2026-08-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Jävlar! 2017 såldes en 2x3 m tavla av samma konstnär för 308750 brittiska pund. https://www.christies.com/en/artists/katharina-grosse

Som sagt har det inte gått någon ekonomisk nöd på TN varken utifrån månadsinkomst, husförsäljning eller från andra tillgångar. Ju mer man förstår desto konstigare är det att han drog den förra sambon till domstol och krävde en fyrarummare.
Konstigt eller så har vi att göra med en person som vill tillskansa sig tillgångar till varje pris. De flesta hade nöjt sig med några miljoner på banken efter en lägenhetsförsäljning. TN har några miljoner på banken, konst för miljoner, har lurat till sig en attraktiv hyresrätt innanför tullarna och nu var det dags att lura till sig hälften av en skärgårdsstuga.

Vet man hur han hade lyckats få tavlan? Kanske ligger en hund begraven där också…
Citera
2026-08-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Har svårt att tro att han äger ett sådant verk, specialbeställning via galleri, montering av galleriets personal, förstärkt vägg för att klara tyngden av träramen, specifik takhöjd på minst 3,5-4 meter.
kontrollerad luftfuktighet mm. Den skulle kosta ca 6 till 9 miljoner svenska kronor (ca 550 000–850 000 USD)
Så då kan vi kanske konstatera att TN även är mytoman? Han skrev i facebookinlägget: ..."Har en stor målning av Katharina 3 x 7 meter efter en utställning för cirka 30 år sedan."
Den kanske är ihoprullad?
Citera
2026-08-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Enligt mig pekar det tyvärr mycket på att han inte var en av de typerna som ”kommer bra överens med sina ex”.
Så kan det absolut vara, jag säger inte emot det för jag har ingen aning. Däremot tror jag inte man ska lägga för stor tyngd på boendetvisten innan man har alla fakta. Det kan som sagt finnas anledningar till att han gjorde som han gjorde, giltiga eller inte.
Citera
2026-08-10, 12:16
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Så då kan vi kanske konstatera att TN även är mytoman? Han skrev i facebookinlägget: ..."Har en stor målning av Katharina 3 x 7 meter efter en utställning för cirka 30 år sedan."
Den kanske är ihoprullad?
God tanke att den kan vara ihoprullad.
Citera
2026-08-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Uppvuxen i Lidköping. Tre äldre systrar födda 1958, 1962 och 1964. TN är född 1969, så lite av ett sladdbarn.

Föräldrarna skiljer sig 1982 när TN är 13 år. Han flyttar senare till Jönköping med sin mamma. Ingen av föräldrarna är i livet idag.

Källa: Uppgifter från myndigheter
Vilken grundskola i Jkp o var bodde de?
Citera
2026-08-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Han skrev: ..."Har en stor målning av Katharina 3 x 7 meter efter en utställning för cirka 30 år sedan."
Ja, han borde ha en ansenlig mängd konst hemma.

Den här lägenhetsaffären är absurd redan från början, men med tanke på försäljningen av radhuset, bra lön och nu även ett stort kapitalvärde i form av konst, så ter sig lägenhetsaffären ännu märkligare i detta ljus. Att gå vinnande ut till varje pris?
Behovet att vinna kan mycket väl vara en del av hans personlighet, ja. Men knappast tillräckligt i sig för att leda fram till det här mordet. Det finns säkert ett antal tidigare erfarenheter i livet som samverkat till detta. Liksom alkohol och/eller annan drog.

När det gäller lägenhetsaffären är det ju dessvärre inte jättesällan bodelningar vid arv eller skilsmässa leder till infekterade konflikter där bägge parter anser sig ha rätt. Juridiskt sett hade han nog det i det här fallet och det var nog därför den affären slutade som den gjorde. Jag skulle inte dra för stora växlar på den. Synd om kvinnan, ja, men det är synd om den som satsat på fel aktie också.

