2026-08-09, 11:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Inga kvinnor är längre intresserade av dom ...

Fel!

Bakom "gubbe med släpkärra" finns en fru som talar om vad som ska göras och som den genomsnälle gubben nu är så gör han så för hemmets trevnad (om det inte är något helt galet för då sägs det ifrån.

Och eftersom han agerar på det sättet så är frun i allra högsta grad intresserad.
Citera
2026-08-09, 11:48
Medlem
Hahaha. Ja, de gubbarna finns från Smygehuk till Jukkasjärvi. Jag åkte själv på en sån knäpp när jag byggde fritidshus och ägde villa i sju år. Av 360 helger måste jag ha lagt 300 på att bygga, renovera, åka till brädgården eller åvc.

Nu på andra sidan kan jag säga att jag troligtvis aldrig i livet igen kommer göra det igen, jag trivs gott i lägenhet och att ha fått min tid tillbaka. På sin höjd kan jag tänka mig radhus med 100 kvm altan och gräsplätt.

Men jag förstår att många tycker att det är kul. Det skänker mening, blir lite som en hobby. Man får skapa med händerna och se något växa fram. Gärna om det blir en ny bastu, nedfälld badtunna eller gungställning för ungarna istället för dränering och annat aber som man helst slipper.

Damernas motsvarighet är trädgårdstanten med femtielva pallkragar, blommor, frön, buskar, rabatter, stigar, stenar och vad det nu kan vara.
Citera
2026-08-09, 11:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Dessa köper väl in folk för att köpa, bygga och slänga saker åt dem.
Nej, då är det Man Med Väldigt God Ekonomi.
Citera
2026-08-09, 12:09
Medlem
VoktorDodkas avatar
Man har olika intressen och väljer vad man ska göra av sin tid. Det finns dom som sitter i en soffa och ölar hela veckorna, det finns dom som sitter och spelar dataspel dygnet runt och det finns dom som är kreativa med sin tid, vilka tror ni mår bäst i långa loppet?

Jag måste hyra släp de få gånger jag behöver ett, men jag bor i lägenhet och har en kombi så det blir sällan. Men hade jag bott i eget hus hade jag garanterat haft minst ett släp, troligen mer för fordon än bygg och trädgårdsmateriel men ändå.
Citera
2026-08-09, 12:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ni glömmer en sak: att skapa, kunna saker själv ger självkänsla och en mening. Att inte behöva ta in en byggfirma för att byta en list eller liknande ger också tillfredställelse och gubben känner att han hackar systemet genom att kunna bygga köket själv. Ser vi till pengamängder har nog släpkärra-gubben mer i skattkistan än hipstern som knappt vågar skruva i en glödlampa utan att ringa elektrikern.

Om 100 år kommer man prata om den där gym-gubben som är på gymmet varje dag på semestern istället för att hålla på med rekreation. Han som är fåfäng trots att han är 80 år.
Citera
2026-08-09, 12:14
Medlem
Gridiots avatar
Dom måste ha ett projelt igång. Dom är för rastlösa för att vila. Utan projekt blir dom tokiga och sedan deppiga 🙁
Citera
2026-08-09, 12:18
Medlem
Jag kommer i kontakt med dessa ibland via mitt arbete. I regel drivna, intresserade och kunniga inom de områden de satt sig in i. Solceller, kopplingar, sensorer, kameror runt huset, luftfuktighetsmätare osv. Förhållandevis intressant att höra dessa gubbar snacka om sitt senaste projekt en stund. De behöver sannolikt fylla fritiden med någonting produktivt efter pensionen. Jag kommer även i kontakt med andra åldersgrupper och intelligenta och excentriska individer är mest underhållande. Yngre till medelålders kvinnor med ångest och total fokus på sig själva är mindre roliga att handskas med.
Citera
2026-08-09, 12:20
Medlem
526s avatar
100% GMS. Det var länge mitt livsmål att bli gubbe med släp – så när vi för några år sedan köpte ett renoveringshus på landet gick drömmen äntligen i uppfyllelse.

När dörrarna på Bauhaus, Byggmax eller Biltema öppnas slår jag ut armarna och är i paradiset. Stockholmare av värsta sorten, förstås, som högt och ljudligt går igenom med frugan vad vi behöver köpa (hon är värre) och frågar personalen alldeles för mycket.
Senast redigerad av 526 2026-08-09 kl. 12:23.
Citera
2026-08-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

Så är det verkligen haha Jag tänker att det är för atr slippa umgås med familjen samt att dom gillar att fixa och har inga andra intressen
Citera
2026-08-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Du beskrev precis min farsa. Han är verkligen en riktig ”gubbe med släpkärra” och en snickare av den gamla skolan. Nu börjar han visserligen bli gammal, så han är inte lika aktiv längre, men förr höll han alltid på med olika projekt. Var det inte taket på huset som skulle fixas, så skulle det byggas något mindre hus på tomten eller renoveras någonting inne i huset.

Han hade dessutom ett nästan löjligt stort intresse för att ta släpkärran, fylla den med all möjlig skit och åka till återvinningscentralen.

Jag klandrar honom dock inte. Det är faktiskt rätt meditativt att bara åka dit och kasta skit, typ gamla kakelplattor.

En gubbe med släpkärra är dessutom väldigt bra att ha i sin närhet. Eftersom de alltid vill ha något projekt igång är de oftast mer än villiga att hjälpa till om man själv behöver hjälp med något.

Det känns dock tyvärr som att gubbar med släpkärra är ett utdöende släkte, kommande generationer tycks inte riktigt ha samma kaliber.

Håller med! Såna har man nytta av. Bra gubbar.
Citera
2026-08-09, 13:12
Medlem
Dumdrygs avatar
Ett utrotningshotat släkte. De riktiga maskulina männen med normala testesteronnivåer som leker med vuxna prylar och inte spelar tv-spel och bygger med lego.
Citera
2026-08-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag har varit på tippen åtta gånger i år redan. Med släp.

Jag har varit där 1 ggn på 5 år. Utan släpkärra. Men syster är där titt som tätt. Med släp🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in