2026-08-10, 12:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Det är skillnad på person till person de där stämmer.

Men det du skriver är att du höll upp i ett år. Grovt beräknat 40 öl i veckan.

Månadsvis är det 160 öl i månaden (du närmar dig mig och min 3 månaders period med 190-200 öl) förmodligen har de en påverkan om du jämför 1 och 3 månader.

Jag va nykter i 16 dagar i juni dvs lite mer än 2 veckor. Där hade mitt värde med en halveringstid på tio dagar mer än halverats.

Matematiskt ska du haft ett startvärde på 4.0-8.0 nu dömer jag absolut ingen men de där är riktigt högt.

Men höll du verkligen upp i ett år ? Alltså oavbrutet under denna perioden 3-4 gånger i veckan? Var du verkligen nykter i en hel månad utan en enda öl?

Tja Cassius, Ursäkta om jag inte har följt hela tråden, men du verkar fortfarande orolig, eller missupfattar jag?
En tanke som slog mig när tråden var ny, är att det är förmodligen inte kört för dig, även om ditt första prov (mot förmodan) inte skulle bli godkänt.

För när det gäller alkohol så är det faktiskt inte olagligt att råka supa till under nån period. Så det enda dom kan begära av dig, är att du skall kunna uppvisa stadigvarande nykterhet.

Så - om det stämmer att du redan har en lång och stabil nykterhet, så kommer det att synas på dig lång väg. Vilket gör att dom förmodligen inte ens kommer att misstro dig.

Och skulle du ha oturen att ditt prov skulle visa förhöjt värde, så kommer du förmodligen att kunna säga precis som det är, dvs att du är nykter nu. Och i värsta fall så kanske du blir ålagd att inkomma med ett eller annat kompletterande prov.

Men så länge som du kan hålla i din nuvarande långa nykterhet, så kommer det förmodligen att vara tvärlugnt för dig. För nästa prov kommer att backa upp dina ord osv

EDIT/ PS. Glömde en grej. Jag minns en del diskussioner från en Peth-tråd för nåt år sedan, och det var några där också som det hade tagit orimligt lång tid för att få ner sina värden. Så det kanske förekomma att det tar extra lång tid för vissa.Men, faktum kvarstår, att så länge du kan uppvisa neråtgående värden, på kompletterande prov, så styrker du ändå din nykterhet. Förr eller senare.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-10 kl. 12:25.
Citera
2026-08-10, 12:47
Medlem
Förstår inte varför du måste ha lågt Peth för sjukskrivning?
Citera
2026-08-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Förstår inte varför du måste ha lågt Peth för sjukskrivning?

Måste och måste. De e jag som måste ha det inte dom. För att bevisa min nykterhet dvs, visar de 0.10-0.15 här jag haft ett högt startvärde och de e inget jag tänker så mycket på men under 0.3 måste jag ha för jag har verkligen inte rört en droppe på 34 dagar.
Senast redigerad av Cassius58 2026-08-10 kl. 13:06.
Citera
2026-08-10, 13:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
För min sjukskrivning. Ok peth prov? Syftar du på 0.05 vilket är de lägsta dvs? Har frågat ai och den har lugnat mig en del men jag vet ju inte alls vad mitt startvärde var den 2 juli då jag stoppa alkoholen helt.

Citerar ai

De skräckexempel på 1,0 eller 2,0 i PEth som du har läst om kräver att man dricker enorma mängder alkohol (exempelvis en hel flaska starksprit eller flera flaskor vin) varje dag i flera veckor i sträck fram till bara några dagar innan provet tas. Din spridda konsumtion och framför allt dina 34 dagar av total nykterhet gör det medicinskt omöjligt att ligga över 0,05 µmol/L

Vad är ditt mål med din sjukskrivning? Vill du bara fortsätta vara ledig och leva på andra eller vill du ha rätt diagnos och få hjälp?
Citera
2026-08-10, 13:45
Medlem
Lillarapunzels avatar
Nu ber jag om ursäkt ifall det blir rörigt eller osammanhängande, också för att jag inte har backstoryn på plats. För tydlighetens skull kan också nämnas att jag inte rört en droppe alkohol i hela mitt liv, däremot har jag rätt diger erfarenhet av psykisk ohälsa.