Mer intressant tycker jag att det är att det förhållandet blev så kort trots att bägge parter gjort stora ”investeringar” i förhållandet. Det kan ju möjligen tyda på att allt inte stod rätt till.
Citera
2026-08-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Konstigt eller så har vi att göra med en person som vill tillskansa sig tillgångar till varje pris. De flesta hade nöjt sig med några miljoner på banken efter en lägenhetsförsäljning. TN har några miljoner på banken, konst för miljoner, har lurat till sig en attraktiv hyresrätt innanför tullarna och nu var det dags att lura till sig hälften av en skärgårdsstuga.

Vet man hur han hade lyckats få tavlan? Kanske ligger en hund begraven där också…

Samlare?
Citera
2026-08-10, 12:25
Medlem
Master63s avatar
Citat:
God tanke att den kan vara ihoprullad.
Luskade lite till och det har inte sålts en Katarina Gross i Sverige 1996 (30 år sedan), dock hade hon sin första separata utställning i Tyskland 1996.
Citera
2026-08-10, 12:28
Medlem
Nu är det iof hemskt att spekulera i ett dåd innan klarhet har bragts, för det fyller väl ingen annan funktion än att tillfredsställa morbid nyfikenhet. Men TN verkar vara ett sorgligt mediokert litet kräk. En medelmåtta till man som berikar sig på andra och tagit sig friheten över en annan människas liv. Att han sedan inte har stake nog att ta ansvar utan flyr med svansen mellan benen och till och med försöker simma ifrån polisen, är närmast parodiskt om det inte hade varit för den tragiska kontexten. En omanlig man som jag hoppas kommer behandlas därefter under återståden av sitt liv på anstalt.
Citera
2026-08-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capire
ÅÅ stabil, lugn och en jordnära stenbock som är storasyster lär sig säkert ta ansvar tidigt.
TN stenbocken som är minstingen som har tre äldre systrar i behov av att hävda sig gentemot kvinnor eller blev han en mjuk, neurotisk och ängslig man?

Jag funderar på hur deras ställning är i syskonskaran och betänkligheter kring samspel med andra människor.

Vill påpeka att jag inte tycker det är intressant att läsa om misandri. Det kan få debatteras i andra trådar, helt ointressant här.
ÅÅ var född 2 december, således skytt, ej stenbock.
Citera
2026-08-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Nu är det iof hemskt att spekulera i ett dåd innan klarhet har bragts, för det fyller väl ingen annan funktion än att tillfredsställa morbid nyfikenhet. Men TN verkar vara ett sorgligt mediokert litet kräk. En medelmåtta till man som berikar sig på andra och tagit sig friheten över en annan människas liv. Att han sedan inte har stake nog att ta ansvar utan flyr med svansen mellan benen och till och med försöker simma ifrån polisen, är närmast parodiskt om det inte hade varit för den tragiska kontexten. En omanlig man som jag hoppas kommer behandlas därefter under återståden av sitt liv på anstalt.
Att han flyr får nog inte anses särskilt konstigt, jag tror inte man handlar så genomtänkt och logiskt efter en så dramatisk händelse.

Dessvärre behandlas kvinnomördare ganska väl på fängelserna. Personalen har i uppdrag att både skydda dom samt behandla dom med en respekt som dom inte förtjänar.
Citera
2026-08-10, 12:57
Medlem
Citat:
Luskade lite till och det har inte sålts en Katarina Gross i Sverige 1996 (30 år sedan), dock hade hon sin första separata utställning i Tyskland 1996.
Ja märkligt, läste att Magasin 3 hade sin första utställning med henne år 2004. Han skrev FB-inlägget år 2025 i samband med hennes miljonprojekt Blink i Göteborg.
Han skrev att han har en målning av henne, inte att han har köpt. Det kan ju vara en betalning för att han har gjort jobb åt henne?

Målningen kan ju säljas för att betala skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in