren inte agerar utifrån att de är djursadister. De försöker avvärja en potentiell farlig situation. Visserligen kan de själva initialt ha orsakat den genom bristfälligt beteende vid lastningen. Låt nu STC genomföra sin granskning där VH fått komma till tals och berätta sin historia. När STC gjort sin bedömning är det dags för oss övriga att ha synpunkter på om tränaren och skötaren är hästsadister eller inte. Att det ser illa ut i videon kan nog alla dock vara överens om.

Ja det här verkar handla om en häst som inte är trygg med människorna eller situationen och en man med bristfällig empati som bestraffar när hästen uppvisar 'beteendeproblem'.

Tidspress, pengar och empatilösa män är ingen vidare bra kombination med djur.

Hoppas detta inte stannar vid att folk tror detta är en engångsföreteelse av en sinnessjuk man, utan detta är en inblick i verkligheten bakom dom vanligtvis stängda stalldörrarna där hästar inte förbereds ordentligt eller får chans att bygga tillit till sina människor innan dom ska kastas ut på tävlingsbanorna.
Citera
2026-08-09, 18:22
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321

Avvärja en "farligt situation"? För vem? VH? Hade hästen siktat in sig på mannens halspulsåder, var det en kamp på liv och död för VH och skötare som bara kunde avvärjas med upprepade boxningar? Eller menar du att det var en farligt situation för hästen? I så fall förstår jag dig. En stressad häst som möts med knytnävsvåld är absolut i fara.
Citera
2026-08-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Precis så kan man skriva då man inte har en susning om vad man skriver, utan bara hittar på lite hipp som happ för att verka relevant.
Varför skrev du då att ”då det kan finnas bakomliggande förklaringar” när du nu skriver att ”jag har ingen aning” - alltså så svamlar du bara.
Patetiskt och höjden av rent barnsligt.
Du är verkligen ointelligent. Jag har inte en aning, men det kan finnas bakomliggande anledningar. Men jag pratar inte om just det specifika fallet du pratar om. Gör alla en tjänst, sluta lägg dig i sånt du inte förstår eller poppa popcorn åt resten i tråden. Du kan hamna på prispallen i flashbacks årliga omröstningar om mest korkade inlägg.
Citera
2026-08-09, 20:54
Medlem
Citat:
Så man måste misshandla en häst för att den ska förstå att vara tam?

Herregud….

hur tror du vi har tamdjur de har ju knappast skett frivilligt under de åren vi haft dem. Eller tror du hästar helt plötsligt fått för sig frivilligt att spänna för en sulky och springa runt en stor oval på snabbast möjliga tid. Eller tror du kött djur fått för sig att äta massa för att sedan gå till slakteriet. Nej jag är ingen extremist snarare trött på hyckleriet.
Citera
2026-08-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Bra analys av en potentiellt farlig situation.

Hästen har kommit lös, försöker vända sig och skulle kunnat tagit sig ut - med risk för skador både på sig själv, skötarna och oskyldiga. (Jmfr Djurgården)

Borde absolut ha transporterats med mellanvägg, justerad till för individen lämplig bredd. Videon visar också hur otillräckligt det är med band som stänge. Där krävs stadiga innerdörrar.

https://x.com/farstamcs/status/2085044451597017389?s=20

Det inledande viftandet med grimma eller grimskaft syftar till att hindra hästen från att vända sig i transporten.
Att i detta läget gå in i transporten med lös häst utom kontroll är förenat med stora risker, och jag har förståelse för att någon går in tungt och försöker ta befälet. Slagen man ser i den lilla filmsnutten är knappast med knytnäve - och är det verkligen med knytnäve så är det fel och ineffektivt. Det brukar funka bättre att klatscha med handflatan på halsen för att komma ur en eskalerade spiral och få hästen att lyssna.

Jag kan ärligt säga att jag hade kunnat gå in och göra samma sak som personerna i filmsnutten för att avstyra en större olycka/skada i någon annans transport.

Felen som begåtts ligger mycket tidigare än klippet vi ser - valen av transport/utrustning/uppbindning ledde fram till en situation som var farlig för både häst och människa.

Varsågoda och hata på nu.
Jag hade aldrig försatt mig själv och djuret jag ansvarade för under transport i den situationen man ser i filmen - men skulle jag försöka reda ut någon annans skit så skulle jag högst troligt bli tvungen att agera på ett liknande vis.

Om djuret körde och kom in och slog dig så hade du haft samma inställning ?
Citera
2026-08-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multitudes
Om djuret körde och kom in och slog dig så hade du haft samma inställning ?

Sannerligen inte tydligt vad du egentligen menar, men klart är att en häst är ett bytesdjur, ett flockdjur och ett flyktdjur.
Hästen är impuls- och instinktstyrd och saknar förmågan att tänka i flera led.

En lös häst i en transport riskerar att skada sig själv, fordonet, alla som går in och försöker rädda situationen samt är en fara för andra oskyldiga om den kommer lös.

