2026-08-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tycker du att det var rätt att jaga storbolag utomlands?

Det enda vettiga hade naturligtvis varit att konfiskera företagen från ägare som vill utnyttja den svenska arbetskraften utan att göra rätt för sig.
Citera
2026-08-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Var och en efter sin förmåga. Den som tjänar mindre ska skatta mindre, naturligtvis.

De gör ju redan det?! Skatten i Sverige är progressiv. Men varför vill du att andra ska betala högre andel än andra? När de redan har betalat mer?
Citera
2026-08-10, 12:47
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Beskatta dem. De kommer ju inte ens märka det.
Citera
2026-08-10, 12:50
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbugg42
Jodå, fungerade att göra det i sovjet och de länder de valde att vålta. Utfallet blir total missär för alla utom dom som sitter i makt men men

Jag är inne på att man kanske kan reglera lånemarknaden. Rika konsumerar flr pengar som är backade av aktier som säkerhet.
Citera
2026-08-10, 12:51
Medlem
cacas avatar
Citat:
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Populistiskt förslag som låter bra i öronen att de rika ska få betala. Men skattemässigt betala skatt igen på redan skattade pengar? Innan förslaget klubbat kommer de med pengar se till att kronorna inte längre finns kvar på kontot utan försvunnit utomlands vilket ganska enkelt idag och inte olagligt när det rör sig om ens egna pengar.

Sen hur många kronor skulle det egentligen ge om man ger sig på miljarderna egentligen? Ja svårt se i spåkulan då pengar kommer försvinna, man tar bara ut lön precis under vad nu gräns blir osv.

Ta detta i beaktande även, vad händer med bensinpris efter valet? Något alla miljoner som har bil bidrar med när de tankar kanske 140 liter i månaden, en kr upp här ger betydligt mer i statskassan än vad man kommer kunna krama ur landets miljardärer.

Så valfläsk som du bör vara källkritisk till, du måste se helheten och inte bara tycka att nu jävlar ska de rika få betala mer. Vad förlorar du själv och de utanför de drygt 600 personer som faktist inte är miljardärer. Dvs ca 11 000 000 mot 600 personer?
Citera
2026-08-10, 12:51
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Kan du förklara vad du menar? Inte tvångslikvidera aktier = tvinga andra att sälja av ifall de inte skulle kunna betala av den eventuella skatten eller?

Det rikaste av det rika har I strikt mening inga pengar. De äger oftast aktier, reda bolag och liknande värdepapper som blir vinst eller förlust endast om de säljs.
Citera
2026-08-10, 13:01
Medlem
KongKeyDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
De gör ju redan det?! Skatten i Sverige är progressiv. Men varför vill du att andra ska betala högre andel än andra? När de redan har betalat mer?

Exakt. Inte många som har koll på våra skattesatser.

Tex jag betalar ca 33% av allt jag tjänar i skatt medans min fru bara betalar ca 22%. Hur rättvist är det?

Vi som har högre inkomster drabbas redan av denna orättvisa. Och inte får vi några bidrag heller för vi tjänar för mycket. Varför ska jag betala mer till statskassan?
Citera
2026-08-10, 13:09
Medlem
X3treams avatar
De fattiga måste lära sig att tjäna mer och inte vara så lata hela tiden, dags att börja jobba lite mer så ni också blir höginkomsttagare.
Citera
2026-08-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är inte dina tankar, det kommer direkt från Sd!

Helt rätt oavsett vems ursprungliga tankar.
Citera
2026-08-10, 13:12
Medlem
Logique88s avatar
Citat:

Pengar är inget nollsummespel där man garanterat tagit någon annan persons pengar ifall man lyckats ackumulera en större förmögenhet. Tvärtom har välbärgade bidragit mer till samhället i form av agera arbetsgivare och stor 'kontributör' av skattemedel.

Hela din frågeställning är skev då ingångsvärdena inte stämmer överens med verkligheten.
Citera
2026-08-10, 13:14
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KongKeyDon
Exakt. Inte många som har koll på våra skattesatser.

Tex jag betalar ca 33% av allt jag tjänar i skatt medans min fru bara betalar ca 22%. Hur rättvist är det?

Vi som har högre inkomster drabbas redan av denna orättvisa. Och inte får vi några bidrag heller för vi tjänar för mycket. Varför ska jag betala mer till statskassan?
För att varenda krona du tjänar över en viss gräns (i deras tankevurpor) är en stöld från arbetslösa människor. Du ska känna skam och därmed vilja ge upp mer av dina pengar. Det är ett patetiskt tänk för att vara krass.
Citera
2026-08-10, 13:28
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det rikaste av det rika har I strikt mening inga pengar. De äger oftast aktier, reda bolag och liknande värdepapper som blir vinst eller förlust endast om de säljs.
De rikaste belånar med sina aktier som säkerhet för att få ut mer kapital
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in