För mig låter det som att TS börjar i totalt fel ände, och i viss mån även sammanblandar saker som egentligen inte hör ihop.
Om jag förstått det hela rätt, finns det någon form av psykisk ohälsa i botten? Som möjligen också inte är 100% optimalt behandlad hela tiden (medicin eller framförallt terapi?), vilket i sin tur åtminstone är en delvis faktor till perioder med större alkoholkonsumtion?
Då borde steg 1 vara att få rätt hjälp för den psykiska problematiken, i första hand. Vet att det kan vara svårt i Sverige, då den psykiatriska vården tyvärr är väldigt ojämlik ut i regionerna, och köerna till psykologer alltjämt är långa. Vet inte var i landet TS bor, men är det i en storstadsregion som Stockholm eller Göteborg, kan det även finnas privata alternativ också. Dessa har ofta minst lika god kompetens som de offentliga alternativen, och i många fall kortare kötider också. För TS har all rätt till kvalitativ vård och att få må så psykiskt bra som hen bara kan! 🤗

Med rätt behandlingsstrategier för den psykiska problematiken, tänker jag att den periodvisa överkonsumtionen av alkohol också, åtminstone till rätt stor del, kommer att ge sig själv. Menar absolut inte att TS ska bli helnykterist för alltid, men t ex kunna få värdefulla råd och strategier för att kunna bryta innan det blir allt för många öl under samma kväll, särskilt flera kvällar i rad. När det kommer till ren terminologi tycker jag också att Socialstyrelsen blivit väl restriktiv kring sk riskbruk. Nu är verkligen inte det viktigaste i sammanhanget att sätta etiketter hit och dit, men åtminstone i dessa perioder verkar TS ha någon slags "riskbruk"/"överdriven alkoholkonsumtion", även oaktat Socialstyrelsens låga gränsvärden. Men som sagt, med bättre hjälp och strategier för den psykiska grundorsaken, tänker jag att problemet till stora delar kommer lösa sig.

När det kommer till själva grundfrågan tror jag också att du kommer få ett avsevärt lägre Peth värde nu, och om inte annat för både din fysiska hälsa (framförallt levern) men även psykiska hälsa, är det jättebra och stora framsteg att du kunnat vara helt nykter såpass länge! 🤗 Tvärtom vad andra i tråden gafflar om, tycker jag också det talar starkt för att TS faktiskt inte har något missbruk, däremot möjligen ett riskbruk i perioder. Däremot förstår jag inte riktigt heller TS oro kring Peth-värdena. Dels har ju Transportstyrelsen tack och lov fått ändra sig, så körkortet lär absolut inte vara i någon akut farozon, och dels borde ju TS snarare "uttnyttja" de facto att i sådana fall vården tycker hen har ett riskbruk i perioder, för att kunna kräva mer och bättre hjälp för grundorsaken, dvs den psykiska problematiken.

Vad Peth-värdena explicit har med ev sjukskrivning att göra förstår jag dock inte alls, och verkar om något att börja i fel ända.
Citera
2026-08-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad är ditt mål med din sjukskrivning? Vill du bara fortsätta vara ledig och leva på andra eller vill du ha rätt diagnos och få hjälp?

Ska svara! Att bli frisk är mitt mål, men tyvärr blir jag det aldrig, det går att lindra symptomen men att bli diagnosfri är enligt många läkare en omöjlighet för mig.

Vänd på frågan. Har du koll på vilka diagnoser jag har ?

Eller du är den som tror att gravt sjuka kan jobba ? Då kan vi ju avsluta diskussionen men jag tar den gärna med dig om du är villig att möta mig med någorlunda argument 😀.
Senast redigerad av Cassius58 2026-08-10 kl. 16:20.
Citera
2026-08-10, 16:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Vänd på frågan. Har du koll på vilka diagnoser jag har ?

Eller du är den som tror att gravt sjuka kan jobba ? Då kan vi ju avsluta diskussionen men jag tar den gärna med dig om du är villig att möta mig med någorlunda argument 😀.

Jag har självklart ingen koll på dina diagnoser. Jag frågade bara i all välmening. Jag har polare som ljuger för läkare och fuskar på tester av helt olika anledningar.
Citera
2026-08-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har självklart ingen koll på dina diagnoser. Jag frågade bara i all välmening. Jag har polare som ljuger för läkare och fuskar på tester av helt olika anledningar.

