2026-08-09, 22:52
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Viktigt kanske att du talar om stadsdelen Frölunda runt Frölunda torg. Det ser förjävligt ut runt Frölunda torg efter klockan 7 på kvällarna. 80% babbar. Sen är det Topas/Briljant samt områdena runt Opal som är skit med. Resten av Västra Frölunda är ok. Postnumret Västra Frölunda är ju pga av sin storlek otroligt segregerat. Tyvärr dyker ju babbarna upp på badplatserna i de bättre områdena sommartid.

Va? Nej, hela Västra Frölunda är en håla, och då är jag ändå snäll och räknar inte in Flatås. Det är väl typ Järnbrott som är nåt att ha, men att bo där måtte också vara lite som att bo i en belägrad by.
Citera
2026-08-09, 23:00
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Va? Nej, hela Västra Frölunda är en håla, och då är jag ändå snäll och räknar inte in Flatås. Det är väl typ Järnbrott som är nåt att ha, men att bo där måtte också vara lite som att bo i en belägrad by.

Näset, Långedrag, Påvelund, delar av Högsbo, Fiskebäck, Nya Varvet, Önnered, Kannebäck osv är väl fan inga problemområden.
Citera
2026-08-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Följande områden i Göteborg är ghetton idag:

Angered, Bergsjön, Kortedala, Kviberg, Lundby, Biskopsgården, Hjällbo, Hammarkullen, Frölunda, Tynnered, Mölndal.

Sedan har du många områden som tidigare hade enbart svenskar, men där man nu börjar trycka n fler och fler hucklefamiljer:

Majorna, Kallebäck, Örgryte.
Mölndal? Mölndal är inte område i Göteborg. Mölndal är en egen stad som gränsar till Göteborg. Ghetto är det inte heller.
Citera
2026-08-09, 23:16
Medlem
AlanGarners avatar
Ja precis, vilket näringsliv finns i Göteborg egentligen? Det är Volvo som har varit på väg till Kina de senaste 15 åren, och så hamnen såklart - men där sköts ju hela tiden mer och mer av maskiner som behöver färre och färre gubbar.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är en av orsakerna.

Göteborg är även inne i en ekonomiska döds-spiral sedan 90-talet. Ut flyttar skattebetalare. In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare förutsatt att de stannar) och folk från 3e världen som varken kan eller vill bidra till staden ekonomiskt.

Det blir en spiral när kommunen pga bristande skatte-intäkter kan erbjuda allt sämre service och ännu fler flyttar osv osv.
Citera
2026-08-09, 23:18
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Näset, Långedrag, Påvelund, delar av Högsbo, Fiskebäck, Nya Varvet, Önnered, Kannebäck osv är väl fan inga problemområden.

Vänligen kolla på en karta var gränserna för Västra Frölunda går. Jag pratar alltså om stadsdelen, eller primärområdet, eller vad det nu är kommunen valt att kalla det för efter senaste reformen. Jag pratar inte om hela sydvästra Göteborg. Och det tror jag inte någon annan gör heller när de pratar om Frölunda.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-08-09 kl. 23:26.
Citera
2026-08-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Vänligen kolla på en karta var gränserna för Västra Frölunda går. Jag pratar alltså om stadsdelen, eller primärområdet, eller vad det nu är kommunen valt att kalla det för efter senaste reformen. Jag pratar inte om hela sydvästra Göteborg. Och det tror jag inte någon annan gör heller när de pratar om Frölunda.
De områdena Abdi-Lena nämner ligger i Västra Frölunda.
Precis som att området Frölunda ligger i Västra Frölunda
Citera
2026-08-09, 23:35
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Ja precis, vilket näringsliv finns i Göteborg egentligen? Det är Volvo som har varit på väg till Kina de senaste 15 åren, och så hamnen såklart - men där sköts ju hela tiden mer och mer av maskiner som behöver färre och färre gubbar.

Ericsson, SKF, Astra( ligger i o för sig i Mölndals kommun) är ju inga små företag precis

När du pratar Volvo så är det ju både Volvo personvagnar och Volvo Lastvagnar.
Citera
2026-08-09, 23:41
Medlem
AlanGarners avatar
Jag raljerar såklart, men ”problemet” är att många industrijobb har ersatts med robotar så den klassiska Göteborgska Arbetaren är på utdöende.

Industrin ersätts mer och mer av robotar och skapar färre och färre arbetstillfällen.

Citat:
Ericsson, SKF, Astra( ligger i o för sig i Mölndals kommun) är ju inga små företag precis

När du pratar Volvo så är det ju både Volvo personvagnar och Volvo Lastvagnar.
Citera
2026-08-09, 23:58
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Frölunda nu är ungefär som Angered för några år sedan. Ingen skillnad. Finns så klart områden som är lite bättre men de är små och krympande och med kaoz alldeles i närheten.

Mölndal är väl fortfarande OK även om problemen är uppenbara även där.

Nej det är det inte.
Du ser fler svenskar i Frölunda Torg än i Angered Centrum.
Finns ju villaområden inte så långt ifrån Frölunda Torg, med i princip bara Svenssons.
Högsbo finns med. Kallar du det ghetto? I så fall är du puckad.

Att kalla Mölndal ghetto är också puckat.
Citera
2026-08-10, 00:00
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Mölndal:
(FB) Svenska barnfamiljer flyr Göteborg - pga flyktingar?

Frölunda är ett Ghetto.

Du vet ingenting.
Du generaliserar om Mölndal på ett sätt som inte fungerar, och du tror Frölunda bara är ett enda område.
Citera
2026-08-10, 00:01
Medlem
kyrkstockens avatar
De folk missar med just barnfamiljer är att de även är gigantiska konsumenter som håller liv i lokala affärer. Utan barnfamiljer dör städerna.

Nu ursäkrar några detta med att det är en insändare av en moderat.

Men GP har skrivit om denna white-flight av skattebetalare sedan 90-talet. Hur Göteborgs skatteunderlag minskar jämfört med kranskommunerna.

JAg har dessutom stämt av med statistisk årsbok att det stämmer. Sedan flyttade jag

Det vi avser med frölunda har naturligtvis gått ner sig. Än värre tynnered.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-08-10 kl. 00:03.
Citera
2026-08-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Du vet ingenting.
Du generaliserar om Mölndal på ett sätt som inte fungerar, och du tror Frölunda bara är ett enda område.
Jo jag vet jävligt mycket.

Det jag skrev om Mölndal rättade jag i ett annat inlägg. Det är inget ghetto.

Men det finns grov lokal gängkriminalitet i både Mölndal och Frölunda. Samt mycket flyktingar. Även om de5 också finns en hel del svenskar.

De är som Angered var för 25 år sedan.

Guldheden håller också på att gå utför kan nämnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in