2026-08-08, 08:40
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det fanns alltså enligt dig inget som utlöste detta till synes oprovocerade våld från en individ som är tidigare ostraffad? Det är gärningsmannen som ballade ur utan anledning? Du tycker inte att det finns någon anledning att förstå hur BO var för att förstå GM? Jag antar att du är som många andra i dessa trådar om mord - du nöjer dig att bli matad med vad man matar dig med.
Klart det finns en anledning, troligen rejäl psykisk störning hos GM. Normala människor mördar inte folk hur bitchiga eller påfrestande ”folk” än är. (Obs! Därmed inte sagt att denna kvinna var det. Jag har ingen aning om vem hon var!)
Statistisk sett har jag för mig att många kvinnor som blir mördade av sin partner blir det när de försöker lämna honom, så det kan vara den utlösande faktorn.
Trist att du i flera inlägg försöker racka ner på kvinnans personlighet baserat på att ingen anhörig eller vän uttalat sig i media. I många kretsar är media det sista man uttalar sig i. Att anhöriga, i det här fallet ungdomar, ska behöva uttala sig i media för att folk inte ska fabulera ihop att mamman ”had it coming” är bisarrt.
Citera
2026-08-08, 08:43
Medlem
Citat:
Men något hos BO måste väl utlöst detta hos MGM? Klart att det inte är rätt att ta någons liv, men vissa personer har en viss förmåga att trycka på rätt knappar. Därför är det väsentligt att försöka kartlägga hur även BO var som person. Men allt detta lyser med sin frånvaro, än så länge.

Jag tror att det faktum att BO fortfarande hade en bra relation med sitt ex och till och med samägde ett sommarhus med honom tyder på att hon nog inte var helt omöjlig att ha att göra med.

MGM däremot drog igång en lång, och enligt mig, oresonelig rättstvist mot sitt ex för att roffa åt sig något han egentligen inte skulle haft så de har knappast kontakt längre. Samt att det inte finns några tecken på att mamman till hans tre barn och han har någon kontakt (båda finns på FB t ex men är inte vänner). MGM framstår definitivt som en konfliktsökande person, särskilt i och med rättstvisten, men inget som helst pekar på att BO är det. Att hon blev mördad behöver inte betyda att hon provocerade fram det. Tvärtom så känns som att mordoffer sällan gör det.
Citera
2026-08-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tveNNeting23
Aftonbladet har en kort pod om händelsen.
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/403558
Ca 5 min in i den beskrivs hur Aftonbladets journalister uppfattat hur han blev gripen. Gömde sig tydligen vid nån båt/brygga innan han försökte fly/simma iväg. Hur man nu kan tycka att det är en bra ide'.
"Jag simmar ifrån dom"
Fight or flight.
Citera
2026-08-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Tre?

Det är så många inlägg i denna tråd så jag har uppenbarligen missat något. BO är ju då en. Kvinnan han var sambo med och där det vid separationen uppstod en tvist om hyreslägenheten de bodde i en annan. Vem är/var den tredje?
Mamman till hans barn.
Citera
2026-08-08, 08:59
Medlem
okok1s avatar
Om hon är jurist kan hon vara vass med språket och argumentera för sig själv. Och han kanske är en patetisk narcissist som inte kunde hantera det? Vilda spekulationer.

Såg att media skrev om trubbigt våld också. Så det verkar som han slog henne? Kanske till och börja med och sedan hämtade en kniv.

Citat:
While the vast majority of people with narcissistic personality disorder are not violent, those who do commit murder generally do so as an extreme reaction to ego threats, severe romantic rejection, perceived public humiliation, or a profound loss of absolute control over a victim.
Citat:
Core Triggers for Extreme Violence

Narcissistic injury: A deep, intolerable blow to their fragile self-esteem triggers unbridled rage.

Abandonment or rejection: Leaving a partner or challenging their authority can provoke retaliatory violence.

Restoring power: Killing becomes a way to re-establish dominance when manipulation fails.

Protecting the false self: Eliminating witnesses or perceived enemies protects their idealized public image.
Google AI

Han kanske aldrig har behövt använt våld för manipulation har fungerat förut?
Senast redigerad av okok1 2026-08-08 kl. 09:02.
Citera
2026-08-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandska123
Mamman till hans barn.
Självklart. Tänkte inte på det.
Citera
2026-08-08, 09:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Förstår detta, såklart. Kan inte riktigt relatera till scenariot, svårt att greppa.