Hur kan man ljuga för en läkare ? Klart man kan men tror du inte läkare med deras långa utbildning och erfarenhet kan syna dig ? Speciellt om det är psykiatri vi snackar om.

Har tyvärr kroniska diagnoser, har frågat överläkare med lång och gedigen erfarenhet om jag någonsin blir av med dom. Svaret har varit nej, symptomfri absolut med terapi och medicin. Men om vi går in på de där så hade du nog anklagat mig för att ljuga om jag berätta hur länge jag velat ha hjälp men inte fått den för mina psykiatriska diagnoser. Har krävt terapi för de e de bästa som lindrar under ett års tid och tror du jag fått den ? Absolut inte.

Fan dina polare borde ju skämmas. Ljuga för att bli klassade som ”sjuka”. Fel på både läkare och polare enligt mig iallafall.
Senast redigerad av Cassius58 2026-08-10 kl. 16:31.
Citera
2026-08-10, 16:34
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har slutat dricka alkohol helt sist va 1 juli.

3 Månader innan de var de ordentliga karatefyllor jag hade 16 stycken sådana utspritt under hela tidsperioden( slutet på mars till 1 juli). Misstolka inte mig nu inte att jag satt och söp varje dag utan ett så kallat binge drickande (ordentliga fyllor utspritt inom denna tidsramen). Det var främst öl jag drack 33cl 5%procentig, cirka 190-200 stycken under hela denna perioden (jag har räknat).

Och nu har jag varit helt nykter i 34 dagar utan en droppe alkohol kan mitt prov enligt vetenskapliga studier och enligt medicinsk fakta visa över 0.05 om jag tog provet 5 augusti?

Anledningen till att jag frågar är att jag läst skräckexempel om hur lite de krävs för att komma upp i dom här stora peth talen och hur halveringstider varierar och hur vissa får 1.0 i peth och andra får 2.0 av samma mängd alkohol.

Du kan vara helt lugn. Har du varit utan alkohol i 34 dagar så kommer ditt värde vara hur fint som helst.
Citera
2026-08-10, 16:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hur kan man ljuga för en läkare ? Klart man kan men tror du inte läkare med deras långa utbildning och erfarenhet kan syna dig ? Speciellt om det är psykiatri vi snackar om.

Har tyvärr kroniska diagnoser, har frågat överläkare med lång och gedigen erfarenhet om jag någonsin blir av med dom. Svaret har varit nej, symptomfri absolut med terapi och medicin. Men om vi går in på de där så hade du nog anklagat mig för att ljuga om jag berätta hur länge jag velat ha hjälp men inte fått den för mina psykiatriska diagnoser. Har krävt terapi för de e de bästa som lindrar under ett års tid och tror du jag fått den ? Absolut inte.

Fan dina polare borde ju skämmas. Ljuga för att bli klassade som ”sjuka”. Fel på både läkare och polare enligt mig iallafall.

De flesta jag känner som ljugit för läkare har inte gjort det för att bli klassade som sjuka utan för att bli klassade som friska eller i alla fall friskare. Hoppas du får den hjälp du förtjänar!
Citera
2026-08-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Hur anonymt är det att googla! Jag löser det, tack.
Hmmm. Detär ju inte SÄPO som är ute efter dig. Du ska ta ett enkelt alkoholprov i förväg. Men, ditt liv dina bekymmer.
Citera
2026-08-10, 17:39
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:

Nu har jag visserligen redan skrivit en del av nedanstående mer allmänt hållet i #65, men för att svara mer specifikt:

Läkare är inte mer än människor de heller, även om de råkar ha lång utbildning. Känner själv bl a just en psykiatriläkare. De skulle nog teoretiskt absolut gå att ljuga, men det är verkligen ingenting jag rekommenderar dig att göra!

Nu vet jag inte alls vilken/vilka sjukdomar det rör sig om, och det har jag inte heller något som helst med att göra. Oaktat det, vill jag ändå mena att det fetstilta är den springande punkten. Du har inte fått adekvat hjälp, och de strategier du behöver, för att kunna hantera alkohol på "rätt" sätt i perioder. Hade du fått terapi, och rätt verktyg i vardagen, hade du förmodligen inte haft dessa problemen alls, eller iaf i väldigt mycket mindre skala. Stå på dig och kräv den hjälp du faktiskt har rätt till! För du har rätt att få må så bra du bara kan! 🤗
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in