Citat:
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.
Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.
Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.
Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.
Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.
Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Ja de är ju beskattade? Eller menar du att de finns en diskussion om att göra miljardärer skattebefriade?
Edit: såg nu att du pratade om att införa en "miljardärsskatt". Du menar alltså att HELST skulle spelfältet plattas ut så mycket som möjligt så att det inte var så stora skillnader alls i hela befolkningens inkomster och förmögenheter? Eller rättare sagt - "förmögenheter" skulle inte längre finnas alls.
Vad skulle det här leda till tror du? Jo det skulle leda till att ingen längre skulle försöka sträva efter att tjäna de här pengarna heller (eftersom de ändå inte fick behålla dem) vilket skulle leda till att företagsklimatet rätt snabbt brakade åt helvete i det här landet. Idag har vi de som väljer att starta företag och jobba arslet av sig alla dagar i veckan jämfört med att att vara en vanlig lönearbetare och står ut med det med vetskapen att företaget KAN växa och bli så stort att de på sikt kan anställa folk som minskar den personliga arbetsbelastningen och på ännu längre sikt kanske företaget växer så pass att de sakta men säkert blir "förmögna", och det blir till ett arv i familjen som kanske säkrar barnens framtid också och så vidare.
Givetvis vet alla småföretagare att chansen till att det ska gå så bra är extremt liten, men moroten finns där. Och utan den, hur många tror du skulle starta ett företag och stå ut med allt slit och med all ekonomisk uppoffring och osäkerhet? Försvinnande få, skulle jag säga.
Senast redigerad av Kallfusion 2026-08-10 kl. 12:23.
Senast redigerad av Kallfusion 2026-08-10 kl. 12:23.