Citat:
Ursprungligen postat av
Tesla83
De områdena Abdi-Lena nämner ligger i Västra Frölunda.
Precis som att området Frölunda ligger i Västra Frölunda
Här är en karta över -mig veterligen- Göteborgs Stads nuvarande administrativa indelning.
https://karta.goteborg.se/
Det närmsta ett "Frölunda" (eller för den delen "Västra Frölunda") man överhuvudtaget kan komma är antingen primärområde "Frölunda torg", eller mellanområde "Frölunda torg-Tofta".
Ingetdera alternativ kommer ens i närheten av att inkludera de områden ni pratar om.
Det ni pratar om, är snarare stadsområde "Sydväst". Vilket alltså är
hela sydvästra Göteborg.
Vilket ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle kalla Västra Frölunda, eller för den delen Frölunda.
När folk säger Frölunda menar de Västra Frölunda, och Västra Frölunda är i folkmun i princip den avgränsning som är nuvarande Frölunda torg-Tofta, möjligtvis med Flatås inkluderat.
Jag tvivlar på om gemene man ens skulle inkludera några av områdena söder om Västerleden i Västra Frölunda (exvis topasgatan och opalgatan som nämnts tidigare i tråden). Snarare skulle de kalla de delarna Tynnered. Vilket för övrigt överensstämmer med kommunens nuvarande administrativa indelning.
Så vad ni svamlar om, vet jag ej.
Ingen kallar Näset del av Frölunda. Ingen har gjort det på flera generationer. Man får gå tillbaka till typ 1945, när Frölunda först blev en del av Göteborgs kommun.