Citat:
Ursprungligen postat av
messiisnumberone
Mina tankar om det som inte går ihop i JJ's berättelse (utöver det faktum att något liknande saknar exempel både från verklighet och film).
"Jag var ute på en långpromenad och så hörde någon skrek. Och så gick jag dit och kollade och såg något bråk. Och så skrek jag åt honom att sluta. Och så slog de ihjäl en kvinna"
Så, JJ har alltså inte bara hört, utan även sett Gerd mördas på gårdsplanen.
Så, JJ har alltså inte bara sett två gärningsmän, utan även blivit tilltalad/beordrad av dem.
För det första, skulle en sådan enstöring som JJ: 1) verkligen ge sig till känna inför gärningsmännen, 2) skrika på dem, 3) gå så pass nära att de pratar med varandra?
Han säger att de två gärningsmännen lämnade tomten i en röd bil i samband med att JJ drog in Gerd i ladan.
MEN det stora är att gm endast kunde ha gått in i huset och tagit hennes handväska samt värdepappersväska EFTER Gerds död.
Gerds ena sko och glasögon var delvis gömda under hustrappan. Det tyder på att JJ dels har försökt gömma ännu fler bevis, dels har han gått till (och in i?) huset (och inte direkt hem till sig).
Gerds handväska m.m. hittades vid skogen/stigen. Så de två gärningsmännen kan inte ha slängt dem där, då de lämnade platsen i bil omedelbart efter att de "beordrat" JJ att släpa in Gerd.
Så ur ett logiskt och kronologiskt perspektiv, så kan inte dessa "två gärningsmän" ha utfört hela gärningen.
Utifrån det anonyma brevet 2015 (som "innehåller uppgifter som aldrig tidigare har publicerats") var det de två gärningsmännen själva (varav en var "medhjälpare") som utförde dubbelmordet.
Jag förstår verkligen inte vem annars än JJ som skulle ha kunnat skicka brevet.
Om inte annat, så kanske han redan då försökte sätta dit sina "två gärningsmän", men det till slut föll på att hans DNA fanns på Gerds nylonstrumpor...
Nu vet jag väldigt litet om detta brev men jag är nyfiken på innehållet, hur det var konstruerat och fomulerat språkmässigt samt om man kunnat finna något DNA i form av t.ex. saliv.
Intressant detta med J.J.:s påståenden och bristen på trovärdighet som du belyser --
Om de påstådda "andra gärningsmännen" skulle ha åkt iväg efter morden, fanns det som du skriver, ingen annan med fri tillgång till huset förutom JJ. och/eller ev. annan med honom delaktig.
Eftersom arkivet återfanns vid en stig och "de andra två" givit sig av med bil, vore det konstigt om någon annan än han själv (förutom tillsammans med ev. medbrottsling) tagit med det dit.
Frågan är vad J.J ville med innehållet i arkivet. Och om det egentligen fanns något av värde för någon annan än BO där.
Kanske är det så att jag sätter arkivet i fokus litet väl mycket. Men det verkar i alla fall ha haft någon relevans.