2026-08-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jag hade alltså helt rätt. Finns ingen lag som heter så.

Jo då, så som Snauzzer uttryckt det hela är det helt rätt i dagligt tal, alla förstår vad som menas, utom möjligen du, men det är ju inte Snauzzers problem att du är ett språkpolistroll som tror att någon felstavning innebär faktafel. Du är tveklöst ett troll som inte har i tråden att göra. Hej då!

Som redan på talats finns en lag om trafik i trånga farleder, det är regel 9 i sjövägsreglerna och den heter just Trånga farleder. Den innebär att små båtar inte ska hindra stora fartyg i trånga farleder.
Citera
2026-08-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Intressant så du hävdar att regler inte finns i stort sett?

Jösses, jag trodde inte man kunde få se mer o-intelligens än vad vi redan sett prov på i denna tråden.
Jag erkänner, jag hade fel på den punkten.

Men säg mig, var hävdar jag det du påstår, menar du? Kan du citera mig?

Eller klarade du bara inte av att läsa mer än första raden av mitt inlägg, och missade helt:

Citat:
Alla har bara skyldigheter.
Alla har skyldigheten att undvika kollision.
Citera
2026-08-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jag hade alltså helt rätt. Finns ingen lag som heter så.
Kan du inte läsa din spånskalle...
Regler för trånga farleder återfinns i Sjövägsreglerna (Internationella sjövägsreglerna, regel 9), som kompletterar sjölagen när det gäller sjötrafik. Huvudregeln är att fartyg som färdas i en trång farled ska hålla sig på styrbords sida (så långt till höger som möjligt). Mindre båtar får inte hindra stora fartyg som är beroende av farleden.
Lagar är regler som alla måste följa.
Citera
2026-08-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Ser det inte som rimligt att de haft fullgod utsikt när utgången blev som den blev. Säger inte att det är snipans fel, men full uppsikt , nej?!

Ytterst oklart.

Snipan försökte kanske väja alt avvaktade för att låta det stora fartyget köra om på valfri sida.
Citera
2026-08-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kan du inte läsa din spånskalle...
Regler för trånga farleder återfinns i Sjövägsreglerna (Internationella sjövägsreglerna, regel 9), som kompletterar sjölagen när det gäller sjötrafik. Huvudregeln är att fartyg som färdas i en trång farled ska hålla sig på styrbords sida (så långt till höger som möjligt). Mindre båtar får inte hindra stora fartyg som är beroende av farleden.
Lagar är regler som alla måste följa.

Det var kanske just detta snipan gjorde..
Citera
2026-08-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ytterst oklart.

Snipan försökte kanske väja alt avvaktade för att låta det stora fartyget köra om på valfri sida.

Ja vem vet, vi lär få reda på mer.
Citera
2026-08-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Intressant så du hävdar att regler inte finns i stort sett?
För att ta en biljämförelse:
Om någon kommer från en utfart in på en väg jag färdas så räknar ja med att personen stannar.
Hela samhället bygger på regler och att de efterföljs.

En lite båt behöver ingen utkik.
Du verkar argumentera mot något som inte finns annat än i ditt huvud.

Det jag kan tänka mig i detta fall är att småbåtar ska hålla undan för yrkestrafik och därmed gör fel.
Tragiskt oavsett det hela.
Fast även i trafiken är det som Verodotics skriver du har inga rättigheter bara skyldigheter, även om du räknar med att bilen inte kör ut så är du fortfarande skyldig att försöka undvika en olycka om bilen gör det, du kan alltså inte bara köra in i den med flit bara för att den har gjort fel och du räknat med att den skulle göra rätt.
Nej det vore ju konstigt om det skulle behövas utkik i en liten båt eftersom det inte är krav på att man ska ha besättning med sig. Däremot bör man ju ha ett sunt förnuft och hålla koll på vad man har runtomkring sig.
Citera
2026-08-09, 19:00
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Fast även i trafiken är det som Verodotics skriver du har inga rättigheter bara skyldigheter, även om du räknar med att bilen inte kör ut så är du fortfarande skyldig att försöka undvika en olycka om bilen gör det, du kan alltså inte bara köra in i den med flit bara för att den har gjort fel och du räknat med att den skulle göra rätt.
Nej det vore ju konstigt om det skulle behövas utkik i en liten båt eftersom det inte är krav på att man ska ha besättning med sig. Däremot bör man ju ha ett sunt förnuft och hålla koll på vad man har runtomkring sig.

Fast där blandar du ihop två saker.
Att man är skyldig att försöka undvika en olycka när en farlig situation uppstår betyder inte att man på förhand måste utgå från att andra kommer bryta mot reglerna.

I trafiken måste man kunna förlita sig på att andra normalt följer reglerna. Annars skulle exempelvis väjningsplikt i praktiken vara meningslös, eftersom man alltid skulle behöva köra som om den andra tänkte bryta mot sin väjningsplikt.

Självklart ska man agera om man upptäcker att någon faktiskt är på väg att göra fel och man kan undvika en olycka. Men det är inte samma sak som att man alltid måste förutse och kompensera för andras regelbrott.

Samma sak gäller båtar. ”Sunt förnuft” och erforderlig uppsikt innebär inte att man ska utgå från att andra fartyg kommer vara ouppmärksamma eller bryta mot sjövägsreglerna.
Citera
2026-08-09, 19:40
Medlem
Alltså, för dom som fortfarande inte fattat.

Lagen kräver:
Citat:
På fartyg ska man ständigt hålla noggrann utkik med syn, hörsel och alla
andra tillgängliga och under rådande omständigheter och förhållanden
användbara medel så att man kan göra en fullständig bedömning av situationen och risken för kollision.

Det gäller lika för alla fartyg.
Som fartyg räknas både snipan och skeppet.

Noggrann utkik med syn och hörsel betyder alltså att man inte kan ha skygglappar (läs:kapell) eller öronproppar (läs: earpods) på och bara sitta och stirra framåt.

Därtill kräver lagen att alla fartyg vidtar åtgärder för att undvika kollision:

Citat:
Åtgärder för att undvika kollision ska vidtas i enlighet med regel 4–19
och ska, om rådande omständigheter så medger, utföras tydligt, i god tid
och med vederbörligt iakttagande av gott sjömanskap.

Till sist kräver lagen att också det fartyg som annars är skyldigt att hålla fart och kurs, ska vidta åtgärd för att undvika kollision:
Citat:
När det fartyg som ska hålla kurs och fart av någon anledning kommer
så nära att kollision inte kan undvikas enbart genom att det fartyg som
ska hålla undan vidtar åtgärder, ska det fartyg som ska hålla kurs och
fart vidta de åtgärder som säkrast leder till att en kollision kan undvikas.

Citera
2026-08-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ytterst oklart.

Fartyg och båtar ska köra om på bakbord sida enligt reglerna...
Inte på valfri sida utom i nödläge.
Citera
2026-08-09, 20:10
Medlem
Citat:
Fartyg och båtar ska köra om på bakbord sida enligt reglerna...

Det kan ha varit just precis därför snipan höll till styrbord!
Citera
2026-08-09, 20:22
Medlem
Frocks avatar
Citat:

Nej, Man får köra om precis hur man vill om det inte finns risk för kollision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in