2026-08-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Du vet ingenting.
Du generaliserar om Mölndal på ett sätt som inte fungerar, och du tror Frölunda bara är ett enda område.

Glömde även Backa. Det är ju katastrof.
Citera
2026-08-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det står ju i artikeln som förövrigt är en insändare av en moderat så klart!
Så Moderater har inget att säga till om eller hur fan tänker du där???
Citera
2026-08-10, 00:50
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Så Moderater har inget att säga till om eller hur fan tänker du där???

Har inte kollat upp hur många mandat de har i götet, det får du göra själv!
Citera
2026-08-10, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har inte kollat upp hur många mandat de har i götet, det får du göra själv!
Jag har bra koll på det! Flydde själv kommunen pga väster-regimen som gjort livet surt för alla som jobbar! Men det som inte gör det eller babbarna lever gott!

Väster regimen fick ju för övrigt namnet "Muteborg".....
Citera
2026-08-10, 01:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Pendlar de till jobb i Göteborg efter att de har flyttat?
Citera
2026-08-10, 02:48
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Det har väl snarare att gör med svindyra bostadspriser/hyror, svårt att få arbete, långa vägar till förskolor och skolor och andra variabler. Inte invandring och liknande.

Göteborg är ju inget unikt, flytt och priser gäller ju alla större städer.
Du ser inte kopplingen? Varför kan inte musselmanerna skapa företag, bygga fler bostäder, bygga ut infrastrukturen så staden inte blir till ett problem.
Citera
2026-08-10, 07:05
Medlem
Göteborg och speciellt Malmö är förlorade städer. Muslimerna har vunnit.
Citera
2026-08-10, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Pendlar de till jobb i Göteborg efter att de har flyttat?

Garanterat! Du har samma fenomen här i Malmö. Jag tycker också själv att det är rent vansinne att hålla på med att långpendla till jobben, men så är det. Folk flyttar från Malmö till ställen som Höllviken, Vellinge, Falsterbo, Staffanstorp osv. Sedan pendlar de till jobben i Malmö, oftast jobbar de dessutom kommunalt och många av dem röstar på sossarna odyl. Bostadspriserna på de där white flight hålorna är oftast gigantiskt höga.
Citera
2026-08-10, 08:33
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Garanterat! Du har samma fenomen här i Malmö. Jag tycker också själv att det är rent vansinne att hålla på med att långpendla till jobben, men så är det. Folk flyttar från Malmö till ställen som Höllviken, Vellinge, Falsterbo, Staffanstorp osv. Sedan pendlar de till jobben i Malmö, oftast jobbar de dessutom kommunalt och många av dem röstar på sossarna odyl. Bostadspriserna på de där white flight hålorna är oftast gigantiskt höga.
Det är värre än så.
25% av ängelholms invånare har i alla fall tidigare arbetspendlat till MAlmö.

Men det ser likadant ut i Göteborg. Det framkom när man byggde tullarna. En enorm mängd idioter bor i söder och arbetar norr om Göteborg.
Citera
2026-08-10, 09:01
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Svenska barnfamiljer lämnar Göteborg
https://www.gp.se/debatt/barnfamiljer-lamnar-goteborg-forskolan-ar-avgorande.d5c0069a-a716-4ec3-9c39-8443609b58f2

Citat:
- De senaste tio åren har Göteborg tappat i genomsnitt 1 500 barn till övriga Göteborgsregionen. Trenden är tydlig: barnfamiljer lämnar Göteborg. När det andra barnet kommer går flyttlasset till Kungsbacka, Lerum eller någon annan mindre ort.

Vi som känner Göteborg vet att det de sista 20 åren successivt pågått en ghettofiering av staden. Är sanningen till att svenskar med barn flyttar därifrån att det är för mycket flyktingar och otrygghet i staden?

White flight?

Finns väl säkert många variabler som styr men jag tror pengar är en stor orsak. Kvadratmeterpriset är ju hälften om man flyttar till en kranskommun samt mer barnvänligt generellt.
Citera
2026-08-10, 10:46
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
De områdena Abdi-Lena nämner ligger i Västra Frölunda.
Precis som att området Frölunda ligger i Västra Frölunda

Här är en karta över -mig veterligen- Göteborgs Stads nuvarande administrativa indelning.

https://karta.goteborg.se/

Det närmsta ett "Frölunda" (eller för den delen "Västra Frölunda") man överhuvudtaget kan komma är antingen primärområde "Frölunda torg", eller mellanområde "Frölunda torg-Tofta".

Ingetdera alternativ kommer ens i närheten av att inkludera de områden ni pratar om.

Det ni pratar om, är snarare stadsområde "Sydväst". Vilket alltså är hela sydvästra Göteborg.

Vilket ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle kalla Västra Frölunda, eller för den delen Frölunda.

När folk säger Frölunda menar de Västra Frölunda, och Västra Frölunda är i folkmun i princip den avgränsning som är nuvarande Frölunda torg-Tofta, möjligtvis med Flatås inkluderat.

Jag tvivlar på om gemene man ens skulle inkludera några av områdena söder om Västerleden i Västra Frölunda (exvis topasgatan och opalgatan som nämnts tidigare i tråden). Snarare skulle de kalla de delarna Tynnered. Vilket för övrigt överensstämmer med kommunens nuvarande administrativa indelning.

Så vad ni svamlar om, vet jag ej. Ingen kallar Näset del av Frölunda. Ingen har gjort det på flera generationer. Man får gå tillbaka till typ 1945, när Frölunda först blev en del av Göteborgs kommun.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-08-10 kl. 10:53.
Citera
2026-08-10, 14:01
Medlem
Har ni märkt detsamma som jag? Ni som har döttrar.

Det ena barnet, som har enormt bra betyg hamnar i en skola med typ svenskar och får bra kompisar. Det andra barnet med hyggliga men inte lika bra betyg hamnar i en skola med även en del muslimska barn. Får knappt några nya tjejkompisar. Därför arr de tjejerna aldrig får göra något i princip. De får gå i skolan, plugga men sen ska de vara hemma med familjen. Så min andra dotter har knappt fått några nya kompisar på gymnasiet. Muslimska tjejer ska vara hemma punkt slut. Eventuellt kan de åka till ett köpcenter och kolla kläder.

Jag förstår om folk inte längre trivs där de bor. Inte för att alla muslimer är otevliga, det är de inte, men kulturen är annorlunda. Att som tjej dra iväg, testa nya aktiviteter, träna, gå på konsert, sova över hos vaeandra är ingen självklarhet. Så kontakter och vänskap blir svårt. Tror inte killar märker av det lika mycket.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-08-10 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in