2026-08-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skissen låg upplagd på myndighetens hemsida men nu hittar jag bara PM om häktningen.
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

På skissen ligger lastfartyget just SV om djupmarkeringen ’25’ öster om Katten, vilket är närmare farledens markering än de 150 m du nämner.

Jag antar att positionsmarkeringen på skissen är baserad på vrakets position. Det är alltså 25 m djupt på platsen så snipan bör ha sjunkit ganska nära (+/-10 m?) från kollisionspunkten. AIS-data kan förstås också ha använts, men kan knappast vara noggrannare än vrakets position.
Skissen finns även publicerad i diverse artiklar i Aftonbladet.
Citera
2026-08-10, 08:36
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skissen låg upplagd på myndighetens hemsida men nu hittar jag bara PM om häktningen.
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

På skissen ligger lastfartyget just SV om djupmarkeringen ’25’ öster om Katten, vilket är närmare farledens markering än de 150 m du nämner.

Jag antar att positionsmarkeringen på skissen är baserad på vrakets position. Det är alltså 25 m djupt på platsen så snipan bör ha sjunkit ganska nära (+/-10 m?) från kollisionspunkten. AIS-data kan förstås också ha använts, men kan knappast vara noggrannare än vrakets position.
Stort tack för info !
Citera
2026-08-10, 08:39
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Känner du dem personligen, eller gissar du, för att de har stuga i trakten.
Även om de inte är huvudansvariga så vittnar ju deras öde inte om nån större sjövana.
Typ jag kan det här så jag åker här. Kommer det nån så flyttar i alla fall inte jag på mig.
Nej tvärtom en total omdömeslöshet och tyvärr drabbade det ju hans familj. Min tanke är att framförande av fritidsbåt som i detta fall är vanligt. Bara ren tur att olyckor inte sker oftare
Citera
2026-08-10, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Snipan har givetvis ett ansvar men fartyget var upphinnande... Regelbrott?

Lär dig sjövägsreglerna. Eller käs iaf igenom dem innan du uttalar dig
Citera
2026-08-10, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Kolla skippo.se för sjökort. Borde väl en scuba-hero känna till

Det är dock extremt magstarkt att tro att ett stort skepp ska ge sig ut i mötande del av en farled. Det gör dom i så fall enbart för att rädda liv, om det är uppenbart att det inte riskerar ta ännu fler liv. Men innan dess tutar dom rejält, om dom sett token som ligger mitt i deras väg.
Sådana saker föreslår bara troll som inte kan något om fartyg och sjöfart.

I detta fall hade det räddat liv. Det finns dessutom gott om plats på platsen och de visste att det inte var något annat fartyg som de riskerade möta. Hade fartyget bara sett snipan hade de relativt enkelt kunna undvika olyckan. Visst borde snipan haft bättre koll bakåt men ett stort ansvar vilar rimligen på fartyget.
Citera
2026-08-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Här måste jag få fråga dig då jag vet att du har god erfarenhet. För att hindra ett fartyg i trång farled, krävs det inte att man ligger tillräckligt off-center/styrbord för att det större fartyget skall säker kunna köra om? Regeln ställer ju ingen skyldighet att "försvinna" från farleden oavsett vad det större upphinnande fartyget gör.

Detta är ju en udda farled som egentligen bara är en öppen fjord och i princip utan några märken som markerar farled. I en bojad farled är det ju ganska enkelt att snika bojarna till styrbord och då hindrar man ju regelmässigt inte det stora fartyget (om det inte är extremt smalt). Var är "hålla väl styrbord" enligt din definition.

Jag menar inte att ifrågasätta dig, utan snarare att förstå din tolking av reglerna i detta avseende?
a) Väl styrbord
b) Inte hindra (upphinnande fartyg)

Själv lägger jag mycket vikt på regel 8 här, "god tid vidta åtgärd så att det andra fartyget får tillräckligt med fritt vatten för säker passage" - och då får man ju fundera vad som är rimiligt.

Givetvis skulle snipan ha haft god utkik och ha försökt undanmanöver vid senare tillfälle etc., men det är en separat fråga.

