2026-08-10, 15:57
Medlem
Malmö har jag viss koppling till via ett ex men jag kan staden för dåligt. Göteborg och Stockholm har jag bott och verkat i, kan bägge väldigt bra. De är väldigt olika. I fallet Göteborg så är det ungefär så här:

- Göteborg är en extremt segregerad stad och har så alltid varit. Idag pratar vi kanske om Abdi från Somalia men glöm det för ett ögonblick. Lägg bort rasistglasögonen och försök förstå grundproblemet. Börja med att se Janne Josefssons gamla serie "På rätt sida älven". 1986 lät han följa två klasser längs med Spårvagn 5 (Biskopsgården och Örgryte) och sen gjorde han samma sak igen 2006 (20 år senare). Den visar med all önskvärd tydlighet varför föräldrar lämnar Göteborg. Alla vet hur framtiden ser ut för barnen i fel stadsdel och alla vet vad det kostar att bo i rätt stadsdel.

https://youtu.be/18-yfTW9VkU

Idag står vi i 2026 och undrar vad fan som hände. Ja men det är samma grundproblematik - stora delar av staden är ett träsk. Och det har säkerligen blivit värre med åren. Från 1986 till 2006 kunde vi se att det gick åt helvete. Från 2006 till 2026 har det säkert gått än mer åt helvete. Och inga tecken syns på att det från år 2026 till 2046 kommer att bli bättre.
Citera
2026-08-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Nej det är det inte.
Du ser fler svenskar i Frölunda Torg än i Angered Centrum.
Finns ju villaområden inte så långt ifrån Frölunda Torg, med i princip bara Svenssons.
Högsbo finns med. Kallar du det ghetto? I så fall är du puckad.

Att kalla Mölndal ghetto är också puckat.

Jag har inte kallat något av de områdena för "ghetto". Inget av dem är det (än) även om Frölunda närmar sig. Att bo i en villa med trädgård med organiserad brottlighet och flockar av kriminella fem minuter bort lockar inte heller. Även om det är bättre än att bo på Frölunda Torg.

Jag skrev också att Frölunda nu är ungefär som Angered för några år sedan. Så ja, det finns nog några fler svenskar på Frölunda Torg än i Angered Centrum. Men skillnaden är inte stor och utvecklingen går åt samma håll på båda platserna. Att Angered ligger lite före Frölunda i kapplöpningen mot botten är inte av så stor vikt.

Högsbo är naturligtvis mycket bättre än Frölunda även om det finns sunkiga inslag även där. Och på sikt tycks hela Göteborg och Sverige vara dömda till samma öde. (Efter Högsbo blir det väl Majornas tur att få bli lika fint och trevligt som Hammarkullen och Hjällbo. "Alla ska med" hälsar kommunledningen.)
Citera
2026-08-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Pendlar de till jobb i Göteborg efter att de har flyttat?

Ja, väldigt många barnfamiljer gör så.
Bor i kranskommun, barnen går i skolan i kranskommunen. De tillbringar fritiden där, bland skogar, sjöar med mera.
Men de arbetar i Göteborg.
Citera
2026-08-10, 17:56
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag har inte kallat något av de områdena för "ghetto". Inget av dem är det (än) även om Frölunda närmar sig. Att bo i en villa med trädgård med organiserad brottlighet och flockar av kriminella fem minuter bort lockar inte heller. Även om det är bättre än att bo på Frölunda Torg.

Jag skrev också att Frölunda nu är ungefär som Angered för några år sedan. Så ja, det finns nog några fler svenskar på Frölunda Torg än i Angered Centrum. Men skillnaden är inte stor och utvecklingen går åt samma håll på båda platserna. Att Angered ligger lite före Frölunda i kapplöpningen mot botten är inte av så stor vikt.

Högsbo är naturligtvis mycket bättre än Frölunda även om det finns sunkiga inslag även där. Och på sikt tycks hela Göteborg och Sverige vara dömda till samma öde. (Efter Högsbo blir det väl Majornas tur att få bli lika fint och trevligt som Hammarkullen och Hjällbo. "Alla ska med" hälsar kommunledningen.)

Man får ha rejäl vilja om man ska hitta bevis på att Frölunda kommer bli nya Angered.
Många svenskar från Långedrag, Högsbo, Påvelund m.m. åker dagligen till Frölunda Torg och shoppar. Detsamma sker inte i Angered Centrum. Det ligger långt från välmående områden.
Frölunda har betydligt fler villaområden med mest svenskar än Angered har.
Och med tanke på att Frölunda ligger nära centrala Göteborg (cykelavstånd) så sker det fortfarande att många svenskar åker dit för att jobba eller diverse andra ärenden. Det sker inte i Angered, som ligger väldigt långt bort ifrån centrala Göteborg.

