Citat:
Det är skillnad på person till person de där stämmer.
Men det du skriver är att du höll upp i ett år. Grovt beräknat 40 öl i veckan.
Månadsvis är det 160 öl i månaden (du närmar dig mig och min 3 månaders period med 190-200 öl) förmodligen har de en påverkan om du jämför 1 och 3 månader.
Jag va nykter i 16 dagar i juni dvs lite mer än 2 veckor. Där hade mitt värde med en halveringstid på tio dagar mer än halverats.
Matematiskt ska du haft ett startvärde på 4.0-8.0 nu dömer jag absolut ingen men de där är riktigt högt.
Men höll du verkligen upp i ett år ? Alltså oavbrutet under denna perioden 3-4 gånger i veckan? Var du verkligen nykter i en hel månad utan en enda öl?
Men det du skriver är att du höll upp i ett år. Grovt beräknat 40 öl i veckan.
Månadsvis är det 160 öl i månaden (du närmar dig mig och min 3 månaders period med 190-200 öl) förmodligen har de en påverkan om du jämför 1 och 3 månader.
Jag va nykter i 16 dagar i juni dvs lite mer än 2 veckor. Där hade mitt värde med en halveringstid på tio dagar mer än halverats.
Matematiskt ska du haft ett startvärde på 4.0-8.0 nu dömer jag absolut ingen men de där är riktigt högt.
Men höll du verkligen upp i ett år ? Alltså oavbrutet under denna perioden 3-4 gånger i veckan? Var du verkligen nykter i en hel månad utan en enda öl?
Tja Cassius, Ursäkta om jag inte har följt hela tråden, men du verkar fortfarande orolig, eller missupfattar jag?
En tanke som slog mig när tråden var ny, är att det är förmodligen inte kört för dig, även om ditt första prov (mot förmodan) inte skulle bli godkänt.
För när det gäller alkohol så är det faktiskt inte olagligt att råka supa till under nån period. Så det enda dom kan begära av dig, är att du skall kunna uppvisa stadigvarande nykterhet.
Så - om det stämmer att du redan har en lång och stabil nykterhet, så kommer det att synas på dig lång väg. Vilket gör att dom förmodligen inte ens kommer att misstro dig.
Och skulle du ha oturen att ditt prov skulle visa förhöjt värde, så kommer du förmodligen att kunna säga precis som det är, dvs att du är nykter nu. Och i värsta fall så kanske du blir ålagd att inkomma med ett eller annat kompletterande prov.
Men så länge som du kan hålla i din nuvarande långa nykterhet, så kommer det förmodligen att vara tvärlugnt för dig. För nästa prov kommer att backa upp dina ord osv
EDIT/ PS. Glömde en grej. Jag minns en del diskussioner från en Peth-tråd för nåt år sedan, och det var några där också som det hade tagit orimligt lång tid för att få ner sina värden. Så det kanske förekomma att det tar extra lång tid för vissa.Men, faktum kvarstår, att så länge du kan uppvisa neråtgående värden, på kompletterande prov, så styrker du ändå din nykterhet. Förr eller senare.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-10 kl. 12:25.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-10 kl. 12:25.