Det är det fetade som vi med stor säkerhet kan säga att snipan brutit emot.

Snipan har möjlighet att gå bra mycket närmare katten än vad ett handelsfartyg hade känt sig bekväm med.
Citera
2026-08-10, 09:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Det stämmer att "det kan de naturligtvis ha" men vad ska de innebära inomskärs? Alla handelsfartyg kommer vara begränsade av sitt djupgående inomskärs så övrig sjöfart kommer vara väldigt frågandes till varför de ska anpassa sig till dem. Jag har aldrig någonsin sett ett handelsfartyg föra någon annan lanternföring inomskärs än "underway using engine", "at anchor" eller "grounded"

Ibland ser man de här signalerna, men det är inte ofta. Personligen har jag bara sett dem i lägen när även en oinsatt förstår att "det här var en ovanligt stor båt på ett trångt ställe", senast för många år sedan i Öresund. Min poäng är mest att om ett fartyg gör anspråk på särskilda hänsyn använder man de här signalerna. Det beror ju också på vilka leder man frekventerar - leden Hätteberget- Stenungsund-Uddefalla har ställen där man får se upp med fartyg man möter och där man KAN vara ivägen, men knappast där olyckan inträffade. Den vakne noterar ju kanske att området intill leden rekommenderas som ankarplats för fartyg (M4, M5), ett tecken så gott som något att leden inte kan anses trång. ( För den som inte kan området, gå till https://www.skippo.se/plan - flytta till Älgö, förstora )

Det är nog också vanligare med "manövrerar med svårighet" (röd-vit-röd lanterna i masten, flagga D på dagen". Vad man eventuellt låter AIS visa (amatör-AIS kan man normalt inte ändra, fartyg kan) kan sedan vara en annan sak.

Men i en situation med upphinnande i en bred led finns det inga ursäkter för att segla ner ett mindre fartyg eller en fritidsbåt. Man kan inte ha sett snipan. Detta belastar Misje Verde något enormt. Man är upphinnande, man har (såvitt vi vet) bara befälhavaren på bryggan - som då ensam är ansvarig för visuell observation, radarobservation, att hålla ett öga på rorgängaren (dvs i detta fall troligen lotsen - en praktisk och vanlig lösning i lotsleder) och dessutom ansvarig för ruttplanering, indata till navigationssystemet, larmnivåer på radarn - om vi nu håller oss till vad som varit viktigt i situationen.

( Det finns inga hinder för befälhavaren att kalla upp styrman eller matroser på bryggan för utkik om han bedömt läget som besvärande. I ett besvärligt läge till sjöss gäller naturligtvis inga frivaktsregler).
Citera
2026-08-10, 09:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Ser det inte som rimligt att de haft fullgod utsikt när utgången blev som den blev. Säger inte att det är snipans fel, men full uppsikt , nej?!

Nu skall man veta en sak:

Fartyget är upphinnande, och har därför strikt väjningsplikt mot alla fartyg (stora eller små) som den hinner upp. Sjövägsreglerna är noga med att klargöra detta. Som hjälp till fartyget finns vedertagna signaler för att visa om man avse att passera styrbord eller babord, babordspassage är att föredra.

Vi vet inte (och jag tror "inte") att någon signal för passage ("omkörning") har givits.

Snipan, å sin sida, har som skyldighet att hålla kurs och fart, intill det är uppenbart att en åtgärd krävs för att undvika kollision. Att avgöra när denna skyldighet inträffar är inte helt trivialt, och att avvika från kurs och fart är i sig också riskabelt, eftersom fartyget KAN ha initierat en gir åt endera sidan - och då KAN man hamna fel pga egen manöver. Därför är det fullt tänkbart att rorsman/förare/befälhavaren på snipan kan ha observerat fartyget men inte förstått vad som skulle kunna hända, eller (snarare) bedömt att fartyget skulle passera utan problem, och så har man återgått till den primära uppgiften - att själv hålla koll föröver.

