Igår, 16:15
Medlem
Hej!

Jag har slutat dricka alkohol helt sist va 1 juli.

3 Månader innan de var de ordentliga karatefyllor jag hade 16 stycken sådana utspritt under hela tidsperioden( slutet på mars till 1 juli). Misstolka inte mig nu inte att jag satt och söp varje dag utan ett så kallat binge drickande (ordentliga fyllor utspritt inom denna tidsramen). Det var främst öl jag drack 33cl 5%procentig, cirka 190-200 stycken under hela denna perioden (jag har räknat).

Och nu har jag varit helt nykter i 34 dagar utan en droppe alkohol kan mitt prov enligt vetenskapliga studier och enligt medicinsk fakta visa över 0.05 om jag tog provet 5 augusti?

Anledningen till att jag frågar är att jag läst skräckexempel om hur lite de krävs för att komma upp i dom här stora peth talen och hur halveringstider varierar och hur vissa får 1.0 i peth och andra får 2.0 av samma mängd alkohol.
Senast redigerad av Cassius58 Igår kl. 16:22.
Citera
Igår, 16:24
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hej!

Jag har slutat dricka alkohol helt sist va 1 juli.

3 Månader innan de var de ordentliga karatefyllor jag hade 16 stycken sådana utspritt under hela tidsperioden( slutet på mars till 1 juli). Misstolka inte mig nu inte att jag satt och söp varje dag utan ett så kallat binge drickande (ordentliga fyllor utspritt inom denna tidsramen). Det var främst öl jag drack 33cl 5%procentig, cirka 190-200 stycken under hela denna perioden (jag har räknat).

Och nu har jag varit helt nykter i 34 dagar utan en droppe alkohol kan mitt prov enligt vetenskapliga studier och enligt medicinsk fakta visa över 0.05 om jag tog provet 5 augusti?

Anledningen till att jag frågar är att jag läst skräckexempel om hur lite de krävs för att komma upp i dom här stora peth talen och hur halveringstider varierar och hur vissa får 1.0 i peth och andra får 2.0 av samma mängd alkohol.

Helt nykter en dryg månad ger ett helt ok pethvärde (egen erfarenhet).
Nyfiken; varför ska Du låta ta ett pethprov?
Citera
Igår, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Helt nykter en dryg månad ger ett helt ok pethvärde (egen erfarenhet).
Nyfiken; varför ska Du låta ta ett pethprov?

För min sjukskrivning. Ok peth prov? Syftar du på 0.05 vilket är de lägsta dvs? Har frågat ai och den har lugnat mig en del men jag vet ju inte alls vad mitt startvärde var den 2 juli då jag stoppa alkoholen helt.

Citerar ai

De skräckexempel på 1,0 eller 2,0 i PEth som du har läst om kräver att man dricker enorma mängder alkohol (exempelvis en hel flaska starksprit eller flera flaskor vin) varje dag i flera veckor i sträck fram till bara några dagar innan provet tas. Din spridda konsumtion och framför allt dina 34 dagar av total nykterhet gör det medicinskt omöjligt att ligga över 0,05 µmol/L
Senast redigerad av Cassius58 Igår kl. 16:33.
Citera
Igår, 16:35
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
För min sjukskrivning. Ok peth prov? Syftar du på 0.05 vilket är de lägsta dvs?

För 5 år seda hade jag ett pethvärde på 0,45
Inte bra.
Drack inget / mycket lite i 3 veckor; nästa prov visade 0,13.
👍

Mitt asat / alat 0,35 / 0,35
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
För 5 år seda hade jag ett pethvärde på 0,45
Inte bra.
Drack inget / mycket lite i 3 veckor; nästa prov visade 0,13.
👍

