2026-08-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hej!

Jag har slutat dricka alkohol helt sist va 1 juli.

3 Månader innan de var de ordentliga karatefyllor jag hade 16 stycken sådana utspritt under hela tidsperioden( slutet på mars till 1 juli). Misstolka inte mig nu inte att jag satt och söp varje dag utan ett så kallat binge drickande (ordentliga fyllor utspritt inom denna tidsramen). Det var främst öl jag drack 33cl 5%procentig, cirka 190-200 stycken under hela denna perioden (jag har räknat).

Och nu har jag varit helt nykter i 34 dagar utan en droppe alkohol kan mitt prov enligt vetenskapliga studier och enligt medicinsk fakta visa över 0.05 om jag tog provet 5 augusti?

Anledningen till att jag frågar är att jag läst skräckexempel om hur lite de krävs för att komma upp i dom här stora peth talen och hur halveringstider varierar och hur vissa får 1.0 i peth och andra får 2.0 av samma mängd alkohol.
Stor risk.Berätta hur det gick.
Citera
2026-08-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loopdenguide
Stor risk.Berätta hur det gick.

Stor risk till vadå? Att de ligger över 0.05?
Citera
2026-08-10, 00:32
Medlem
Citat:
Tack!
Nu kommer jag låta grotesk men missuppfatta inte mig.

Har du sovit under en sten vad de gäller peth skandalerna osv? Livet för många har blivit surt pga förhöjda prover. Vi pratar nu körkortsärenden och jobb och stämplade hos vård och myndigheter som något dom i själva verket inte är.

Är det obligatoriskt att ta ett sådant prov? Tvingar någon dig?
Citera
2026-08-10, 01:17
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Krökar man hela tiden för att fungera som min bekant så är man inte bara alkoholist utan alkoholberoende vilket är skeppet värre hos mig iallafall som har en liberal syn på alkohol. Men som jag skrev innan jag är inte läkare eller expert utan jag följer bara mina iakttagelser vad jag sett och hört hen säga jag baserar min slutsats därifrån.

Där håller jag med dig till fullo!

Håller jag med Socialstyrelsens definition av riskbruk? Nej definitivt inte och de tror jag många tänker som mig. Som jag skrev och vad statistiken visar så är 41% av landet alkoholister då enligt myndigheterna.

Får jag fråga är du själv nykterist ? Eller du kör 1 gång i veckan som mig eller ännu glesare?

Nej inte nykterist tar väll i vanliga fall sommartid nån öl varje dag och mer på helgen men super inte hårt som förr längre. Ska köra ett längre uppehåll nu men det är pga av hälsan, tog förövrigt något peth test i samband med någon kontroll för länge sen och jag "klarade" det. Kanske drack en platta i veckan då.
Citera
2026-08-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Är det obligatoriskt att ta ett sådant prov? Tvingar någon dig?

Jag blir i princip tvingad ja.
Citera
2026-08-10, 10:02
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Helt nykter en dryg månad ger ett helt ok pethvärde (egen erfarenhet).
Nyfiken; varför ska Du låta ta ett pethprov?

Det är inte säkert.
Sen vad du syftar på OK värde vet jag inte
Citera
2026-08-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det är inte säkert.
Sen vad du syftar på OK värde vet jag inte

Varför skriver du inte säkert ? Det är säkert om man kopplar ihop matematiken och forskningen.

Det är inte säkert om man har en halveringstid på tio dygn (max) och har värden på 3.0 och över, vet du ens hur mycket alkohol man måste dricka för att ens närma sig dom värdena? Eller du också ”gissar dig fram”?

En användare här drack 70 cl om dagen i flera månader för att ens få ihop över de värdet. Det är enorma mängder alkohol och mer än dubbelt va jag slagit i mig över på 3 månaders tid.
Senast redigerad av Cassius58 2026-08-10 kl. 10:37.
Citera
2026-08-10, 10:21
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Varför skriver du inte säkert ? Det är säkert om man kopplar ihop matematiken och forskningen.

Det är inte säkert om man har en halveringstid på tio dygn (max) och har värden på 3.0 och över, vet du ens hur mycket alkohol man måste dricka för att ens närma sig dom värdena? Eller du också ”gissar dig fram”?

En användare här drack 70 cl om dagen i flera månader för att ens få ihop över de värdet. Det är enorma mängder alkohol och mer än dubbelt va jag slagit i mig över på 3 månaders tid.

Hade en mörk period i mitt liv där jag drack 3-4 ggr i veckan ca 10 öl åt gången. Ibland mer. Höll på så ca 1 år.

Jag var nykter 1 månad och hade över 1.0

Så antingen är det opålitligt eller så är det olika från person till person
Citera
2026-08-10, 10:26
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
4 - 5 flaskor vin / vecka.
Högst osvår konsumtion; ½ flaska vin efter jobbet varje dag, sedan 1 flaska på fredagen, 1 på lördagen och söndagen vila. Kanske.
Så hade det hållt på i säkert 1 år.
Obra.
1 flaska vin motsvarar 4 - 5 öl.
Att dricka 2 öl varje vardag samt 5 på fredagen och 5 på lördagen är plättlätt, eller hur?
Låt säga 20 öl / vecka.

Nu dricker jag inget måndag - onsdag, sedan motsvarande 2 flaskor vin resten av veckan.

Socialstyrelsen ( Och det är känt att de lägger sig väldigt lågt) rekommenderar max 10 standardglas per vecka 4 enheter vid varje givet tillfälle.per dag

Vin standardglas = 1,5 dl.

Alltså max 1,5 Liter vin i veckan (2 flaskor) och max 5-6 dl på ett enstaka tillfälle.
Inget riskbruk i.a.f. just nu. Förut då kanske
Citera
2026-08-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hade en mörk period i mitt liv där jag drack 3-4 ggr i veckan ca 10 öl åt gången. Ibland mer. Höll på så ca 1 år.

Jag var nykter 1 månad och hade över 1.0

Så antingen är det opålitligt eller så är det olika från person till person

Det är skillnad på person till person de där stämmer.

Men det du skriver är att du höll upp i ett år. Grovt beräknat 40 öl i veckan.

Månadsvis är det 160 öl i månaden (du närmar dig mig och min 3 månaders period med 190-200 öl) förmodligen har de en påverkan om du jämför 1 och 3 månader.

Jag va nykter i 16 dagar i juni dvs lite mer än 2 veckor. Där hade mitt värde med en halveringstid på tio dagar mer än halverats.

Matematiskt ska du haft ett startvärde på 4.0-8.0 nu dömer jag absolut ingen men de där är riktigt högt.

Men höll du verkligen upp i ett år ? Alltså oavbrutet under denna perioden 3-4 gånger i veckan? Var du verkligen nykter i en hel månad utan en enda öl?
Senast redigerad av Cassius58 2026-08-10 kl. 11:07.
Citera
2026-08-10, 12:02
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Frågar då. Går det göra detta test privat, dvs utanför systemet?

Citat:
Ursprungligen postat av loopdenguide
Japp. Finns privata kliniker. Googla!
Hur anonymt är det att googla! Jag löser det, tack.
Citera
2026-08-10, 12:04
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Jag blir i princip tvingad ja.

Hur? Det är riktigt illa och kränkande om man tvingas lämna sitt blod för utvärdering av vad man gör på sin fritid. Fri-tid inte arbets-tid..
Inte konstigt att människor tappar förtroendet för vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in