Någonting såhär ser det nog ut och att han som gäst i hennes hus tar sig friheten att mörda henne blir nog droppen som väger över till och garanterar livstidsstraff. Tyvärr är väl det som gjorde honom så rasande i stunden så banalt och futtigt, sett med eftertankens klarsyn, att han inte kommer att vilja prata om det. Det blir för genant.
Men när han simmade från polisen, borde han inte istället försökt dränka sig ?? Det hade nog jag gjort om jag hade burit mig åt såhär!
Vad är nyfiken på att veta är hur polisen så snabbt förstod att de skulle leta i och runt skärgården. Det gjorde som vi vet en insats på hans adress men letandet började trots allt i skärgården väldigt tätt inpå att ÅÅ upptäcktes och var koncentrerat dit under hela tiden.
Gissningsvis har det funnits vittnesuppgifter eller andra uppgifter som gjort att de kunnat förutsätta att han är kvar.
Från Sollenkroka ö gick det flera avgångar med Waxholmsbolaget den dagen. Ön har egen hållplats längs med båtlinje 14 och det går båtar i båda riktningar från hållplatsen. Från Sollenkroka som är en hållplats bort går andra båtlinjer. Har ingen egen erfarenhet av skärgårdsbåtar men de måste snabbt fått veta att han aldrig gått ombord på någon av dessa.
De kontaktade nog Waxholmsbolaget på direkten för att kontrollera saken. Samt att för komma vidare från Sollenkroka så måste man ta en buss om man inte vill vänta på en taxi väldigt länge.
Är faktiskt väldigt imponerad av honom att han kunde hålla sig gömd i 33 timmar. Det är faktiskt en bedrift om man inte har tillgång till båt där ute.
Nu vet jag inget närmare om MGM som person, men det verkar i alla fall inte som om han tidigare gett sig på andra människor fysiskt. I alla fall inte grovt.
Gjorde ett inlägg igår eftermiddag i ett försök att fånga upp det som framkommit hittills (kanske inte så mycket). Efter det inlägget skrev användaren L att hen hade kollat med gemensam bekant och fått lite mer information. L själv var bekant med TN för ca tio år sen.
Om MGM, personlighet och relationer mm.
Några egenskaper enligt två användares beskrivningar:
1.
- snäll, ödmjuk, omtänksam och professionell
- möjligen ett kontrollfreak vad gällde det praktiska
2.
- lugn, vänlig och lite tillbakadragen
- lite ”stel” eller ”off" på något sätt.
- MGM ska tidigare ha uppvisat problem med att hantera aggressioner (inlägg 9/8)
- bra person, med många vänner
- ingen historik med våld vad vännern känner till
- (MGM) haft några förhållanden men vännen har "aldrig hört om något åt det här hållet" (våld).
X i bodelningstvisten (partsinlaga):
- "extremt låst" i önskemål om storlek på boende (enligt X, parts-uppgift)
- "fräscht" och "stort" som specifika krav på lägenhet (enlgt X, partsuppgift).
- samboförhållandet varade 1,5 år - bodelningsvisten tog nästan två år
Användare slemhinders iakttagelser om TNs facebook-konto/n:
- Möjliga fejkkonton, enligt det här inlägget.
- TN är inte vän med sina barns mamma på Facebook:
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
TN är inte vän med sina barns mamma på Facebook, deras relation efter separationen verkar inte ha varit helt friktionsfri.
Högskoleutbildning ( i tre exempel) eller ej:
- Tre relationsexempel, : alla tre kvinnorna hade högskoleutbilning
- Har inte framkommit att TN har högskoleutbilning, verkar vara gymnasienivå.
Vill minnas att slemhinder har skrivit mer intressanta uppgifter om Facebook-relationer men hittar inte.
Inte så mycket än:
Inte särskilt mycket som är anmärkningsvärt - men lite kanske:
En person som uppfattas å ena sidan som vänlig och snäll. Kanske "lite stel".
Och en användare som är bekant (men ej träffat TN på tio år), samt har gemensam bekant som känner till lite mer om TN: TN ska tidigare ha uppvisat aggressionsproblem.
TN har även beskrivits att i vissa sammanhang kunna uppfattas t ex som "extremt låst".
Där det har verkat viktigt att bo stort (radhuset efter separationen 2014 + att ha 4 r o k efter separationen 2021, med lång förhandlingsprocess).
När det gäller att hitta byteslägenheter är det i sig, en process som kan ta tid. Och är man dessutom inte överens så underlättar det nog inte. Det jag vill säga är att den långa tvistetiden kan ha orsakas av bytes-faktorer som förekommer i nästan alla triangelbyten. Men värt ändå att notera att tvistetiden pågick längre än sambotiden.
Fejkkonton i sociala medier är kanske något (vanligt?) som kan vara praktiskt i ett tidig dejtingskede. Men fejkkonton kan användas på olika vis. Om något eller bägge av dessa möjliga fejkkonton tillhör TN så kan det vara intressant tycker jag.
