2026-08-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Nej, Man får köra om precis hur man vill om det inte finns risk för kollision.
Nu pratar vi om omkörning i trång farled....
Regler för trånga farleder återfinns i Sjövägsreglerna (Internationella sjövägsreglerna, regel 9), som kompletterar sjölagen när det gäller sjötrafik. Huvudregeln är att fartyg som färdas i en trång farled ska hålla sig på styrbords sida (så långt till höger som möjligt). Mindre båtar får inte hindra stora fartyg som är beroende av farleden.
Citera
2026-08-09, 20:52
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu pratar vi om omkörning i trång farled....
Regler för trånga farleder återfinns i Sjövägsreglerna (Internationella sjövägsreglerna, regel 9), som kompletterar sjölagen när det gäller sjötrafik. Huvudregeln är att fartyg som färdas i en trång farled ska hålla sig på styrbords sida (så långt till höger som möjligt). Mindre båtar får inte hindra stora fartyg som är beroende av farleden.

Ja det stämmer det du skriver, och man får köra om precis hur man vill så länge inte risk för kollision föreligger.
Citera
2026-08-09, 21:18
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammalunda
Ja, det vore fantastiskt för femåringen att hans pappa hålls ansvarig, tycker du inte? Jag hade aldrig velat att min bättre hälft blev straffad för ett misstag även om jag strök med, jag känner min partner väl och vet att min partner menar väl, och jag vill att mina barn skall ha en förälder kvar. Jag tänker också att det är familjens ensak, om det skulle visa sig att snipan begått ett misstag tidigt i processen (sedan tar upphinnande över), och om åklagaren väljer att se tragedin som straff nog.

Jag tycker det är olyckligt att du ägnat flera hundra inlägg åt att först, innan vi visste något, hävda att det inte var fartygets fel, och sedan när det framkom att fartyget var upphinnande, att åklagaren har fel, och att snipan har fortsatt fel. Men visst, spekulera får man så jag har inte sagt något. Men att hålla på att uppvigla om att familjen borde kräva att mannen ifråga skall dömas är magstarkt. Jag tänker att du kanske inte har familj och barn själv?
Vad snackar du för dumheter. Fartyget var upphinnande. Tror vi? Var ligger tvekan?
Citera
2026-08-09, 21:19
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Nej, Man får köra om precis hur man vill om det inte finns risk för kollision.
Så har jag alltid sett det som. Se bara på Stenafärjorna!
Citera
2026-08-09, 21:21
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det kan ha varit just precis därför snipan höll till styrbord!
Snipor ska hålla sig väl borta från farlederna vid dålig sikt. Börja ta förarintyg👶
Citera
2026-08-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du har helt rätt. Jag påstår eller tror på intet sätt att han haft det. Men med tanke på som du säger, hur folk överallt går runt i AirPods totalt ovetandes om omvärlden så förvånar en ingenting (jag låg bakom en långtradare senast igår som va ute 60-70 cm i andra filen på motorvägen när jag precis skulle köra om - satt väl med mobilen men OT)

Med tanke på hans yrke är youtuber så lär han väl äga ett par airpods eller två.

Eftersom alla här verkar veta att fartyget inte tutat (vem som har bekräftat det vet jag inte) så kan vi ju inte utesluta till 100% möjligheten att fartyget tutat 300m bakom men det ej hörts för att vederbörande hade hörselskydd av ngt slag
Hörselskydd har säkert använts eller airpoods. Kanske lyssnade på en Pod.
Citera
2026-08-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
För mycket poddande är inte hälsosamt. Speciellt inte med förbundna ögon i en väl trafikerad farled.

Det är mycket möjligt att besättningsmännen höll på med något sådant och förbundna ögon verkar de ha haft, de tittade iaf åt ett annat håll...

Besättningsmännen ska titta på radarn samt på havet runt omkring fartyget... De missade uppenbarligen båten eftersom de tittade på vadå istället???
Citera
2026-08-09, 21:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hörselskydd har säkert använts eller airpoods. Kanske lyssnade på en Pod.
Att ha elektriska saker i örat när saltvattnet yr omkring en är nog inget som en van båtägare med åtminstone högstadieutbildning gör.
Citera
2026-08-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ja det stämmer det du skriver, och man får köra om precis hur man vill så länge inte risk för kollision föreligger.

Snipan kan ha avvaktat för att låta fartyget välja sida. När de upptäckte att fartyget bara tuffade på rakt emot dem försökte de med största sannolikhet väja, för sent, kanske underskattade snipan fartygets hastighet.
Citera
2026-08-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nu snackar vi snippan-kaptenen. Sanslöst bra segling. Bästa omdömet.

Det där vet vi ingetting om...

Det vi vet är att fartyget saknade utkik och att kaptenen och lotsen verkade ha låtit fartyget framföras i blindo, åtminstone har de inte haft adekvat koll på radar och havet.
Citera
2026-08-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Ja vem vet, vi lär få reda på mer.

Vad kom fram från ljudinspelningarna från fartyget?

Är det verkligen möjlighet att besättningsmännen inte märkte av att de mejade ner snipan? Inget konstigt ljud, skrik, känsla, signal från radarn, alarmsystem, märke de verkligen inget?? osv osv

Låg de och sov?
Citera
2026-08-09, 22:26
Medlem
Vet man något om hur båtvan familjen var?
Jag tänker bla. på att de hade räddningsvästar, jag känner ingen som spenderat mycket tid på sjön som har det. På sin höjd en vanlig flytväst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in