2026-08-09, 22:30
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkamidage
Röstade själv blått. Men inte så svårt att se att de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare.
Klassklyftor i samhället växer.
Är det gynnsamt för samhällsutvecklingen? Jag tror inte det.

Visst, men tillgångs(o)fördelningen har mer med det ekonomiska system vi lever i snarare än det politiska. Det är en utveckling vi sett långt innan den här regeringen och något som garanterat kommer fortsätta även om en vänsterregering tar plats.(Vilket kommer chockera många vänstersympatisörer).

Håller dock med om att den här regeringen snarast verkar se det som en dygd att roffarkapitalister tillåts roffa åt sig ännu mer ägande vilket är rätt vidrigt.
Citera
2026-08-09, 22:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ja unga kvinnor rör sig mer åt vänster. Inte alla unga. Män lutar fortfarande höger.
Citera
2026-08-09, 22:58
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
ALLA verkar ha rört sig vänsterut sedan förra valet. Om inte opinionsundersökningarna ljuger. Vad är det med den här regeringen svenskarna hatar? Jag förstår inte?
Jag fattar heller ingenting,
men den svenska väljarkåren vill tydligen ha högre skatter och mer meningslösa bidrag.
Citera
2026-08-09, 23:02
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Eller så kan man fråga sig när Sverige var världens bästa land att leva i - och svaret är att det var under sossarnas storhetstid. Det är de senaste 20 åren med högermajoritet som det gått utför. Dags för sunt förnuft att göra comeback alltså!
Jo, men gör man en så grund analys är man rätt korkad.

S hade makten under efterkrigstiden då ekonomin växte nåt oerhört, det är helt andra tider idag.
Det hade förmodligen gått ännu bättre för Sverige då om borgarna haft makten.
Citera
2026-08-09, 23:06
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Studentpolitik är viktigt för unga och där har högern gjort stora försämringar. De har dragit ner anslagen till lärosätena, vilket resulterat i färre utbildningsplatser på högskola och universitet. Samtidigt har de ökat arbetslösheten kraftigt, så i år var det rekordhögt söktryck till högre utbildning, men 10'000 färre platser jämfört med året innan.

Sen reagerar väl unga på samma saker som andra - att fyra år med fördubblad fattigdom, ökad arbetslöshet, politisk korruption på bananrepubliknivåer samt nedmontering av den oberoende rättsstaten och demokratin>> inte är politik som förtjänar nytt förtroende.

Splittringar, högerpopulism och hatretorik har aldrig förbättrat livet för vanligt folk någonstans, så det är helt uppenbart att Sverige är på väg åt fel håll och behöver ett regeringsskifte.

"Nedmontering av rättstaten och demokratin", tänkte först att Tidö gjort något riktigt illa, sen såg jag i din länk att det handlar om invandringsrelaterade frågor... LOL, det är bara bra att de ser över dessa saker, anser jag. På vilket sätt är demokratin hotad pga detta??

Som att staten kan påverka speciellt mycket gällande arbetslöshet, det är marknaden som styr det i huvudsak. Högern har gjort rätt i detta då de gärna sänker kostnader för företag att etablera sig..

Sen är det inte bra att vattna ur högskolan med för många utbildningsplatser, risken är att kraven sänks och vi får sämre kunskapsnivåer i akademin.

Jag som numera är sjukpensionär tycker att denna regeringen gjort bra, i och med att de sänkt skatter på drivmedel t.ex. Jag är beroende av bilen som transportmedel, även om jag bor i "storstan", jag skulle missgynnas av en vänsterregering ganska mycket.
Citera
2026-08-09, 23:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
[...] Integrationen kan vi däremot styra över själva och där är det som vanligt bara sossarna som har en politik för att göra invandrare till produktiva skattebetalare, medan högerns apartheid gör dem till kriminella våldsbejakare. Jag vet vad jag föredrar.
Ha, ha, vilket erbarmligt skitsnack. Stackars människa om du faktiskt tror på det där.
Citera
2026-08-09, 23:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Högern har förslag på privatisera just vatten och vägar.
Dåligt.
Citera
2026-08-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ha, ha, vilket erbarmligt skitsnack. Stackars människa om du faktiskt tror på det där.
Ok vad har Tidö för integrationspolitik?
Citera
2026-08-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja unga kvinnor rör sig mer åt vänster. Inte alla unga. Män lutar fortfarande höger.
Stämmer ej. Det är männen som rört sig högerut https://forskning.se/2025/11/21/unga-kvinnor-ar-vanster-och-unga-man-hoger/
Citera
2026-08-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Unga har förstått att de är på väg ut i ett arbetsliv och trygghet som allt mer liknar borgarnas våta dröm om skithålet USA där vanligt folk får ha 2-3 jobb för att överleva och riskerar att hamna på gatan om de någonsin blev sjuka. Det medan den lilla klicken rika trampar på vanligt folks ryggar för att göda sig själva.

Japp och därför vill man rösta på partier som vill importera miljoner araber (hej otrygga samhälle), bensinen 50/l, lägga ner alla kärnkraftssatsningar (hej elkaos) och höja alla skatter.

Då kommer unga definitivt få det bättre!
Citera
2026-08-10, 00:27
Medlem
Unga svenska kvinnor i en ohelig allians med 3 miljoner invandrare som antingen i smyg eller öppet hatar sverige och bara ser det som en ekonomisk zon att rova åt sig på.

Den alliansen går förövrigt vidare in i sängen det ser jag med egna ögon varje dag i huvudstaden.
Citera
2026-08-10, 00:29
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du menar att det har ökat hos män men minskat hos kvinnor? Är du hög?

I senaste undersökningen från Verian (juni 2026), så har SD 22.9 procent hos unga män, och 10.2 procent hos unga kvinnor. Skillnaden mellan könen är LÄGRE än det var år 2023!

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Då kanske jag har fel. Min bild var att det tjatats om hur unga män i allt större utsträckning röstar sd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in