Citat:
Ursprungligen postat av
LuiLui
Intressant inlägg.
På vilket vis vet du detta eller är du själv bevandrad och inkluderad i travsporten?
Jag misstänker att du har rätt..
Tror du att tystnadskulturen är etablerad, just för att det är så vanligt med misskötsel av hästarna och utnyttjande av hästskötare?
Så länge ingen säger något så är fenomenet okej, för om folk börjar snacka, så är det dels en skam i sig för mam vet att man inte är bättre själv (som du nämner) och dels en risk att det kan bli början på slutet i travsporten där många, trots allt, tar ut sitt levebröd?
Jag har aldrig jobbat med travhästar.
Men jag har ägt, spelat och rört mig i kretsarna.
Tystnadskulturen finns för att det är tillräckligt många sjuka jävlar i spel.
Allt från att nå sina mål/tjäna sina pengar till att knulla med alla stalltjejer, varandras tjejer, osv osv.
Stalltjejerna i sin tur ser upp till tränare och kuskar och går gärna sängkammarvägen av olika anledningar.
Antingen för att få bättre passhästar, få umgås med "höjdarna" eller få förmåner av olika slag.
Många tränare och kuskar är inom branschen välkända som riktiga grisar.
Antingen för hur dom behandlar hästarna eller för hur dom behandlar stalltjejerna/sin personal.
Det finns idag aktiva höjdare som är välkända för att ha använt grisfösare, hotat personal för att inte avslöja deras otrohet, bruka kokain (massvis av kuskar) osv osv.
Jag vet att många av dom sitter här och läser.
Jag vet att vissa av dom också vet vem jag är.
Jag kunde inte ha brytt mig mindre.
Det finns bara en sak som är helig för dessa herrar och det är framgång.
Det är det enda som är viktigt.
Att nå framgång.
Sen kan man sälja ut allt från familj, vänner & personal.
Man ser bara värde i bra hästar och att nå pallplatser.
Det var ju faktiskt några modiga hästskötare som anmälde 2 olika proffstränare i Mellansverige för inte överdrivet längesen.
Den enda för sexuella trakasserier (välkänt hur han hållit på i alla år)
Den andre för misshandel & djurplågeri (välkänt hur han hållit på i alla år)
Han har gett sig på och misshandlar både djur & kvinnor mer än vad det finns fingrar på händerna.
Har själv spottat honom i ansiktet på stallbacken.
Såvitt jag vet tränar de båda häst idag och den förstnämnda blev aldrig fälld medan den stackars tjejen blev utfryst och häcklad.
Sen har vi minst två tränare som idag är under utredning.
Tror någon att det är en slump?
Nej, det är ingen slump.
Travet är sjukt och ingen skulle bli gladare än mig om det blev en rejäl jävla granskning.
Fråga vilken gammal hästskötare du vill som inte längre är aktiv så kommer du få såna sjuka saker berättade för dig att du inte kommer tro dina öron.