Det stora felet i denna historien är slarvet och aningslösheten som föregick det vi ser på filmen. Sättet hästen transporterades på, avsaknad av mittläm och den usla förstängningen utåt.

Ett stort fel i hanteringen av den uppkomna/skapade situationen är att man direkt öppnar den nedre luckan/rampen - när man bara har ett band innanför som stänger.
Det hade varit möjligt att bara öppna en av överluckorna för att värdera läget och försöka nå kontakt med hästen.

Ett av alla fel som begås i filmen och i allmän hästhantering är att man inte låter tiden spela sin roll.

Jag hade själv inte satt mig i situationen dessa två befinner sig i - men jag har verkligen kört häst som arbetat sig upp till panik, dragit sönder sin grimma och varit på väg att slå sönder sig själv och transporten.
Ensam. Mitt i natten. Ute på motorvägen.
Det är ingen avundsvärd situation, kan jag berätta.

Jag har även hoppat in och hjälpt andra trafikanter där hästen hoppat bommen och blivit hängande under färd. Dessa visste inte att dom hade en (av få) transporter med panikutlösning på bommen utifrån, även när den är belastad med flera hundra kilo.
Aldrig! att jag hade gått in där utan att kunna sedera hästen.

I mina ögon ligger det stora felet i hur situationen tilläts uppkomna.
Att gå in i ett stängt utrymme och puckla på en häst - utan hjälm dessutom, är förenat med stora risker. Jag hade inte gjort på samma vis om det gått att undvika, men det går inte att blunda för att agerandet var effektivt ur ett rent skademinimerande perspektiv:

Tränaren fick styrt upp situationen, hästen ådrog sig inga ytterligare skador, hästen kom inte lös och skadade andra och färden kunde senare fortsätta.

Synnerligen osnyggt gjort, och det ser förjävligt ut på en gryning övervakningskamera - men hur det än är eller inte är så är det människans ansvar att hästen som är i ens vård inte skadar sig eller andra. Den här historian hade kunnat sluta mycket, mycket värre än den gjorde.
Senast redigerad av boboboxbox 2026-08-09 kl. 22:49.
Citera
2026-08-10, 01:28
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Intressant inlägg.
På vilket vis vet du detta eller är du själv bevandrad och inkluderad i travsporten?
Jag misstänker att du har rätt..

Tror du att tystnadskulturen är etablerad, just för att det är så vanligt med misskötsel av hästarna och utnyttjande av hästskötare?
Så länge ingen säger något så är fenomenet okej, för om folk börjar snacka, så är det dels en skam i sig för mam vet att man inte är bättre själv (som du nämner) och dels en risk att det kan bli början på slutet i travsporten där många, trots allt, tar ut sitt levebröd?

Jag har aldrig jobbat med travhästar.
Men jag har ägt, spelat och rört mig i kretsarna.

Tystnadskulturen finns för att det är tillräckligt många sjuka jävlar i spel.
Allt från att nå sina mål/tjäna sina pengar till att knulla med alla stalltjejer, varandras tjejer, osv osv.

Stalltjejerna i sin tur ser upp till tränare och kuskar och går gärna sängkammarvägen av olika anledningar.
Antingen för att få bättre passhästar, få umgås med "höjdarna" eller få förmåner av olika slag.

Många tränare och kuskar är inom branschen välkända som riktiga grisar.
Antingen för hur dom behandlar hästarna eller för hur dom behandlar stalltjejerna/sin personal.

Det finns idag aktiva höjdare som är välkända för att ha använt grisfösare, hotat personal för att inte avslöja deras otrohet, bruka kokain (massvis av kuskar) osv osv.

Jag vet att många av dom sitter här och läser.
Jag vet att vissa av dom också vet vem jag är.
Jag kunde inte ha brytt mig mindre.

Det finns bara en sak som är helig för dessa herrar och det är framgång.
Det är det enda som är viktigt.
Att nå framgång.
Sen kan man sälja ut allt från familj, vänner & personal.
Man ser bara värde i bra hästar och att nå pallplatser.

Det var ju faktiskt några modiga hästskötare som anmälde 2 olika proffstränare i Mellansverige för inte överdrivet längesen.

Den enda för sexuella trakasserier (välkänt hur han hållit på i alla år)

Den andre för misshandel & djurplågeri (välkänt hur han hållit på i alla år)
Han har gett sig på och misshandlar både djur & kvinnor mer än vad det finns fingrar på händerna.
Har själv spottat honom i ansiktet på stallbacken.

Såvitt jag vet tränar de båda häst idag och den förstnämnda blev aldrig fälld medan den stackars tjejen blev utfryst och häcklad.

Sen har vi minst två tränare som idag är under utredning.

Tror någon att det är en slump?
Nej, det är ingen slump.

Travet är sjukt och ingen skulle bli gladare än mig om det blev en rejäl jävla granskning.

Fråga vilken gammal hästskötare du vill som inte längre är aktiv så kommer du få såna sjuka saker berättade för dig att du inte kommer tro dina öron.
Citera
2026-08-10, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Jag har aldrig jobbat med travhästar.
Men jag har ägt, spelat och rört mig i kretsarna.