Att i en relation ha olika utbildningsnivåer behöver inte vara något problem. Men det kan väl vara värt att lägga på minnet.
En helt annan sak, men lägger länk till ett inlägg jag skrev idag som visar kartbilder över Sollenkroka och fastigheten, av och till spekuleras om flyktväg/gömställen.
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om det stämmer så är det ett oerhört stort steg att hugga en kniv i en annan människa. Det är inte många som passerar alla mentala spärrar, oavsett hur kränkta eller provocerade de upplever sig vara. Att dessutom göra det för första gången vid närmare 60 års ålder, det måste väl vara näst intill unikt?
Har svårt att tro att det enbart handlar om att hon ville göra slut på förhållandet eller liknande. Han måste väl nästan ha fått något slags tokspel. Droger? Tillfällig psykos?
Väldigt ovanligt fall, kan jag tycka.
Det är sannerligen ett oerhört stort steg ja.
Det borde kunna läcka ut lite mer uppgifter kan man tycka, om det är så, som viss information pekat på (inlägg i tråden): att det kan ha förekommit tidigare aggressionsproblem. Det borde finnas någon som vet mer om detta. Men det kan ju bli en förundersökning som håller tätt och där få vänner till TN vill prata med medierna.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-09 kl. 23:06.
De kontaktade nog Waxholmsbolaget på direkten för att kontrollera saken. Samt att för komma vidare från Sollenkroka så måste man ta en buss om man inte vill vänta på en taxi väldigt länge.
Är faktiskt väldigt imponerad av honom att han kunde hålla sig gömd i 33 timmar. Det är faktiskt en bedrift om man inte har tillgång till båt där ute.
Om värmekameror inte uppfunnits hade han kanske klarat sig...
Han hade väl kunnat ringa på en taxi från Sollenkroka ? Han hade ju uppenbarligen tillgång till både kanot och båt.
Han är väl smart nog att veta att sånt går att spåra på olika sätt. Hur ska han betala!? Han hade förmodligen varken mobil eller betalsätt efter sin flykt, vad vet jag
Det låter så ologiskt att behöva både klubba ner OCH hugga med "kniv". Näe, låter helt osannolikt. Därför tror jag att det är nåt bråk i badrum eller sovrum. Han har börjat spöa henne och en spegel har gått sönder. Av ren tillfällighet, ungefär som uttrycket "tillfället gör tjuven" ser han i sin förblindande furiösitet en stor spegelskärna och tar den utan att ens reflektera över det, förmodligen pga alkohol....ja, jag tror det är så det gått till. Därav även blodig handduk som han tar med sig och gömmer under kanoten.
Varför just bråk i ett badrum ?? Är det inte mer troligt att de bråkade i köket och där har man ju tillgång till kniv. Om dom nu bråkade vill säga. Inget har ju framkommit att det skulle varit bråk. Han kan lika gärna ha attackerat henne bakifrån sittandes i en stol.
Varför just bråk i ett badrum ?? Är det inte mer troligt att de bråkade i köket och där har man ju tillgång till kniv. Om dom nu bråkade vill säga. Inget har ju framkommit att det skulle varit bråk. Han kan lika gärna ha attackerat henne bakifrån sittandes i en stol.
Eftersom hon utsatts även för trubbigt våld får man ju anta att det var så det började. Ingen börjar ju hugga först och sen klubba!
Det är konstigt med detta kombo. Det är vanligtvis antingen eller...
Jag hoppas verkligen fanskapet åker dit. Och sitter inne lite längre än sossarna skulle ha önskat! Hemsk varelse. Slagit två familjer i spillror bara för sin dåliga självkänsla. Hemskt!
Ja, men alla som blir kränkta mördar inte sin partner.
Det är väl mer ett pussel för att kunna se vilka eventuella karaktärsdrag som kan finnas i bakgrunden till att man sedermera blir så kränkt att man har i sig att knivmörda sin partner.
Både T och Å var stadiga ekonomiskt och med boende. Detta har inget med några lägenheter eller pengar att göra. Det är ett luftslott.
Han har blivit kränkt och med noll impulskontroll så mördade han henne.
Så tror jag.
Det låter så ologiskt att behöva både klubba ner OCH hugga med "kniv". Näe, låter helt osannolikt. Därför tror jag att det är nåt bråk i badrum eller sovrum. Han har börjat spöa henne och en spegel har gått sönder. Av ren tillfällighet, ungefär som uttrycket "tillfället gör tjuven" ser han i sin förblindande furiösitet en stor spegelskärna och tar den utan att ens reflektera över det, förmodligen pga alkohol....ja, jag tror det är så det gått till. Därav även blodig handduk som han tar med sig och gömmer under kanoten.
Bra gissning, jag tror också något sånt, alkohol vid semester, de börjar diskutera, kan handla om helt vanliga saker men alkoholen gör sitt, han knuffar in henne mot en spegel osv som du skrev… eller bara slår och någon vas ramlar osv fruktansvärt