Mitt asat / alat 0,35 / 0,35

Så du kom upp i 0.45 av att inte dricka mycket ? Eller drack du ordentligt ? Eller menar du dom 3 veckorna efteråt du fick 0.13?
Citera
Igår, 16:39
Medlem
Citat:
För min sjukskrivning. Ok peth prov? Syftar du på 0.05 vilket är de lägsta dvs? Har frågat ai och den har lugnat mig en del men jag vet ju inte alls vad mitt startvärde var den 2 juli då jag stoppa alkoholen helt.

måste du ha 0.0? om alkohol är involverat lär de vilja ta GT, ASAT och ALAT tester med som visar på eventuella leverskador. med tanke på hur länge sedan du senast drack kommer ditt peth test bli godkänt
Citera
Igår, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
måste du ha 0.0? om alkohol är involverat lär de vilja ta GT, ASAT och ALAT tester med som visar på eventuella leverskador. med tanke på hur länge sedan du senast drack kommer ditt peth test bli godkänt

Måste och måste jag tänker mer på om det är möjligt under dessa förutsättningar att hamna på över 0.05 ? Enligt AI som tagit del av vetenskapliga studier så är de biologiskt och matematiskt omöjligt.

Godkänt ? Menar du under 0.3 eller godkänt som 0.05?
Senast redigerad av Cassius58 Igår kl. 16:46.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Måste och måste jag tänker mer på om det är möjligt under dessa förutsättningar att hamna på 0.05 över ?

Möjligt är det ju, vi människor är ju väldigt olika så också våra kroppar!
Citera
Igår, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Möjligt är det ju, vi människor är ju väldigt olika så också våra kroppar!

Hur är de möjligt? Är de möjligt att de visar 0.3? (Ingen alkohol på 34 dagar alls) inte ens en lättöl.
Senast redigerad av Cassius58 Igår kl. 16:52.
Citera
Igår, 16:53
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Hur är de möjligt? Är de möjligt att visar 0.3? (Ingen alkohol på 34 dagar alls) inte ens en lättöl.

Peth proven har ju visats sig vara jäkla opålitliga, därför används de ju inte längre av trafikverket som innan! Här har du en länk som du kan läsa på lite! https://lakartidningen.se/vetenskap/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
Citera
Igår, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Peth proven har ju visats sig vara jäkla opålitliga, därför används de ju inte längre av trafikverket som innan! Här har du en länk som du kan läsa på lite! https://lakartidningen.se/vetenskap/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
njae alltså testen är korrekta det som ifrågasatts är hur man tolkar resultaten, det är inga som helst problem att komma över 0.3 om man är en typisk ungdom som vart på magaluf med grabbarna. bara för att man har en hög alkoholkonsumtion säger ju inget om hurvida du kör rattfull eller inte och det är ju där skon klämmer.

Citat:
Måste och måste jag tänker mer på om det är möjligt under dessa förutsättningar att hamna på över 0.05 ? Enligt AI som tagit del av vetenskapliga studier så är de biologiskt och matematiskt omöjligt.

godkänt dvs under 0.3 så de kommer inte göra någon mer uppföljning. spelar liksom ingen som helst roll om du får 0.0 eller 0.05. varför nojar du så mycket för att det ger utslag alls? varför måste du ha 0?
Senast redigerad av WeirdRaccoon Igår kl. 17:00.
Citera
Igår, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
godkänt dvs under 0.3 så de kommer inte göra någon mer uppföljning. spelar liksom ingen som helst roll om du får 0.0 eller 0.05. varför nojar du så mycket för att det ger utslag alls? varför måste du ha 0?

Nojjar inte, utan jag vill bara ha facit på handen då de va en jävla karusell att jag drack alkohol enligt läkaren där hen skrivit ”överkonsumtion” enbart på mina utsagor.

Man kan väl inte få 0.0? 0.05 är de lägsta även som nykterist.

Matematiskt om jag ska ha fått 0.2 så bör jag ha legat på 2.0 2 juli, krävs de inte mer än 190 öl på 3 månader för att uppnå de där? Enligt statistiken krävs de ju de dubbla nästan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in