Att folk bor i villor nära sämre områden är ju snarare en röd tråd i stora delar av Göteborg. Men det är inte så att man tycker Torslanda är dåligt bara för att Biskopsgården inte ligger så långt bort.
Citera
2026-08-10, 17:58
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Jo jag vet jävligt mycket.

Det jag skrev om Mölndal rättade jag i ett annat inlägg. Det är inget ghetto.

Men det finns grov lokal gängkriminalitet i både Mölndal och Frölunda. Samt mycket flyktingar. Även om de5 också finns en hel del svenskar.

De är som Angered var för 25 år sedan.

Guldheden håller också på att gå utför kan nämnas.

Det finns gängkriminalitet överallt. So what?
Mölndal är överlag en bra stad att bo i.
Citera
2026-08-10, 18:09
Medlem
Citat:
Man får ha rejäl vilja om man ska hitta bevis på att Frölunda kommer bli nya Angered.

Se dig omkring nästa gång du är vid Frölunda Torg. Tycker att det är extremt tydligt att det är dit de är på väg och att de dessutom kommit långt på den vägen.
Citera
2026-08-10, 18:17
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Se dig omkring nästa gång du är vid Frölunda Torg. Tycker att det är extremt tydligt att det är dit de är på väg och att de dessutom kommit långt på den vägen.

Sist jag var där såg jag många svenskar.
Det har jag aldrig sett i Angered.
Case closed.
Citera
2026-08-10, 18:31
Medlem
Citat:
Sist jag var där såg jag många svenskar.
Det har jag aldrig sett i Angered.
Case closed.

Vi kommer nog inte längre då.
Svenskar finns för övrigt även i Angered. De är en krympande minoritet, men de finns. Och läget på Frölunda Torg är ungefär detsamma.
Men om du trivs i Frölunda så är det ju bara bra.
Citera
2026-08-10, 18:32
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Vi kommer nog inte längre då.
Svenskar finns för övrigt även i Angered. De är en krympande minoritet, men de finns. Och läget på Frölunda Torg är ungefär detsamma.
Men om du trivs i Frölunda så är det ju bara bra.

Du verkar väldigt close-minded helt ärligt.
Citera
2026-08-10, 18:44
Medlem
Duvlorts avatar
Besökte Göteborg i somras och det känns som politikerna där jobbar aktivt för att svenskarna inte vill bo där frivilligt.
Palestinademonstranter och vägbyggen vart man än vände sig, har man redan genomfört tvångsblandning?
Citera
2026-08-10, 19:15
Medlem
Citat:
Svenska barnfamiljer lämnar Göteborg
https://www.gp.se/debatt/barnfamiljer-lamnar-goteborg-forskolan-ar-avgorande.d5c0069a-a716-4ec3-9c39-8443609b58f2

Citat:
- De senaste tio åren har Göteborg tappat i genomsnitt 1 500 barn till övriga Göteborgsregionen. Trenden är tydlig: barnfamiljer lämnar Göteborg. När det andra barnet kommer går flyttlasset till Kungsbacka, Lerum eller någon annan mindre ort.

Vi som känner Göteborg vet att det de sista 20 åren successivt pågått en ghettofiering av staden. Är sanningen till att svenskar med barn flyttar därifrån att det är för mycket flyktingar och otrygghet i staden?

White flight?

Många flyttar till Hjällbo, Angered och Hammarkullen. Trötta på stadslivet och vill ha lite nya vyer. Man kan ju inte gå på Park Lane hela livet.
Citera
2026-08-10, 19:19
Medlem
Citat:
Det bor ungefär 25-30% muslimer i Göteborg. Det bor ännu fler i Malmö och Stockholm.
Alla dessa stöder är ju ghettofierade.

Jag tror det är anledningen till att folk drar när de får barn. De vill skydda sina barn från kaoset.
Möjligt att det är så men då förstår jag inte varför det är så många som tycker S, MP och V är något man ska rösta på. Jag bodde i ett getto för länge sen och grabben plus en till var dom enda som var lintottar i förskolan av 30 ungar. Dom jämnåriga barnen var bra men dom äldre var sjuka rasister och brukade sparka ned dom yngre svenska för att det var kul. Man fick noll hjälp så vi stack annars hade jag hamnat i fängelse. Men det där är 30 år sen och jag vågar inte tänka på hur det är nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in