Eftersom ingen signalering genomförts kan vi vara säkra på att fartyget inte ens observerat snipan. Vi skall ju heller inte tro att någon med berått mod, i sällskap av svensk lots, kör över en liten båt. Dessutom, även om lotsen kör båten, så väntar han inte på order från kaptenen för att gira, tuta med stora tutan, bromsa eller ens sätta båten på ett (på platsen obefintligt) grund för att rädda människoliv.
Citera
2026-08-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Nej, Man får köra om precis hur man vill om det inte finns risk för kollision.

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är ju inte mitt fel att du saknar läsförmåga

Snipan bröt mot reglerna 5, 7, 8, 9, 19 och 35.
Det är helt uppenbart.

9, 19 och 35 är ju inte applicerbara
7 och 8 vet vi inget om

Även 5 kan varit OK om t.ex snipan haft manövretingssvårigheter så hjälper ingen utkik.
Citera
2026-08-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu skall man veta en sak:

Fartyget är upphinnande, och har därför strikt väjningsplikt mot alla fartyg (stora eller små) som den hinner upp. Sjövägsreglerna är noga med att klargöra detta. Som hjälp till fartyget finns vedertagna signaler för att visa om man avse att passera styrbord eller babord, babordspassage är att föredra.

Vi vet inte (och jag tror "inte") att någon signal för passage ("omkörning") har givits.

Snipan, å sin sida, har som skyldighet att hålla kurs och fart, intill det är uppenbart att en åtgärd krävs för att undvika kollision. Att avgöra när denna skyldighet inträffar är inte helt trivialt, och att avvika från kurs och fart är i sig också riskabelt, eftersom fartyget KAN ha initierat en gir åt endera sidan - och då KAN man hamna fel pga egen manöver. Därför är det fullt tänkbart att rorsman/förare/befälhavaren på snipan kan ha observerat fartyget men inte förstått vad som skulle kunna hända, eller (snarare) bedömt att fartyget skulle passera utan problem, och så har man återgått till den primära uppgiften - att själv hålla koll föröver.

Eftersom ingen signalering genomförts kan vi vara säkra på att fartyget inte ens observerat snipan. Vi skall ju heller inte tro att någon med berått mod, i sällskap av svensk lots, kör över en liten båt. Dessutom, även om lotsen kör båten, så väntar han inte på order från kaptenen för att gira, tuta med stora tutan, bromsa eller ens sätta båten på ett (på platsen obefintligt) grund för att rädda människoliv.
Det borde vara förbjudet som snipan gjorde att köra med kapellet uppe som effektivt hindrar sikten runtom.
Jmf med bil..där det är böter att köra med snö på rutorna.
Eller dåligt skrapade.
Dessutom satt snipans utkik kvinnan i ruffen och kurade..
Citera
2026-08-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det borde vara förbjudet som snipan gjorde att köra med kapellet uppe som effektivt hindrar sikten runtom.
Eller dåligt skrapade.

Håller inte med. Ansvaret ligger större på upphinnande att inte köra över någon än full uppsikt bakåt.

”Alla” kör med kapell uppe.
https://imgur.com/a/OEEDdtB
Citera
2026-08-10, 10:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Eller dåligt skrapade.

Du tror inte att snipan bedömde att det gick an att segla med "en man och en pojk" ? De var ju åtminstone två ur besättningen på däck, medan det verkar som fartyget bara hade kaptenen där?

Nu skall man vare sig vara absurd vad gäller regeltolkning eller raljera, men även om det finns exempel på fritidsbåtar som räddat livet genom att utgå från att fartyget inte sett dem, så är det ingenting som ett väjningsskyldigt, upphinnande fartyg skall kunna skydda sig med. Alla önskar naturligtvis att snipans förare hade förstått att de inte observerats och att han då flyttat på sig, men när det nu inte blev så, så får man hantera situationen via vem som haft mest ansvar och vem som mest brutit mot reglerna. Snipan med besättning råkade mest illa ut, men deras (eller snipans förares) ansvar för att det inte skulle bli så är mycket mindre än fartygets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in