Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Studentpolitik är viktigt för unga och där har högern gjort stora försämringar. De har dragit ner anslagen till lärosätena, vilket resulterat i färre utbildningsplatser på högskola och universitet. Samtidigt har de ökat arbetslösheten kraftigt, så i år var det rekordhögt söktryck till högre utbildning, men 10'000 färre platser jämfört med året innan.
Sen reagerar väl unga på samma saker som andra - att fyra år med fördubblad fattigdom, ökad arbetslöshet, politisk korruption på bananrepubliknivåer samt
nedmontering av den oberoende rättsstaten och demokratin>> inte är politik som förtjänar nytt förtroende.
Splittringar, högerpopulism och hatretorik har aldrig förbättrat livet för vanligt folk någonstans, så det är helt uppenbart att Sverige är på väg åt fel håll och behöver ett regeringsskifte.
"Nedmontering av rättstaten och demokratin", tänkte först att Tidö gjort något riktigt illa, sen såg jag i din länk att det handlar om invandringsrelaterade frågor... LOL, det är bara bra att de ser över dessa saker, anser jag. På vilket sätt är demokratin hotad pga detta??
Som att staten kan påverka speciellt mycket gällande arbetslöshet, det är marknaden som styr det i huvudsak. Högern har gjort rätt i detta då de gärna sänker kostnader för företag att etablera sig..
Sen är det inte bra att vattna ur högskolan med för många utbildningsplatser, risken är att kraven sänks och vi får sämre kunskapsnivåer i akademin.
Jag som numera är sjukpensionär tycker att denna regeringen gjort bra, i och med att de sänkt skatter på drivmedel t.ex. Jag är beroende av bilen som transportmedel, även om jag bor i "storstan", jag skulle missgynnas av en vänsterregering ganska mycket.