2026-08-10, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det är hurfrågan som är svår. Man kan inte tvångslikvidera aktier.

Jodå, fungerade att göra det i sovjet och de länder de valde att vålta. Utfallet blir total missär för alla utom dom som sitter i makt men men
Citera
2026-08-10, 02:09
Medlem
Kort sagt: De rikaste kan relativt enkelt flytta både sig själva och sitt kapital om de upplever förhållandena som ogynnsamma. Då finns det plötsligt inget att beskatta längre. Därför skattehöjningar så ofta drabbar medelklassen hårdast.
Citera
2026-08-10, 02:15
Medlem
Borgarbadbolls avatar
För att svara på trådens titel, så tror jag få är för att skattebefria miljardärer. Däremot finns det en gräns för hur mycket skatt du kan klämma dem på innan de drar någon annanstans i en global värld. Även om skattesatsen skulle vara exakt samma för alla (vilken den inte är) så är det redan de rikaste som också betalar mest. Vilket ger störst hål i plånboken om de flyttar.

Kolla lite på hur det går för New Yorks borgmästare Mamdani att "tax the rich".

https://thedailyeconomy.org/article/escape-from-new-york-2025-millionaire-edition/

Rika personer har också en helt annan möjlighet att skapa välstånd för andra genom högriskinvesteringar och innovation som ger arbetsmöjligheter. Denna drivkraft kan du aldrig skapa genom omfördelning av konfiskerade pengar. Sovjetprodukterna var värdelösa att försöka sälja utanför den egna marknaden.

Räkneexemplet om restaurangen som någon postat var f.ö. lysande!

Hur känner TS själv? Vill du betala mer skatt, eller är det alltid "någon annan" som ska stå för fiolerna?
Citera
2026-08-10, 02:53
Medlem
Pinoputchins avatar
Mycket vill ha mer, så är det bara.
Citera
2026-08-10, 02:59
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Kort sagt: De rikaste kan relativt enkelt flytta både sig själva och sitt kapital om de upplever förhållandena som ogynnsamma. Då finns det plötsligt inget att beskatta längre. Därför skattehöjningar så ofta drabbar medelklassen hårdast.

Inte bara det de kan även se till att sko sig på skattepengar. T.ex. Wallenberg som får skattepengar för rädda Braathens, ett privat bolag.

I regel när vänstern tjatar om att beskatta de rikaste så ska ni automatiskt översätta det i era huvuden till att de vill beskatta fattiga och medelklassen hårdare.

Det bästa är så klart att staten ska ha så lite pengar som möjligt vilket bevisas av ukrainakriget. Så fort de har pengar så ska de mörda så många människor de kan samt forsla pengar till sig själva.
Citera
2026-08-10, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom har alltid möjligheter, t ex Ikea, Tetra Pak och Nordea flyttade verksamheten utomlands, där försvann mycket skatteinkomster som löntagare får "täcka upp" samt personer flyttat t ex sportprofiler m fl.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tycker du att det var rätt att jaga storbolag utomlands?
De flyttade för att löntagarfonder infördes som skulle förstatliga alla företag på sikt. Alltså införa kommunism. Skatt i sig var inte orsaken.

Man kan ju börja med att ha en skatt på inkomst oavsett om den kommer ifrån arbete eller kapital.
Citera
2026-08-10, 04:12
Medlem
sommarlovs avatar
Redan i trådstarten gör TS de klassiska vänster-tankefelen.
Det finns inte ett fixerat antal pengar, värdet på alla våra pengar kan bli hur stort som helt.
Omfördelning gör det inte rättvisare, om värdet sjunker, exempelvis när varor inte finns att köpa.

Tjänar du mer pengar, skattar du mer, det räcker så.
Citera
2026-08-10, 04:29
Medlem
Pungsvings avatar
Politikerna använder skattepengar till att förstöra Sverige.
Citera
2026-08-10, 05:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Kapitalism är att de rikas kapital ska styra samhällets utveckling. De som är bäst på att öka sitt ägande ska styra hur framtiden ska bli. Det är borgerlig ideologi och det går mot kollaps.

I djävulens värld måste många leva på gränsen och tvingas ta dåligt betalda jobb som ingen vill ha. Många lever från dag till dag och månad till månad och har inga andra ambitioner och vi röstar på partier som inte ytterligare vill sänka vår standard.

Gören eder alltså icke bekymmer för morgondagen, ty morgondagen skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.» — Matteus 6:34

Men en dag fick jag ambitionen att bli skuldfri. Genom att sluta röka, bli mer sparsam och inte låna mer pengar förbättrades min ekonomi mycket. Genom att inte kasta bort pengar och inte ta nya lån blev det hälften så dyrt att leva.

Man ska unna sig att befria sig från slaveri.
Citera
2026-08-10, 05:17
Medlem
Vad är detta för jävla vänstersmörja?!
Självklart så borde alla betala lika procent skatt, oavsett inkomst och pengar på kontot.
Varför skulle en driftig och framgångsrik människa betala mer i skatt än en low-life människa som är lat och odriftig?!
Citera
2026-08-10, 05:19
Medlem
Gäller det rika inom underhållsbranchen också? Tidningarna skriver ju gärna när det är miljon regn över kändisar.
15-20 miljarder i bidragsfusk varje år, börja där först men de pratar aldrig vänstern om då bidragsfusk verkar inte existera för dom och dela med oss då vi är så rika i Sverige så mera i bistånd tycker vänstern.
I Sverige ökar vi skatterna hellre än se var de läcker någonstans allafall gör vänstern det i högsta grad.
Citera
2026-08-10, 05:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
De rika är ju såklart emot det och de som håller på att bli rika! Egenintresset styr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in