Det hade ju på ett sätt varit enklare om du bara hade beskrivit honom som en ”bufflig och kompromisslös jävel som var omöjlig att komma överens med”. När det är i enlighet med din beskrivning blir konturerna mycket svagare. Det lär väl framkomma mer och mer information som gör att man kan förstå.
På en arbetsplats är man ju väldigt mån om att visa sig från sin bästa sida, man vill ha jobbet kvar, särskilt i hans rätt osäkra yrke. Mer intressant skulle vara att höra om hur han var utanför jobbet.
Citera
2026-08-08, 09:27
Medlem
slemhinders avatar
Spekulationer om att ÅÅ skulle vara svår i relationer känns långsökta, men man vet ju såklart inte. Tänker på mordet i Örebro för några år sedan där en kvinna blev mördad. Det visade sig att hon haft en lång och destruktiv relation med en man bakom ryggen på mannens fru. Han var visserligen en galning men det kom fram i förhören att hon haft ett par stormiga relationer bakom sig och hon hade varit ganska självupptagen på ett sätt som hade börjat gå ut över hennes barn. Inte för att hon på något sätt bar skuld i att ha blivit mördad men i alla fall.

Av ÅÅ och TN verkar det framför allt vara TN som framstår som strulig här.

ÅÅ är som sagt fortfarande vän med barnens pappa och barnens farmor på Facebook, hon äger fortfarande ett sommarhus tillsammans med exet JEB. Hon förekommer inte i några ärenden i Nacka tingsrätt där någon försöker få till en tvångsförsäljning så man kan anta att det samarbetet funkar väl.

TN är inte vän med sina barns mamma på Facebook, deras relation efter separationen verkar inte ha varit helt friktionsfri. Det fanns, enligt domstolshandlingar från nästa relation, en överenskommelse om vistelsetid (eller liknande) kring yngsta sonen.

När nästa relation avslutades drev han ett långt ärende i domstol där han försökte sko sig på kvinnans position på hyresmarknaden. Någon i tråden skrev att han ”gjorde vad man skulle göra i en sådan situation”. Ett galet påstående.

Den tredje kända flickvännen är en person han nu mördat.

Citat:
Det fanns alltså enligt dig inget som utlöste detta till synes oprovocerade våld från en individ som är tidigare ostraffad? Det är gärningsmannen som ballade ur utan anledning? Du tycker inte att det finns någon anledning att förstå hur BO var för att förstå GM? Jag antar att du är som många andra i dessa trådar om mord - du nöjer dig att bli matad med vad man matar dig med.

Tidigare ostraffad, ja. Men nu finns det dokumenterat att han inte betett sig särskilt bra i åtminstone en relation sedan tidigare.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-08 kl. 09:36.
Citera
2026-08-08, 09:29
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Men något hos BO måste väl utlöst detta hos MGM? Klart att det inte är rätt att ta någons liv, men vissa personer har en viss förmåga att trycka på rätt knappar. Därför är det väsentligt att försöka kartlägga hur även BO var som person. Men allt detta lyser med sin frånvaro, än så länge.

De var tydligen ett par i åtta månader och, enligt uppgift i tråden, så var det viktigt för honom att ha en gemensam fest och säkert mer. Kanske hon lät sig uppvaktas och accepterade en relation men kanske han ville mer, var påstridig och kände sig underlägsen. Hon tröttnade och bröt med honom?
Citera
2026-08-08, 09:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Du resonerar helt galet. Något "hos" BO har utlöst detta? Om hon gör slut till exempel är det något "hos" henne som ursäktar detta? Och "trycka på rätt knappar"? Det finns inga "knappar" för mord hos normala människor. Så sluta med dina unkna åsikter. Din hjärna är antagligen ung och under utveckling.
Citera
2026-08-08, 09:34
Medlem
capires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristan-Isolde
Är det bekräftat att TN är pojkvännen till 100%? Anledningen till att det görs förändringar på hans FB nu kan ju vara att det helt enkelt inte är han. Tyckte att det gick väldigt snabbt att hitta honom på BO:s FB och att man initialt bara gick på åldern. Alla är ju inte vänner med sina respektive på sociala medier. Har någon granne på ön eller någon annan från deras vänskapskrets bekräftat att det är han? Annars får han sitt liv förstört av alla spekulationer om honom, hans ekonomi och familj. Är häktningsframställan redan klar?

Om du förlåter mig för sent svar på alla dina frågor så förlåter jag dig för att du är så lat att du inte klarade av att läsa bakåt.

Det är denne TN. Är säker på att hans advokat vet exakt hur han ser ut och då vet jag också det.
Citera
2026-08-08, 09:38
Medlem
israelisinnocents avatar
Länk där bekant uttalar sig om gm?

Med tanke på bo karriär var hon bra på att förhandla och tydlig och bestämd med sina planer

Gm kände sig underlägsen när han inte lyckades manipulera henne

Gm kanske höll upp kniven och trodde att åå skulle bryta ihop, när hon inte gjorde det blev det ännu mer kortslutning i gm
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-08-08 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in