Tystnadskulturen finns för att det är tillräckligt många sjuka jävlar i spel.
Allt från att nå sina mål/tjäna sina pengar till att knulla med alla stalltjejer, varandras tjejer, osv osv.

Stalltjejerna i sin tur ser upp till tränare och kuskar och går gärna sängkammarvägen av olika anledningar.
Antingen för att få bättre passhästar, få umgås med "höjdarna" eller få förmåner av olika slag.

Många tränare och kuskar är inom branschen välkända som riktiga grisar.
Antingen för hur dom behandlar hästarna eller för hur dom behandlar stalltjejerna/sin personal.

Det finns idag aktiva höjdare som är välkända för att ha använt grisfösare, hotat personal för att inte avslöja deras otrohet, bruka kokain (massvis av kuskar) osv osv.

Jag vet att många av dom sitter här och läser.
Jag vet att vissa av dom också vet vem jag är.
Jag kunde inte ha brytt mig mindre.

Det finns bara en sak som är helig för dessa herrar och det är framgång.
Det är det enda som är viktigt.
Att nå framgång.
Sen kan man sälja ut allt från familj, vänner & personal.
Man ser bara värde i bra hästar och att nå pallplatser.

Det var ju faktiskt några modiga hästskötare som anmälde 2 olika proffstränare i Mellansverige för inte överdrivet längesen.

Den enda för sexuella trakasserier (välkänt hur han hållit på i alla år)

Den andre för misshandel & djurplågeri (välkänt hur han hållit på i alla år)
Han har gett sig på och misshandlar både djur & kvinnor mer än vad det finns fingrar på händerna.
Har själv spottat honom i ansiktet på stallbacken.

Såvitt jag vet tränar de båda häst idag och den förstnämnda blev aldrig fälld medan den stackars tjejen blev utfryst och häcklad.

Sen har vi minst två tränare som idag är under utredning.

Tror någon att det är en slump?
Nej, det är ingen slump.

Travet är sjukt och ingen skulle bli gladare än mig om det blev en rejäl jävla granskning.

Fråga vilken gammal hästskötare du vill som inte längre är aktiv så kommer du få såna sjuka saker berättade för dig att du inte kommer tro dina öron.
Exakt tyvärr är det så här inom sporten och även inom ridsporten.
Citera
2026-08-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Sannerligen inte tydligt vad du egentligen menar, men klart är att en häst är ett bytesdjur, ett flockdjur och ett flyktdjur.
Hästen är impuls- och instinktstyrd och saknar förmågan att tänka i flera led.

En lös häst i en transport riskerar att skada sig själv, fordonet, alla som går in och försöker rädda situationen samt är en fara för andra oskyldiga om den kommer lös.

Det stora felet i denna historien är slarvet och aningslösheten som föregick det vi ser på filmen. Sättet hästen transporterades på, avsaknad av mittläm och den usla förstängningen utåt.

Ett stort fel i hanteringen av den uppkomna/skapade situationen är att man direkt öppnar den nedre luckan/rampen - när man bara har ett band innanför som stänger.
Det hade varit möjligt att bara öppna en av överluckorna för att värdera läget och försöka nå kontakt med hästen.

Ett av alla fel som begås i filmen och i allmän hästhantering är att man inte låter tiden spela sin roll.

Jag hade själv inte satt mig i situationen dessa två befinner sig i - men jag har verkligen kört häst som arbetat sig upp till panik, dragit sönder sin grimma och varit på väg att slå sönder sig själv och transporten.
Ensam. Mitt i natten. Ute på motorvägen.
Det är ingen avundsvärd situation, kan jag berätta.

Jag har även hoppat in och hjälpt andra trafikanter där hästen hoppat bommen och blivit hängande under färd. Dessa visste inte att dom hade en (av få) transporter med panikutlösning på bommen utifrån, även när den är belastad med flera hundra kilo.
Aldrig! att jag hade gått in där utan att kunna sedera hästen.

I mina ögon ligger det stora felet i hur situationen tilläts uppkomna.
Att gå in i ett stängt utrymme och puckla på en häst - utan hjälm dessutom, är förenat med stora risker. Jag hade inte gjort på samma vis om det gått att undvika, men det går inte att blunda för att agerandet var effektivt ur ett rent skademinimerande perspektiv:

Tränaren fick styrt upp situationen, hästen ådrog sig inga ytterligare skador, hästen kom inte lös och skadade andra och färden kunde senare fortsätta.

Synnerligen osnyggt gjort, och det ser förjävligt ut på en gryning övervakningskamera - men hur det än är eller inte är så är det människans ansvar att hästen som är i ens vård inte skadar sig eller andra. Den här historian hade kunnat sluta mycket, mycket värre än den gjorde.

Nej du fattar inte vad jag menar eftersom du inte fattat att du också är ett djur. En dag blir du gammal och hamnar på nåt äldreboende och jag tror du redan kan boka och klicka i en box om det är ok att bli slagen i ansiktet av personalen om du riskerar trafiksäkerheten. YES.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in